Що е то "аморален фамилизъм"? (част втора)

19:55, 15 юли 18 25 1292 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

ТОПНОВИНИ следи етапите от проекта "ИНТЕГРИРАНЕ НА ПОЛИТИКИТЕ ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В ДНЕВНИЯ РЕД НА ОБЩНОСТИТЕ". Той включва създаване на алгоритъм за информирано гражданско участие на местните общности в процесите на формиране и провеждане на политиките за опазване на околната среда.

Това се осъществява чрез поредица от обществени форуми, в които взимат участие всички заинтересовани страни – представители на местните общности, в това число и местните власти, представители на МОСВ, както и инвеститори и работодатели.

Вчера започнахме разказа за феномена на "аморалния фамилизъм", за който стана дума по време на обучителните семинари, а днес продължаваме темата. Повече информация за проекта можете да откриете на официалната фейсбуук страница на проекта.

 

Предлагаме откъс от The Moral Basis of a Backward Society, Eduard Banefield - забележителен труд, който бе използван по време на семинарната част на проекта:


В обществото на аморалния фамилизъм никой не съдейства за интересите на групата или общността, освен ако няма лична изгода да го прави. С други думи, основният мотив за действие в това общество е краткосрочната материална изгода. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм за обществените дела се грижат само държавни служители, тъй като само на тях им се плаща за това. Счита се за необичайно и дори недопустимо обикновен гражданин да се интересува от разрешаването на обществен проблем. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм контролът върху дейността на служителите е рядък и се извършва само от други служители. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм е много трудно да се създават и поддържат организации (т.е. обмислени и съгласувани дейности на групи от хора). Подбудите, които тласкат хората да участват в организации, са в значителна степен неегоистични (т.е. идентификация с целите на организацията) и често са нематериални (т.е. вътрешен интерес към дейността на оранизацията като “игра”). Още повече, условие за успеха на организацията е членовете да имат известно доверие един към друг и известна лоялност към организацията. В организациите с висок морал е прието за даденост членовете да извършват малки, а понякога и по-големи жертви в името на организацията. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм служителите не се иднетифицират с целите на организацията и съответно не работят усърдно освен за да запазят местата си и (ако е възможно) да получат повишение. Съответно професионалистите и образованите хора най-общо страдат от недостиг на чувство за мисия и професионална отговорност. В действителност служителите с отговорна длъжност и специфична кваификация използват тези си позиции изцяло за лична изгода в ущърб на останалите граждани. В такава среда дори държавата и църквата са нежизнеспособни организации. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм законът не се зачита когато няма опасност от наказание. Поради това индивидите избягват да сключват договори, чието изпълнение зависи от законови процедури, освен когато е сигурно, че законът ще бъде приложен и разходите за това няма да направят сделката губеща. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм служителите обичайно взимат подкупи, когато няма опасност от наказание. Независимо дали гоправят или не, останалите членове на обществото ги смятат за корумпирани. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм онеправданите граждани (те са болшинство) предпочитат режим, който да поддържа реда с твърда ръка. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм всяко твърдение на личност или институция, че е\са мотвирин\и от публична, а не от частна изгода, се счита за лъжа. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм няма никаква връзка между абстрактните политически или идейни приципи (идеология) и конкретното поведение в обичайните взаимоотношения в ежедневния живот. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм няма лидери и последователи. Никой не би поел инициативата да очертае начин за действие и да убеждава другите да го следват (освен ако няма лична изгода да го направи) и, ако някой предложи своето лидерство, групата ще откаже да го последва поради недоверие. Основното взаимоотношение в обществото е това на патрон-клиент, когато патронът (индивидът с по-висок статус) прави на клиента малки услуги и получава в отговор услуги и уважение. 

 

В обществото на аморалния фамилизъм гласоподавателят използва своя глас да получи най-голяма материална изгода в краткосрочен период. Независимо че той може да има дългосрочни интереси, класови интереси, обществени интереси, това няма да повлияе на неговия глас, когато краткосрочната материална изгода е засегната по някакъв начин. 

 

(Следва продължение)

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Още по темата

Реклама