Мигащият зелен сигнал на светофара се появи експериментално преди няколко години в страната. Първо бе въведен в столицата, а след това и в най-големите областни градове у нас - Стара Загора, Варна и Пловдив. Целта бе да се провери дали това ще намали катастрофите по пътищата. Методът за сигнализация успя да се наложи и голяма част от шофьорите свикнаха с него, като дори го възприеха като нещо съвсем естествено, нормално и полезно.
Тази практика е наложена и в редица европейски страни, предимно в Северна Европа. Сред тях са Швеция, Дания, Австрия и Норвегия. Но само на възловите кръстовища в големите градове. При това когато светофарите са сложни и с повече от една секция.
В Германия пък, която е сред страните с най-малко пътни произшествия, няма премигване. В Гърция също не са го наложили. Там дори е по-сложно - на много светофари в Атина и в Солун няма дори жълта секция и зеленото преминава направо в червено.
Мигащият зелен сигнал остава в историята на София
Темата отново нашумя, след като миналата седмица Столична община реши да започне поетапно да премахва функцията мигащ зелен сигнал. А до няколко дни това ще бъде факт абсолютно навсякъде. Причината - според регионалното министерство това противоречи на пътните правила и е опасно. Така макар от общината да са против премахването на мигането, изпълняват нареждането на МРРБ.
„Решихме да направим това самосиндикално, въпреки че не сме съгласни. Проблемът е, че премигването е само експеримент и не е залегнало в никакъв нормативен документ. Той започна през 2016 г., когато в София бяха въведени „умните светофари“. Това е функция на софтуера, не са харчени допълнително средства и го премахваме само с няколко клавишни комбинации. Но премигването определено намали инцидентите по кръстовищата“, каза директорът на Дирекция „Управление и анализ на трафика“ в Столична община инж. Димитър Петров, цитиран от „24 часа“.
Той обясни, че статистиката на КАТ от експеримента показва, че пътните произшествия са намалели с 50%. „Хората го възприемат доста добре и за тях е по-безопасно да имат информация, че ще се смени сигналът“ , допълни Петров. По думите му преди въвеждането на мигането на кръстовището на „Сливница“ и „Опълченска“ са станали 41 катастрофи, а след това са паднали до 22. Според него с премахването водачите ще имат доста по-малко време за реакция с всички произтичащи от това последици.
На подобно мнение са и от Института за пътна безопасност. Те посочват, че през периода на въвеждането на мигащата зелена сигнализация шофьорите са придобили навик да я очакват, преди да се появи жълтата. „Зелената мигаща светлина дава допълнителна информация на всички шофьори, на базата на която те могат да предприемат безопасно поведение, съобразно разстоянието на което се намират от кръстовището. По презумпция, колкото е по-информиран един шофьор за това, което предстои да се случи на пътя, толкова по-малка е вероятността да допусне грешка. На практика използването на зелената мигаща светлина се превърна в едно добро решение, което бе възприето положително от всички шофьори“, изтъкват от ИПБ в свое становище до медиите.
Експерти на Института за пътна безопасност са сигнализирали през 2018 г. Столична община и МРРБ, че мигащата зелена светлина не е уредена нормативно. „Действия и от двете страни не бяха предприети и сигналите на ИПБ бяха игнорирани, защото една и съща политическа партия управляваше правителството и големите общини в България (Гарван гарвану око не вади). След промяната на политическата среда през 2021 г. станахме свидетели на политическо противопоставяне, за което цената я плащаме всички ние, които се движим по пътищата на България“, отбелязват те.
„За нас експертите на ИПБ е учудваща активността от страна на МРРБ по този въпрос и липсата на реакция по десетките сигнали за обезопасяване на опасни пътища в страната“ , подчертават от института. Оттам настояват това решение да бъде преразгледано по най-бързия начин, като се създаде работна група, която нормативно да уреди зелената мигаща светлина.
МВР и транспортното министерство също са изтъкнали в свое становище, че са „за“ мигането.
Светлинните сигнали са само немигащи
В писмена позиция от регионалното министерство уточняват, че мигащият зелен сигнал за автомобили противоречи на Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали, която страната ни е длъжна да спазва. В нея изрично пише, че светлинните сигнали са немигащи.
Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали е от 1968 година, като още тогава е подписана с особено мнение от няколко държави, между които и тези, в които законът е допуснал премигване на зелената светлина.
От МРРБ изтъкват още, че чл. 23 от конвенцията изрично посочва, че сигналите на трицветната светофарна уредба се състоят от немигаща червена, жълта и зелена светлина, като изчерпателно са уредени случаите, когато може да се използва мигащ сигнал за регулиране на движението на пътни превозни средства. Тази възможност е предвидена само по отношение на жълтия и червения сигнал, но не и по отношение на зеления. Съгласно чл. 24 от конвенцията е допустимо мигащ зелен светофар да се използва само за пешеходците. България е ратифицирала конвенцията, и то без особено мнение, следователно е длъжна да я спазва, подчертаха от регионалното министерство.
„В последните години се наблюдава въвеждане на някои нови за България устройства и светлинни сигнали към светофарните уредби – таймери за ППС, „мигане“ на зеления сигнал, светлинни сигнали във формата на вертикална и хоризонтална линия. Буди безпокойство фактът, че те се въвеждат без правна регламентация като експеримент и не се проучва ефектът от въвеждането им чрез изследване преди и след поставянето им“, посочват от МРРБ в отговор до „24 часа“.
За да стане законна тази функция на светофара, е трябвало да се променят Наредба 17 на регионалното министерство за светлинното регулиране на пътищата и Законът за движение по пътищата.
От Асоциацията на автомобилисите също не са съгласни с позицията на Столична община. „Смятам, че казаното от Столична община е несериозно. Какво би станало в една правова държава, ако започне да не спазва законовите уредби. Тази статистика звучи несериозно. Има ясни критерии, по които се отчитат транспортните инциденти и съм сигурен, че в тази статистика тях ги няма“, изтъкват те, цитирани от Нова телевизия. Според тях таймерите на светофарите са били много по-добри.
Преди около месец по препоръка на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ и Европейския център за транспортни политики, беше премахнат мигащият зелен сигнал и на светофарните уредби в Стара Загора. Тогава Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики заяви, че тази практика влошава безопасността на движението по пътищата поради това, че в нормативните документи на Република България (закон, правилник, наредба) не е регламентирано, какво трябва да е поведението на водачите при този вид сигнал. По думите ѝ инструкторите, които обучават бъдещите водачи на МПС, не преподават значението на този сигнал и какво поведение трябва да имат те, както и че по време на изпит, служителите, които провеждат изпита, не могат да оценят поведението на изпитваните водачи (кога са сгрешили и кога не).
Според експертите, водачите нямат едно и също поведение при вида на мигащия сигнал - някои веднага спират, докато други ускоряват, за да преминат по-бързо в резултат, на което могат да настъпят пътнотранспортни произшествия, информират от общинския пресцентър на Стара Загора.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Great information. Thanks.
write essays for you writer of geographical essay book essay writer free app
Many thanks. Great stuff.
write my tok essay for me while revising an argumentative essay a writer should extended essay writer
You said that very well.
buy original essays [url=https://seoqmail.com/]best website to buy essay[/url]
You have made your point extremely nicely.!
biggest online casino australian online casino online casino ohio
Beneficial postings. Thanks.
lucky casino online online crypto casino online casino nj
Nicely put, Appreciate it.
help me write a song for my boyfriend write an annotated bibliography for me superior essay writer
Tips certainly taken.!
pay for essay paper pay for essay online buy essays online reviews buy essay papers
Many thanks! Very good information.
writing a thesis statement mba thesis thesis literature review define thesis
Thanks. I enjoy this!
buy essay papers pay for essay paper pay to write paper buy essay papers online
You suggested that adequately.
write my college essay for me hire essay writer australia write my essay custom writing write my research paper for me
Many thanks. Plenty of postings!
dissertation meaning doctoral dissertation writing help writing dissertation tips dissertation writing tips
Regards. I appreciate this!
best essay writing service reviews best paper writing services online paper writing service writing a college application essay
You definitely made your point!
essay writer for hire write my essay custom writing do my essays paid essay writers
Amazing lots of amazing tips!
phd paper custom dissertation custom dissertation doctoral dissertation help
Tips very well taken!!
mba essay tips help with essays assignment help help on essay
Thanks. Quite a lot of advice.
what ways do i help my family essay personal essay writer who can do my essay for me essay writing for hire
Cheers, Ample data.
essay writer free write my papers essay writer website writing a paper
You've made your position quite effectively..
writing a personal essay write my research paper for me essay write write my essay online
Incredible tons of beneficial info!
case study writing service online check writing service essay writing help essay writing service usa
This is nicely expressed. !
resume writing services best research paper writing service assignment writing service ebook writing service