Обичаме София, каквато е – шумна, прашна, шарена, жива. Но познаваме ли я? Оказва се, че тя може да ни изненада приятно като двулевка, потънала в джоба на старо любимо яке. За това в рубриката „Хора и улици“ разказваме истории от софийските улици, които просто... трябва да бъдат разказани.
„Тук ще бъде пристанище Павлово”. Такава табела е стояла в околностите на София близо половин век. И надписът далеч не е бил плод на някой шегобиец. Той е бил част от популяризацията на гигантски проект, с който е имало идея столицата да се свърже с три морета. Първоначалното намерение на комунистическата власт е било да се изгради софийски плавателен канал Павлово – Панчарево с пристанище в Павлово. Започването на работата е тържествено обявено на 1 май 1961 г. от партийния ръководител Тодор Живков, който обявява, че по плавателния канал щели да плуват кораби.
Снимка: Wikipedia
Така гранде строежът започва с поставянето на голямата табела на спирка Павлово по линията на княжевския трамвай с надпис: „Тук ще бъде пристанище Павлово“. А под него е нарисуван корабоплавателният канал Панчарево - Павлово и са означени пристанищата.
Трябвало е цяла София да се обримчи с въпросния канал и гражданите на столицата да могат свободно да се придвижват с воден транспорт до различни точки. Проектът е наричан още „Софийското море“ и е част от хидровъзела „Пасарел“, който включва строителството на язовир „Сталин“ (сега „Искър“), ВЕЦ „Пасарел“, язовир „Пасарел“, бент „Кокаляне“, ВЕЦ „Кокаляне“, долен изравнителен язовир „Панчарево“, ВЕЦ „София“ и грандиозния Софийски плавателен канал.
Идеята е била всеки софиянец да се включи в проекта, като вземе участие в изкопаването на амбициозния канал всяка неделя, когато не е на работа. Вложените доброволни трудови дни са десетки хиляди, а вдъхновение се черпи от мисълта за новия облик на столицата. Гражданите обаче бързо се оказали без особен ентусиазъм и в един момент започнали с лопати да връщат изкопаното обратно в дупката. Така всъщност те спрели устрема на властта София да стане „Венеция на Балканите“.
Снимка: Wikipedia
Според журналиста Георги Марков, който посвещава на темата репортаж от своите „Задочни репортажи за България“, строежът се използвал като начин за тероризиране и провокиране на населението. Поради тоталитарния режим и наложената от него политика на цензура и терор, липсва открито противопоставяне на идеята. И след изоставянето не последва критика за прахосването на милиони работни дни.
След като начинанието окончателно приключва в края на 60-те години, от желаните 17 километра са прокопани едва 9, а и до днес на някои места в „Младост“ и „Панчарево“ може да се видят неизравнените участъци от великата софийска мечта. Ако тя се беше изпълнила обаче, сега с удоволствие щяхме да си правим разходки с лодки и да не плащаме 1,60 лв. за билетче за градския транспорт.
Още от „Хора и улици“:
„Хора и улици“: Първият модерен жилищен комплекс – няма да се сетите къде е
„Хора и улици“: Изчезналата улица
„Хора и улици“: Софиянци се страхували от първия трамвай
„Хора и улици“: Имало едно време едно старо софийско кино...
„Хора и улици“: Най-старата сграда в София
„Хора и улици“: Три факта за храма „Св. Александър Невски“, които ще ви изненадат
Cheers. Numerous material!
thesis research proposal websites to buy research papers term paper essays academic project proposal
Nicely put, Appreciate it.
write my college essays help me do my essay paid essay writer
Awesome forum posts. Many thanks.
hard rock casino online pa online casino no download atlantis online casino
Useful information. Thanks!
writing an essay introduction best online resume writing service paper writing service college