Владислав Стоицов пред ТОПНОВИНИ: Държавата ограничава е-тротинетките

12:00, 16 ное 19 25 5675 Шрифт:
Даяна Дюлгерова Автор: Даяна Дюлгерова

Правителството предложи нови правила за електрическите тротинетки. Новите текстове са публикувани за обсъждане на Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Част от предложенията са: максимална допустима скорост не повече от 25 км./ч., задължителна каска, движение по велоалеи или най-дясно на пътното платно. Забранява се движението по скоростни отсечки и градски магистрали, както и по тротоарите. Контролът ще се осъществява от Общинската полиция и КАТ. В тази връзка екипът ТОПНОВИНИ потърси за коментар Владислав Стоицов, председател на Българската асоциация за електромобилност.

Г-н Стоицов, как гледате на тези предложения?

Предложените промени са меко казано притеснителни. За последните две години са внесени над 7 600 тротинетки в България по данни на вносителите. Това са над 12 000 тона спестени вредни емисии в атмосферата. Виждаме също така и навлизането на много нови услуги за градска мобилност. Електрическите тротинетки бързо станаха предпочитан транспорт за големия град и за все повече хора.

Основната цел на нашата асоциация е да проправим път за развитието на този нов вид транспорт. За съжаление обаче виждаме, че с направените предложения за промяна на Закона за движение по пътищата, държавата се опитва повече да ограничи, отколкото да развива този вид транспорт. В самото начало на обсъжданията за промяната на закона, ние алармирахме институциите, че промените трябва да се изготвят в диалог с ползвателите на велосипеди и тротинетки. Преди повече от месец нашата асоциация излезе със становище по предложенията. За съжаление сега виждаме, че Министерство на транспорта не се съобрази с нито едно от нашите предложения.

В новите правила виждаме само забрани, забрани и все повече забрани, вместо да се развива и насърчава екологичният транспорт. Свидетели сме как градовете ни са все по-задръстени. Дишаме все по-мръсен въздух. Кога за държавата приоритет ще бъде здравето на хората и ще се направи цялостна стратегия за развитие на екологичния транспорт?

Има ли правила, които да ви притесняват?

Много са проблемните текстове, но като най-стряскащи са:
Според закона тротинетка няма да може да се кара по улици от I и II клас и улици с разрешена скорост повече от 50км/ч. Нашето предложение беше да бъде забранено да се кара по улици,  само където разрешената скорост е над 50км/ч. Няма как човек да знае коя улица какъв клас е, когато е в движение. Просто не съществуват подобни знаци. Как реално човек ще може да се ориентира, когато пътува с тротинетка?

Забранява се използването на улици, където има бус ленти. С тази забрана в град като София става почти невъзможно придвижването с тротинетка. Няма достатъчно изградена велосипедна инфраструктура, а в много случаи, където има или е в лошо състояние, или обикновено има спрени коли върху велоалеите.

Според допълнението на В чл. 167, ал. 2, т. 1 общините ще трябва да упражняват контрола върху водачите на индивидуални електрически превозни средства, движещи се по велосипедна инфраструктура. Това за нас реално означава да няма контрол. Дори и в момента контролът върху велосипедната инфраструктура е почти нулев. Как общините ще се справят? Защо държавата бяга от отговорност?

Задължава се използването на каска за велосипедисти и водачите на тротинетки. Каските не трябва да са задължителни и не трябва да са политика на нито едно правителство, защото: в страните с по-ниска степен на носене на каски, като Холандия например, има по-малко смъртни случаи, свързани с колоезденето; каските не предотвратяват сътресението на мозъка при удар; задължителното използване на каски ще доведе до по-малко използване на велосипеди и тротинетки и до фалит или изтегляне от пазара на всички фирми за споделено използване на тротинетки; каските са отвличане на вниманието от истинския дебат за безопасността.

Какво още може да се добави към предложенията на правителството?

Има един огромен проблем, за който не се говори и това е използването на слушалки на двете уши. Това трябва да се забрани, както за хора на тротинетки, така и за пешеходци. Този проблем беше повдигнат няколко пъти пред институциите, но резултат няма.

Споменахме, че се разрешава движение по пътното платно. Това не е ли предпоставка за повече инциденти?

Никой не иска да се движи в непосредствена близост до колите. Според статистика на Българската Асоциация за Електромобилност над 90% от нашите членове имат шофьорска книжка. Все повече хора слизат от колите и се ориентират към този вид транспорт. За съжаление обаче велосипедната инфраструктура е недостатъчна. В страните с развита велосипедна култура, за да бъдат намалени инцидентите, се изграждат разделени велосипедни алеи.

Как гледате на двойния контрол от Общинската полиция и от КАТ?

Както посочих и по-горе това е опит на държавата да избяга от отговорност. Не всяка община разполага с Общинска полиция, а където такава съществува, тя е крайно недостатъчна за осъществяването на качествен контрол на движението по велоалеите. 

Какви са ползите от превозването с електрически превозни средства?

Електрическите тротинетки допринасят за опазването на околната среда – средно годишно всяка електрическа тротинетка спестява 240 кг CO2 изхвърлени вредни емисии в атмосферата; внесените в България електрически тротинетки са повече от 7 600, което би означавало годишно спестени повече от 12 000 тона CO2 ; електрическите тротинетки са много по-безопасни в сравнение с алтернативи, като автомобилите и мотоциклетите; те са най-достъпни, икономични и изгодни от финансова гледна точка; към настоящия момент са най-евтиният моторизиран транспорт в градски условия – 0,30 лева разход за електричество за 100 км пробег или средно 3,60 лева годишен разход на електричество за 1200 км пробег (среден годишен пробег на членовете на асоциацията); изискват минимални амортизационни разходи, необходими за годишната им поддръжка.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама