Пакетът "Мобилност" направи една крачка напред към одобряването му от Европейския парламент и Европейския съвет. През нощта преговарящи от тристранната среща между ЕК, ЕП и Съвета постигнаха предварителна сделка по това как ще изглежда т.нар. Пакет Макрон, регулиращ правилата за борба с незаконните практики в европейския транспортен сектор и подобряването на условията на труда на водачите на превозните средства.
Преговарящите се разбраха по два основни пункта - връщането на камиона в страната-отправна точка и почивката на водачите. Текстът по пакета обаче предстои да премине през още няколко гласувания през следващите месеци.
България ще настоява за преразглеждане на споразумението за пакет „Мобилност”, съобщи транспортният министър Росен Желязков. Ще търсим арбитирането на съда, добави той.
Румънският министър на транспорта Лучиан Боде заяви в Брюксел, че настоящата форма на пакет "Мобилност" е неприемлива за Румъния и обърна внимание, че въздействието му върху транспортния сектор е тревожно, като се има предвид, че проблемът с връщането на превозното средство създава допълнителни разходи и би могъл да възпрепятства икономическото развитие на транспортните оператори, предаде "Аджерпрес".
"Все още има шанс да се преборим и защитим нашите интереси. Нужно е обаче още по-дълбоко сътрудничество между правителството, Европейските представители и бранша. Борбата продължава", написа евродепутатът Ангел Джамбазки във Facebook. Той окачестви споразумението като "поредното недоразумение в сагата с новите правила за транспортния сектор".
Съгласно договорения текст водачите ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините на камионите. Камионът ще има задължение да се прибира на всеки 8 седмици в страната на регистрация. Превозвачът трябва да осигури възможността, включително и средствата, водачът да се прибира на всеки четири седмици по адреса, където живее, или по експлоатационния център в страната на установяване на фирмата.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Транспортната комисия на ЕП даде "зелена светлина" за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия през септември, след като преди това отхвърли предложението пакетът да бъде изтеглен от Еврокомисията. Тогава министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец. До днес триалозите приключваха без съгласие.
Пакетът "Мобилност" влезе в дневния ред на пленарната сесия на ЕП по предложение на председателя на Алианса на либерали и демократи за Европа (АЛДЕ) Ги Верхофстат. На гласуването на 25 март за дневния ред за редовната сесия трима български евродепутати не присъстваха. Оказа се, че точно толкова трябваха, за да падне предложението, което в крайна сметка беше прието с 156 гласа "за" срещу 154 - "против". На 27 март текстовете бяха върнати в транспортната комисия. Българските превозвачи организираха два протеста - в Страсбург и в София.
На заседанието на транспортна комисия бяха гласувани 1 224 предложения за изменения, от които 1 126 продължават за гласуване в пленарна зала. Между тях са и внесените от българските евродепутати предложения. На 3 април стана ясно, че евродепутатите са отхвърлили и предложението на българските си колеги пакетът "Мобилност" да бъде свален от дневния ред за днешното заседание. На 4 април Европарламентът одобри и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.
Целта на българските евродепутати беше да не се допусне гласуване на пакета на второ четене в рамките на досегашния Европарламент.
Добави коментар