На първо четене: С е-тротинетка - до 25 км/ч. и не на тротоара

13:20, 23 яну 20 / Политика 25 1177 Цветилена Симеонова
БГНЕС

Въпреки че електрическите тротинетки заливат ЕС от много време, у нас те се появиха изведнъж и сякаш от нищото през 2019 г. и хванаха родните институции неподготвени. Липсата на ясни правила за използването им се оказа съществен фактор за възникване на произшествия, застращаващи здравето и живота на водачите. Само за месец у нас станаха множество катастрофи с тротинетки, при които пострадаха и деца.

Електрическите тротинетки – новият социален експеримент със столичани

Проблемите с тротинетките започнаха по-малко от две седмици, след като те се появиха по столичните улици. Много от тях бяха откраднати, други пък се озоваха в кофи за боклук, в обществени тоалетни, в реки, в асансьори, както и по пейки и спирки на градския транспорт. В социалните мрежи дори бе предложено провеждането на конкурс „кой ще зареже тротинетка на най-глупавото място“.

Какви ограничения ще се въведат у нас

Регламентацията на е-тротинетките – лични и под наем, едва днес стигна до пленарната зала. Депутатите приеха на първо четене законови промени, с които се въвеждат ограничения в движението им.

Електрическите тротинетки ще могат да се движат по велосипедните алеи, а при липса на такива – в дясната част на платното за движение. Абсолютно забранено е движението с тях по пътища с максималната разрешена скорост 50 км/ч., по пешеходни зони и тротоари, както и в бус лентите. Забраняват се и разговорите по мобилен телефон, както и двама души да се возят едновременно на едно превозно средство.

Ограничението на скоростта е 25 км/ч.

Минималната възраст за управление на електрическа тротинетка е 14 години, като 14-годишните ще могат да се движат само по велосипедни алеи, а над 16 години - и по другите разрешени пътища. За водачите до 18 години ползването на каска е задължително. При придвижване през нощта водачите трябва да имат светлоотразителни елементи в облеклото си и да карат с включени светлини.

Дебати

По време на дебатите в пленарна зала народните представители се обединиха около идеята, че регламентирането на движението с електрически тротинетки е необходимо и е важно да се случи възможно най-скоро. Депутатът от ГЕРБ Иван Вълков посочи, че в повечето страни проблемът с електрическите тротинетки не е решен. Според него прави чест на държавата ни, че толкова бързо въвежда регулация. Халил Летифов от ДПС обясни, че създаването на правила, контрол и култура на движение с е-тротинетките ще отнеме 5-10 години. „От това как ние ще се справим, ще зависи здравето на българските граждани“, коментира той. 

Бум на е-тротинетки в ЕС

Пазарът на електрически тротинетки преживява "бум" през последните две години. За 2019 г. той отчита глобален растеж от 76% според доклад на френската федерация на професионалистите в областта на т. нар минипридвижване и Smart Mobility Lab. Компаниите, предоставящи услугите на електрическите тротинетки, не публикуват финансови резултати, но се шири мнението, че все още имат дълъг път до излизането на печалба.

СБЛЪСЪК: "За" или "Против" електическите тротинетки?

Регламентирането на тротинетките по пътищата обаче е проблем в целия ЕС. Брюксел в момента предприема действия по събиране на информация от държавите членки, която да послужи за анализ и подготовка на законодателен акт, с който да бъде преодоляна установената празнота в действащата към момента нормативна уредба.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!