„100 малки победи“: Да победим заседналия начин на живот с Милен и Ади Цанови

08:43, 09 ное 20 / Спорт 25 1413 Цветилена Симеонова

Този понеделник с Милен и Ади Цанови ще говорим за това как да победим заседналия начин на живот.

Целенасоченият двигателен режим води до ясното знание и решение с какъв спорт да го изпълняваме. Никога не сме се увличали по отборните спортове. Може би и затова предпочитанията ни ни отведоха към тип спортни занимания, които зависят само и единствено от нашите индивидуални подготовки и усилия. Винаги сме били и привърженици на разнообразното, цветното. Може би затова и избрахме с промяната да се отдадем на три вида спорт по едно и също време. Привързахме се към триатлетството - триатлон (плуване, колоездене, бягане).

С първите търсения за нещо ново, което да добавим към нашето портфолио „Здраве“ по пътя на промяната, попаднахме на филми, свързани именно с този спорт. Чисто съвпадение или съдба – ние продължихме търсенето именно на такива филми за още повече вдъхновение. И ето че не след дълго аз, Милен, взех участие в първия си триатлон в град Хисаря. Записах се близо три месеца преди състезанието, няма да скрия, малко неуверено. За мен съчетаването на тези три спорта в едно щеше бъде първото за всички времена.

Подготвях се усилено и ето че в края на месец юли 2016 година за първи път плувах, колоездих и тичах в едно. След финала се срещнах с много приятни хора, които ме поздравиха за начинанието и ми дадоха куража да продължа напред. Така и се случи – аз продължих напред и не след дълго увлякох и Ади след себе си. Към днешна дата зад гърба си вече имаме доста участия в триатлони и други спортни изяви, за които се готвим целенасочено, с вяра и поставяне лека-полека на все по-високи и по-високи, ала умерени спортни летви.


Снимка: Личен архив

Триатлонът е трудоемък (поради смяна на три дисциплини в едно участие) и скъп спорт, защото изисква средства за екипировка за три дисциплини. Неопрен, плувна шапка, плувни очила, бански за първата дисциплина (плуването). Колело (а те не са никак евтини!), маратонки или шпайкове, трисют (специален спортен костюм, с който можеш да плуваш, колоездиш и бягаш), калци, чорапи, спортни очила, каска, поддръжка на колелото, тренажор за колелото за зимните месеци. Маратонки, трисют (или къси гащи и фланелка/топ за жените), чорапи, калции, шапка с козирка, спортни очила за бягането. Можеш да се възползваш от някои екипировки в колоезденето и бягането.

Аз и Ади решихме, че за нищо на света няма да спестим пари именно от спорта, защото той не просто ще надгради нашето здраве, а ще се превърне в нов живот и ще вдъхнови нашите дъщери. Лишихме се от други неща за сметка на екипировката, която е разнообразна, за да се чувстваме комфортно по време на тренировките и участията ни. Търсихме усилено и намерихме чудесни сайтове, които предлагат супер професионални екипировки за спорт на много приемливи цени. Помня първото ни съвместно участие в маратона на София. Застанахме на стартовата права в очакване на сигнала за начало на маратона, погледнахме се и си казахме: „А бе не знаем какви маратонци сме ние с теб, ама изглеждаме много професионално“. И гръмко се засмяхме. Мисля си, че това бе денят, в който разбрах, че това е още едното нещо, което ни събира още по-близо един до друг. Сега, когато сме рамо до рамо по триатлоните, се чувстваме горди един от друг, защото правим нещо наистина стойностно за себе си в личен пример за онези, които вярват в нашата мисия и заедно с нас градят нейните устои.

Винаги се състезаваме като отбор „БЪДИ ПРОМЯНАТА!“ (BE THE CHANGE). В него наскоро посрещнахме с първото си състезание по триатлон и нашата голяма дъщеря Стефани, която на 11 май 2018 година пресече със сълзи на очи арката на Almira Man в Спринт дисциплина.

Тя разбра за какво говорехме от три години…

Тя го усети…

Целенасоченият двигателен режим неминуемо стимулира оздравителните процеси в човешкото тяло. А те са забележителни и са извели толкова много хора от болестта „рак“, както и други патологични състояния. Диабетът, например, е победим, благодарение на движението, благодарение на спорта.

Поставянето на цели не ти дава мира до деня, в който не постигнеш по-доброто време, което си си поставил като цел за определен период от време, който отговаря на твоята възраст, пол, здравен статут и ежедневна подготовка. Спомням си първия път, в който Ади направи планк. Толкова много усилия полагаше дни наред, месец, два, и когато денят дойде, тя изпадна в чист човешки възторг от себе си и не спря да прави планкове дни наред, гордеейки се с постигната цел. Помня моя първи триатлон и факта, че не бях нито в челните редици, нито в средните, но бях на финала. Помня и втория си триатлон, по време на който подобрих времето си, полагайки повече усилия преди и по време на състезанието. Помня и втория триатлон в Хисаря (година по-късно), който завърших втори и се разплаках, защото бях много горд със себе си. Помня и първия ни Half Ironman, който завършихме предпоследни, но пресякохме финала горди от усилията си. Ади плака неудържимо. Буквално преди два месеца завършихме и втория си Half Ironman триатлон, но вече не предпоследни и с по-добро лично от време от миналата година. Ади пак плака неудържимо.

Човек често е безмълвен пред лицето на личните си постижения. И знаете ли, всъщност всички велики спортни постижения хората са въжделяли и реализирали не заради славата пред другите, а заради личното удовлетворение, което изпълва всяка клетка с хормони на щастието.

Йога, пилатес, аеробика, батут, зумба/салса/танго, народни танци, плуване, колоездене, бягане, муай тай, упражнения с топка, без топка, крос-фит и какво ли още не – изборът е огромен и вие трябва да изберете на какво да се спрете, за да удовлетворявате вашия нов начин на живот с движение.

Движението е съкращаване на всички органи в човешкото тяло, което стимулира отделянето – изхвърлянето на ненужни вещества от организма. Движението е „хормони на щастието“, които наричаме още „лечебни хормони“. Не случайно смехотерапията е метод за лечение на болести. И не само такива, свързани с нашата психика, а и с нашата физика. По време на смехотерапия в организма също се разбушуват лечебните хормони на щастието и душевния разцвет.

Представете си, че имате яхта, която седи на дока и линее в ръжда и мухъл. Не я ли пускате на вода, не опъвате ли платната ѝ (ако е ветроходна), не я ли почиствате, не я ли проветрявате, тя просто лека-полека ще започне да се скапва, а след време и съвсем. Морските обитатели ще превземат корпуса ѝ, водораслите ще го оцветят в зелено, мухълът ще превземе леглата, столовете, дивана в някой ъгъл, масата за хранене, ъглите и шкафове ще се напълнят с плесен, а платната… те ще се скъсат при първото опъване след време.

Човешкото тяло е една яхта с платна. Не се ли движи, не се ли опъва, не се ли почиства, то просто лека-полека линее, пълнейки се с гъбички, плесени, болестотворни бактерии и вируси, а хелминтите (червеи) се провъзгласяват за негови капитани. И ще се случи така, че нито житейски платна ще опъваме, ако не се движим, нито ще стигнем до отсрещния бряг.

Важно е да намерим сили (даже и болестта да е напреднала) да се отнасяме добре със себе си – това е наше задължение и право. Някои казват: „Ама не мога да стана от леглото“. Това обикновено са хора, които се доверяват на Великата тройка. Това е тяхно право, но последствията са такива. Те са трудно подвижни, защото им е лошо, повръща им се, болят ги костите, отпаднали са и предпочитат да са все в хоризонтално положение. Ако и това е вашият избор – добре. Вие имате право на него. Но, молим ви, движете се. С усилие, може би с болки, но, знайте, че просто трябва, за да подпомагате органите да чистят токсичните отпадъци от лечението, на което сте се доверили. Без движение, без съкращаване на органите, без раздвижване на лимфата очистването е невъзможно, защото само движението е способно физически да изтласква.

Интернет мрежата е пълна с какви ли не практики, лесно достъпни за всеки един от нас. Има цели сайтове, които предлагат домашни програми по йога, пилатес, даже латино танци. А по книжарницитеима чудесни дискове с уроци по народни танци. You Tube каналът е препълнен с програми (кратки и дълги) по йога, пилатес, скачане на батут, работа с топка (fitball workouts).

Ади често изобщо не излиза от дома ни, грижейки се за своя двигателен режим пред екрана на своя компютър. За по-малко от пет месеца тя стана майстор на скачането на батут със собствена спортна програма на този уред, който реши даже да включи в нашата Оздравителна програма на Острова на промяната. Закупихме даже батути, за да може и участниците да се възползват от нейните знания. И всички останаха очаровани от това толкова непознато за тях „чудо в спорта“. След завръщането, всеки участник от програмата ни бе поръчал батут за дома си.

Няма оправдание за липсата на движение. Не се оправдавайте и с времето. Често чуваме наши приятели да казват: „Нямам време. Разбери“. И ние не разбираме, защото те не са по-заети от нас, просто не могат да управляват времето и по тази  причина времето управлява тях.

По време на нашата първа Оздравителна програма ние доказахме на всичките ни 13 участници, че изобщо не е необходимо да излизаш от вкъщи, за да спортуваш активно. Въз основа на това разбиране нашата голяма дъщеря Стефи, която е нашия йога-мастер в програмата, след завръщането ѝ в София, направи онлайн програма по йога. Тя преподава на хора, борещи се с различни болести, и не само. Има и такива участници, които просто харесват йогата като целенасочена двигателна практика всеки ден. Често ѝ се налага да провежда по повече от три урока йога на ден.

Основното, на което трябва да обърнем внимание, е, че целенасоченият двигателен режим предизвиква положителни резултати – отслабване, оформяне на тялото, освобождаване от стреса, подобрява се значително дишането и най-вече време за себе си. Най-вече това!  Срещаме се с нови хора, на нови места и създаваме нови пълноценни връзки и общуваме извън матрицата на офиса и кварталния магазин.

Не забравяйте често да проверявате моментната си кондиция със забавното 30-секундно упражнение #bottleboxing

Вашата малка победа днес ви очаква. Успех! #100malkipobedi с Момчил Манчев.

Още от "100 малки победи":

„100 малки победи“: Табата със Светлин Спасов

„100 малки победи“: Тренировка за цялостна кондиция с Кирил Райков

„100 малки победи“: За значението на спорта в живота с Милен и Ади Цанови

„100 малки победи“: Тренировка за цялостна кондиция със Светлин Спасов

„100 малки победи“: Тренировка за глутеус и вътрешни бедра с Маги Христова

„100 малки победи“: Йога, медитация, антистрес със Зарина Микова

„100 малки победи“: 100 повторения с Роберта Стойнева

Oще интересни предизвикателства и тренировки може да откриете на страницата на "100 малки победи" във Фейсбук.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!