СБЛЪСЪК: Финансира ли държавата медиите у нас?

15:30, 03 сеп 21 / Сблъсък 25 6960 Шрифт:
Василена Йорданова Автор: Василена Йорданова

Макар дните на този парламент да са преброени, партиите в него продължават да предлагат законодателни промени в различни сфери, без да е ясно дали изобщо ще стигнат до обсъждане в зала.

Така например най-голямата парламентарна група „Има такъв народ“ реши, че насред политическа криза, на прага на трети поред парламентарен вот и липсата на редовен кабинет, е идеалният момент за регулация на медиите.

Партията на Слави Трифонов предлага серия промени, сред които определянето на таван за финансирането на медиите чрез проекти от държавата, общините или техни фирми. Идеята е подобна финансова подкрепа по всички договори да не надвишава 5% от годишния оборот на съответната медия за предходната година.

Всяка година медиите ще бъдат задължени да подават декларация към Министерството на културата, в която да посочват източниците си на финансиране и действителния си собственик.

„Има такъв народ“ дават и „решение“ на проблема със скритата или добре прикрита собственост на някои медии. Те предлагат за автор на неподписани статии или подписани с псевдоним да се приема главният редактор на медията, тъй като собственикът на медията в много случаи е неизвестен.

Снимка: БГНЕС

 „Твърде много медии съществуват само на общински бюджет. Да не говорим, че националните частни телевизии огромен пакет от бюджета им се формира точно по линия на разни оперативни програми и те зависят реално от властта. И затова дълги години наблюдаваме как двете големи частни медии правеха доста творчески новини по отношение на управлението на Бойко Борисов, защото наистина бюджетите и заплатите им зависеха от това“. Така зам.-председателят на групата Тошко Йорданов мотивира предложенията.

По думите му медиите трябва да се борят на свободния пазар и да живеят от рекламите и продукцията си, а не да зависят от държавата.

От Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) обаче оспорват твърденията на „Има такъв народ“. Те посочват, че бюджетите на големите национални медии се формират от рекламни приходи. Според тях постъпилите суми от оперативни програми от министерства и ведомства са незначителна част от общите приходи – по-малко от 1% от приходите на телевизиите от двете големи търговски медийни групи. И уточняват, че други национални търговски телевизии, членове на АБРО, не получават приходи от оперативни програми, министерства и ведомства.

„Големите частните телевизии, именно поради факта, че работят според принципите на свободния пазар и се финансират от собствената си дейност, са гарант за свободата на словото в България. Всеки опит за дискредитирането им и за оказване на различни форми на институционален натиск върху тях, особено чрез неверни твърдения, е заплаха за свободата на словото и демокрацията в страната“, заявяват от АБРО.

От Асоциацията посочват, че медийната грамотност е ключова при изработването на законодателство, свързано с медиите.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама