Правителството предложи нови правила за електрическите тротинетки. Новите текстове са публикувани за обсъждане на Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Част от предложенията са: максимална допустима скорост не повече от 25 км./ч., задължителна каска, движение по велоалеи или най-дясно на пътното платно. Забранява се движението по скоростни отсечки и градски магистрали, както и по тротоарите. Контролът ще се осъществява от Общинската полиция и КАТ. В тази връзка екипът ТОПНОВИНИ потърси за коментар Владислав Стоицов, председател на Българската асоциация за електромобилност.
Г-н Стоицов, как гледате на тези предложения?
Предложените промени са меко казано притеснителни. За последните две години са внесени над 7 600 тротинетки в България по данни на вносителите. Това са над 12 000 тона спестени вредни емисии в атмосферата. Виждаме също така и навлизането на много нови услуги за градска мобилност. Електрическите тротинетки бързо станаха предпочитан транспорт за големия град и за все повече хора.
Основната цел на нашата асоциация е да проправим път за развитието на този нов вид транспорт. За съжаление обаче виждаме, че с направените предложения за промяна на Закона за движение по пътищата, държавата се опитва повече да ограничи, отколкото да развива този вид транспорт. В самото начало на обсъжданията за промяната на закона, ние алармирахме институциите, че промените трябва да се изготвят в диалог с ползвателите на велосипеди и тротинетки. Преди повече от месец нашата асоциация излезе със становище по предложенията. За съжаление сега виждаме, че Министерство на транспорта не се съобрази с нито едно от нашите предложения.
В новите правила виждаме само забрани, забрани и все повече забрани, вместо да се развива и насърчава екологичният транспорт. Свидетели сме как градовете ни са все по-задръстени. Дишаме все по-мръсен въздух. Кога за държавата приоритет ще бъде здравето на хората и ще се направи цялостна стратегия за развитие на екологичния транспорт?
Има ли правила, които да ви притесняват?
Много са проблемните текстове, но като най-стряскащи са:
Според закона тротинетка няма да може да се кара по улици от I и II клас и улици с разрешена скорост повече от 50км/ч. Нашето предложение беше да бъде забранено да се кара по улици, само където разрешената скорост е над 50км/ч. Няма как човек да знае коя улица какъв клас е, когато е в движение. Просто не съществуват подобни знаци. Как реално човек ще може да се ориентира, когато пътува с тротинетка?
Забранява се използването на улици, където има бус ленти. С тази забрана в град като София става почти невъзможно придвижването с тротинетка. Няма достатъчно изградена велосипедна инфраструктура, а в много случаи, където има или е в лошо състояние, или обикновено има спрени коли върху велоалеите.
Според допълнението на В чл. 167, ал. 2, т. 1 общините ще трябва да упражняват контрола върху водачите на индивидуални електрически превозни средства, движещи се по велосипедна инфраструктура. Това за нас реално означава да няма контрол. Дори и в момента контролът върху велосипедната инфраструктура е почти нулев. Как общините ще се справят? Защо държавата бяга от отговорност?
Задължава се използването на каска за велосипедисти и водачите на тротинетки. Каските не трябва да са задължителни и не трябва да са политика на нито едно правителство, защото: в страните с по-ниска степен на носене на каски, като Холандия например, има по-малко смъртни случаи, свързани с колоезденето; каските не предотвратяват сътресението на мозъка при удар; задължителното използване на каски ще доведе до по-малко използване на велосипеди и тротинетки и до фалит или изтегляне от пазара на всички фирми за споделено използване на тротинетки; каските са отвличане на вниманието от истинския дебат за безопасността.
Какво още може да се добави към предложенията на правителството?
Има един огромен проблем, за който не се говори и това е използването на слушалки на двете уши. Това трябва да се забрани, както за хора на тротинетки, така и за пешеходци. Този проблем беше повдигнат няколко пъти пред институциите, но резултат няма.
Споменахме, че се разрешава движение по пътното платно. Това не е ли предпоставка за повече инциденти?
Никой не иска да се движи в непосредствена близост до колите. Според статистика на Българската Асоциация за Електромобилност над 90% от нашите членове имат шофьорска книжка. Все повече хора слизат от колите и се ориентират към този вид транспорт. За съжаление обаче велосипедната инфраструктура е недостатъчна. В страните с развита велосипедна култура, за да бъдат намалени инцидентите, се изграждат разделени велосипедни алеи.
Как гледате на двойния контрол от Общинската полиция и от КАТ?
Както посочих и по-горе това е опит на държавата да избяга от отговорност. Не всяка община разполага с Общинска полиция, а където такава съществува, тя е крайно недостатъчна за осъществяването на качествен контрол на движението по велоалеите.
Какви са ползите от превозването с електрически превозни средства?
Електрическите тротинетки допринасят за опазването на околната среда – средно годишно всяка електрическа тротинетка спестява 240 кг CO2 изхвърлени вредни емисии в атмосферата; внесените в България електрически тротинетки са повече от 7 600, което би означавало годишно спестени повече от 12 000 тона CO2 ; електрическите тротинетки са много по-безопасни в сравнение с алтернативи, като автомобилите и мотоциклетите; те са най-достъпни, икономични и изгодни от финансова гледна точка; към настоящия момент са най-евтиният моторизиран транспорт в градски условия – 0,30 лева разход за електричество за 100 км пробег или средно 3,60 лева годишен разход на електричество за 1200 км пробег (среден годишен пробег на членовете на асоциацията); изискват минимални амортизационни разходи, необходими за годишната им поддръжка.
Добави коментар