100 млн. лв. ще струва жп линията Бургас – Слънчев бряг
21:30, 01 фев 16
25
481
Шрифт:
Това изчислява capital.bg, анализирайки идеята, която лансира премиерът Бойко Борисов при огледа на обновената жп гара на Бургас. Аргументите за възобновяването на този жп път, който в момента стига само до Поморие и е в много лошо състояние, е увеличаването на трафика на летището и оттам към курортите.
Дали ще бъде рентабилно да се строи там нов жп път, ще стане ясно до месец, като сега се правят анализите за разходите и ползите, както и финансовите анализи за проекта. От НКЖИ обясниха още, че приоритет на компанията, отговорна за жп линиите и гарите, е да се преразгледа жп мрежата в страната, тъй като тя съществува във вида, в който е обслужвала друга икономическа и демографска реалност.
Трудностите идват оттам, че това обикновено са доста бавни и скъпи проекти, като строителството на 1 км жп път струва 4-5 млн. лева. Все още основни жп трасета се намират в много лошо състояние, а самата НКЖИ има проблеми с дофинансирането на проектите, които ръководи по оперативна програма "Транспорт", като през изминалата година получи безлихвен заем от държавата за 110 млн. лв., за да може компанията да се разплати по договорите със строителите.
В момента е в ход свързването на жп гарата на града с летището, т.е. изграждането на градска железница в морския град. Идейният проект за тази част е готов. Той всъщност е част от втората ваза на трасето Пловдив - Бургас и ще се финансира по оперативна програма "Транспорт" до 2020 г. Предварителната му цена е около 50 млн. лв.
За връзката от летището към Слънчев бряг обаче няма предвидени пари по оперативната програма. Линията съществува до Поморие, но е в много лошо състояние и може да се ползва само следата, обясниха от НКЖИ. Отделно тя трябва да бъде и електрифицирана. Разстоянието от летище Бургас до Слънчев бряг е 25 км и линията би струвала около 100 млн. лв. или отгоре. Друг проблем на инвестицията е, че ще се ползва сезонно. Според НКЖИ пътуващи по жп линията ще има от май до октомври. Едновременно с това обаче хотелиери и туроператори традиционно се оплакват от късия летен сезон.
Интересното около този проект е дали наистина би представлявал интерес за частните инвеститори и може ли да се развие като първия опит за публично-частно партньорство в жп строителството. Това би означавало, че частната компания може да стане и оператор на линията. Така тя ще отговаря за самите превози и ще бъде елиминиран монополът на БДЖ при транспортирането на пътници.
Още от „“

Продължава издирването на изчезналите рибари
10:56, 30 ное 22 /
България отказа екстрадиция на руснак заради опасения от изтезания
10:06, 10 сеп 22 /
Морето изхвърли тялото на бесарабски българин край Созопол, друг се издирва
11:18, 03 сеп 22 /
Оставиха в ареста и тримата сирийци, задържани за катастрофата в Бургас
16:33, 28 авг 22 /Последни новини

Започнаха Майските дни на културата "Сливенски огньове" 2025
16:07, 08 май 25 / Регионални новини
Вземете нов смартфон на супер цена с 0% лихва на лизинг от А1 през май
15:59, 08 май 25 / А1
50 години по-късно
11:55, 04 май 25 / Idealisti
Добави коментар