Полезни или вредни са яйцата в менюто ни?

19:40, 11 фев 21 / Любопитно 25 1686 Шрифт:
Ирина Иванова

Кое е първо: кокошката или яйцето? Може би това не е най-важният въпрос, а дали яйцата са полезни или вредни за вашето здраве.

За съжаление, науката изглежда не е в състояние да установи еднозначен отговор и на това. Миналата година голям анализ на Харвардския университет на 215 000 души установи, че яденето на едно яйце на ден не е свързано с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания. Сега ново проучване на повече от 500 000 души показва, че яденето дори на ежедневна порция цяло яйце, с натоварения с холестерол жълтък, увеличава риска от смърт по много причини, включително сърдечно-съдови заболявания и рак, пише BBC. 

Меню за силен имунитет

Всъщност, общият риск от смърт се увеличава със 7% за всяко допълнително половин яйце на ден, според изследването, публикувано в „PLOS Medicine“.

Снимка: CanStockPhoto

„Въпреки многогодишните изследвания, този въпрос за консумацията на яйца и здравето не е получил отговор и през последните десетилетия има множество проучвания, които показват противоречиви резултати: някои предполагат, че умереният прием на яйца е добър, докато други предполагат, че може да е лош", каза Рияз Пател, консултант кардиолог от Университетския колеж в Лондон. Според него обаче това проучване, макар и добре проведено, за съжаление само добавя повече шум към дискусията.

Резултатите от проучването са проблематични, защото те само веднъж питат хората за консумацията на яйца, след това ги проследяват в продължение на много години, без да проверяват дали диетата им се е променила, каза д-р Уолтър Уилет, професор по епидемиология и хранене в Училището по обществено здраве TH Chan в Харвард. „Те просто правят моментна снимка навреме“, казва друг професор по медицина в Медицинското училище в Харвард.

Кускусът влезе в ЮНЕСКО

„Заключенията от това проучване са преувеличени“, казва в изявление Ада Гарсия, старши преподавател по хранене за обществено здраве в Университета в Глазгоу, Шотландия. Обвиняването само на яйцата за повишен риск от сърдечно-съдови заболявания е опростен и редукционистичен подход към концепцията за диета и профилактика на заболяванията". 

Снимка: CanStockPhoto

Какво заместват яйцата?

Производителите на яйца отдавна лансират теорията, че „яденето на яйца е страхотно“. Те казват, че само на 75 калории едно яйце осигурява 7 грама висококачествен протеин, 5 грама мазнини и 1,6 грама наситени мазнини, плюс желязо, витамини, минерали и хранителни вещества за борба с болестите като лутеин и зеаксантин.

Градовете, където ще хапнете най-вкусно

Яйцата са на достъпна цена, което ги прави неизчерпаем източник на хранене за семейства с ограничен бюджет за храна. Много хора, които следват популярни диети с ниско съдържание на въглехидрати, като кето, също разчитат силно на яйцата в своите планове за хранене.

Проблемът, разбира се, е нивото на холестерола в жълтъка на яйцата: голям яйчен жълтък може да произведе около 185 милиграма холестерол.

Холестеролът не е безобиден

Произвеждан от черния дроб, холестеролът е във всяка клетка на тялото и се използва за производството на хормони, витамин D, храносмилателни съединения и др. Понякога тялото на човек може да произвежда твърде много холестерол, което води до натрупване на восъчна плака в кръвоносните съдове и по-късно сърдечно-съдови заболявания.

Холестеролът играе роля в диетата ни, но е по-сложен, отколкото си мислехме, каза Уилет, който прекарва повече от 40 години в изучаване на ефекта от диетата върху появата на основните заболявания.

Хранителните насоки се използват, за да се препоръча горна граница от 300 милиграма холестерол на ден. Настоящите насоки предлагат да ядете възможно най-малко, като същевременно поддържате наситените мазнини под 10% от дневните калории.

Според учени ключът е да се разгледат цялостните хранителни плюсове и минуси на храната, както и какво храната замества в диетата. Погледнете например рибите, които съдържат холестерол, но също така осигурява основни омега-3 мастни киселини, необходими за оптималното здраве. А наситените мазнини в маслото, пълномаслените млечни продукти и тлъстите разфасовки месо имат много по-голямо влияние върху повишаването на нивата на LDL в кръвта (липопротеин с ниска плътност), отколкото хранителните източници на холестерол, като яйцата.

Хората с диабет тип 2 също трябва да бъдат внимателни

Проучването в Харвард през 2020 г. установи, че по-високият прием на яйца от хора с диабет тип 2 е свързан с повишен сърдечно-съдов риск, връзка, която е дублирана в предишни проучвания.

Ами белтъците?

Можете ли спокойно да замените жълтъците с белтъци? Новото проучване на PLOS установи, че заместването на половината цяло яйце с еквивалентно количество белтъци или заместители на яйца намалява риска от смърт от сърдечно-съдови заболявания с 3%.

„Повечето проучвания не са разглеждали яйца без жълтък“, казва Уилет като посочва, че това е така главно защото консумацията на белтъци е доста ниска сред общата популация. Най-ниският риск е заместването на яйцата с ядки и растителни протеинови източници, пише БГНЕС. 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.