Иновация и манталитет

11:01, 09 фев 20 / Общество 25 1256 Даяна Дюлгерова
1

ТОПНОВИНИ стана свидетел на постъпка на недобросъвестен гражданин, който използва електрическа тротинетка не по предназначение, а вандалства и нанася повреди на паркирали автомобили.

От много време електрическите тротинетки заливат европейските страни. У нас те се появиха скоро, но за кратко станаха активни участници в движението по пътищата. За едни тротинетките са иновативно решение, алтернатива да слязат от личните си автомобили, начин да се придвижват бързо и екологично. За други обаче електрическите уреди се оказаха съществен фактор за възникване на произшествия, застрашаващи здравето и живота на участниците в пътното движение. И факт, само за няколко месеца у нас станаха множество катастрофи с тротинетки, при които пострадаха и деца.

Кола блъсна младо момче с е-тротинетка в София

Проблемите с тротинетките започнаха почти веднага след като се появиха по столичните улици. Много от тях бяха откраднати, други пък се озоваха в кофи за боклук, в обществени тоалетни, в реки, в асансьори, както и по пейки и спирки на градския транспорт. В социалните мрежи дори бе предложено провеждането на конкурс „кой ще зареже тротинетка на най-глупавото място“.

Като че ли най-голямото недоволство бе, че липсва законодателство, регламентиращо движението им. Сега обаче депутатите приеха на първо четене законови промени.

С уредите можем да се движим по велосипедните алеи, а при липса на такива – в дясната част на платното за движение. Абсолютно забранено е движението с тях по пътища с максималната разрешена скорост 50 км/ч., по пешеходни зони и тротоари, както и в бус лентите. Забраняват се и разговорите по мобилен телефон, както и двама души да се возят едновременно на едно превозно средство. Ограничението на скоростта е 25 км/ч.

Минималната възраст за управление на електрическа тротинетка е 14 години, като 14-годишните ще могат да се движат само по велосипедни алеи, а над 16 години - и по другите разрешени пътища. За водачите до 18 години ползването на каска е задължително. При придвижване през нощта водачите трябва да имат светлоотразителни елементи в облеклото си и да карат с включени светлини.

Експерти дори се изказаха, че мерките са твърде рестриктивни, като по този начин държавата се опитвала буквално да ги ограничи.  Но въпреки това, промени ли се ситуацията? Каква е ползата от новите правила или от иновативното превозване, ако на мен ми се хулиганства? И това не е единственият нарушител, за който ви разказваме. Продължаваме да сме свидетели на деца, превозващи се заедно с приятели, и на други, които не спират да „летят“ по тротоарите.

Кой е новият зимен спорт за софиянци?

 

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.