ТОПНОВИНИ следи етапите от проекта "ИНТЕГРИРАНЕ НА ПОЛИТИКИТЕ ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В ДНЕВНИЯ РЕД НА ОБЩНОСТИТЕ". Той включва създаване на алгоритъм за информирано гражданско участие на местните общности в процесите на формиране и провеждане на политиките за опазване на околната среда.
Това се осъществява чрез поредица от обществени форуми, в които взимат участие всички заинтересовани страни – представители на местните общности, в това число и местните власти, представители на МОСВ, както и инвеститори и работодатели.
Вчера започнахме разказа за феномена на "аморалния фамилизъм", за който стана дума по време на обучителните семинари, а днес продължаваме темата. Повече информация за проекта можете да откриете на официалната фейсбуук страница на проекта.
Предлагаме откъс от The Moral Basis of a Backward Society, Eduard Banefield - забележителен труд, който бе използван по време на семинарната част на проекта:
В обществото на аморалния фамилизъм никой не съдейства за интересите на групата или общността, освен ако няма лична изгода да го прави. С други думи, основният мотив за действие в това общество е краткосрочната материална изгода.
В обществото на аморалния фамилизъм за обществените дела се грижат само държавни служители, тъй като само на тях им се плаща за това. Счита се за необичайно и дори недопустимо обикновен гражданин да се интересува от разрешаването на обществен проблем.
В обществото на аморалния фамилизъм контролът върху дейността на служителите е рядък и се извършва само от други служители.
В обществото на аморалния фамилизъм е много трудно да се създават и поддържат организации (т.е. обмислени и съгласувани дейности на групи от хора). Подбудите, които тласкат хората да участват в организации, са в значителна степен неегоистични (т.е. идентификация с целите на организацията) и често са нематериални (т.е. вътрешен интерес към дейността на оранизацията като “игра”). Още повече, условие за успеха на организацията е членовете да имат известно доверие един към друг и известна лоялност към организацията. В организациите с висок морал е прието за даденост членовете да извършват малки, а понякога и по-големи жертви в името на организацията.
В обществото на аморалния фамилизъм служителите не се иднетифицират с целите на организацията и съответно не работят усърдно освен за да запазят местата си и (ако е възможно) да получат повишение. Съответно професионалистите и образованите хора най-общо страдат от недостиг на чувство за мисия и професионална отговорност. В действителност служителите с отговорна длъжност и специфична кваификация използват тези си позиции изцяло за лична изгода в ущърб на останалите граждани. В такава среда дори държавата и църквата са нежизнеспособни организации.
В обществото на аморалния фамилизъм законът не се зачита когато няма опасност от наказание. Поради това индивидите избягват да сключват договори, чието изпълнение зависи от законови процедури, освен когато е сигурно, че законът ще бъде приложен и разходите за това няма да направят сделката губеща.
В обществото на аморалния фамилизъм служителите обичайно взимат подкупи, когато няма опасност от наказание. Независимо дали гоправят или не, останалите членове на обществото ги смятат за корумпирани.
В обществото на аморалния фамилизъм онеправданите граждани (те са болшинство) предпочитат режим, който да поддържа реда с твърда ръка.
В обществото на аморалния фамилизъм всяко твърдение на личност или институция, че е\са мотвирин\и от публична, а не от частна изгода, се счита за лъжа.
В обществото на аморалния фамилизъм няма никаква връзка между абстрактните политически или идейни приципи (идеология) и конкретното поведение в обичайните взаимоотношения в ежедневния живот.
В обществото на аморалния фамилизъм няма лидери и последователи. Никой не би поел инициативата да очертае начин за действие и да убеждава другите да го следват (освен ако няма лична изгода да го направи) и, ако някой предложи своето лидерство, групата ще откаже да го последва поради недоверие. Основното взаимоотношение в обществото е това на патрон-клиент, когато патронът (индивидът с по-висок статус) прави на клиента малки услуги и получава в отговор услуги и уважение.
В обществото на аморалния фамилизъм гласоподавателят използва своя глас да получи най-голяма материална изгода в краткосрочен период. Независимо че той може да има дългосрочни интереси, класови интереси, обществени интереси, това няма да повлияе на неговия глас, когато краткосрочната материална изгода е засегната по някакъв начин.
(Следва продължение)
Добави коментар