СБЛЪСЪК: Трябва ли да се премине изцяло към електронно обучение? 

14:30, 13 ное 20 / Сблъсък 25 2415 Василена Йорданова
снимка: ЕПА/БГНЕС

С настъпването на втората вълна на коронавируса у нас отново се заговори за затягане на мерките и затваряне на държавата. Увеличаващият се брой заразени и хаоса в здравната система доведоха да масова паника сред населението, презапасяване с лекарства и дори самолечение.

На фона на всичко това управляващите са категорични, че нов „локдаун“ няма да има, за да не изкарат с това недоволните на улиците. Решенията за голяма част от мерките не се взимат на централно ниво, а отговорността за тях се прехвърля на регионално ниво.

Особено сложен е въпросът с обучението в училище, където големи групи деца се събират в затворени пространства без да носят маска и да има възможност за реална социална дистанция. Самите учители (чиято средна възраст е 50+) с основание изпитват предпазливост и дори страх да отидат на работа, защото смятат, че училищната среда е опасна.

От началото на епидемията коронавирусът отне живота на 25 учители, а заразените до момента педагогически специалисти в училищата и детските гадини до момента са 1499. Ето защо не е чудно, че по данни на синдикат „Образование“ на КТ „Подкрепа" 80% от учителите подкрепят идеята за изцяло преминаване към електронна форма на обучение.

В същото време обаче това не е работещ вариант за родителите с по-малки деца. Те подкрепят присъственото обучение, защото не могат да оставят децата си сами вкъщи, докато те самите са на работа. Проучване на асоциация „Родители“ показва, че близо половината от родителите (47.4%) подкрепят присъственото обучение.

Трябва ли да се премине изцяло към електронно обучение? По темата TOPNOVINI.BG представя мнението на педагози от групата „Учители за безопасно образование“ и на просветния министър Красимир Вълчев.

Снимка: CanstockPhoto

Преди дни членове на групата „Учители за безопасно образование“ поискаха от премиера и министрите на образованието и на здравеопазването всички училища да преминат към обучение в електронна среда от разстояние до края на извънредната епидемиологична обстановка или до справяне със ситуацията.

В същото време те предлагат и създаването на дежурни паралелки, където да бъдат обучавани децата на самотни родители или на такива, които не могат да останат вкъщи и да се грижат за тях.

„Доказано е, че отворените училища са най-големият катализатор за разрастване на епидемията. Децата най-често са безсимптомни преносители на вируса, което прави предаването му от училищната среда в семейната лесно. Това създава заплаха за здравето и живота на нас учителите, нашите семейства и семействата на децата, които обучаваме. В училищата се зараждат огнища, които ще изгорят България“, посочват те в писмото. Според тях преминаването към обучение в електронна среда ще спаси живота на хиляди хора, ще намали значително заболеваемостта и ще облекчи здравната система.

Учителите отбелязват, че са една от най-рисковите групи по отношение на коронавирус, но в същото време е на първа линия в битката с Covid-19 и то незащитен от предпазни облекла.

Освен това на фона на препоръките за работа от дома, дадени към всички сфери, носенето на маски на открито и други мерки, учителите са принудени да работят в тесни стаи с по 30 души.

В подкрепа на предложението си учителите изтъкват и положителните оценки, които учителите са получили през пролетта, когато за първи път бе въведено дистанционно обучение.

Снимка: БГНЕС

Образователният министър Красимир Вълчев не е съгласен училищата да затворят до края на годината и да се премине изцяло към онлайн обучение. Отговорът на министъра е онлайн обучението да се редува с присъствено и да не продължава повече от 10 учебни дни.

В момента 45% от учениците в страната се обучават дистанционно. Според проучванията обаче, то не е достатъчно ефективно, защото на втората седмица ангажираността на децата към уроците спада.

„Не сме съгласни. Мисля, че това ще бъде проблем за образователното развитие за голяма група ученици в електронна среда до края на годината и категорично не обмисляме такъв вариант. При всеки има страх, има предпазливост, някъде има и психоза... Не можем да оставим децата за 5-6 или 8 месеца вкъщи, това ще има пагубно въздействие по отношение с тяхната ангажираност, социализацията, физическата и психическата активност“, коментира Красимир Вълчев. 

Според него проблемът е, че учителите са в среда с много хора, затова предстои да се вземе решение дали маските в час да станат задължителни.

1 коментар
Анонимен 16:01, 21 ное 20

эжхшк

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!