Безброй кораби са задръстили пристанището на Ротердам в очакване да бъдат разтоварени. „Времето за изчакване в пристанището варира от 24 до 163 часа в пиковите моменти. А търсенето на кораби и транспорт не намалява, напротив - увеличава се“, казва Хенри Хонкооп, чиято фирма поема контейнерите от големите кораби вече от четвърт век насам. След това наема речни кораби и стоката се разпределя из Европа.
По думите обаче бизнесът в момента е изключително муден заради дългото чакане по пристанищата, а това води и до дългосрочни последици. „Това оскъпява доставките. А клиентът ще трябва да чака много повече за резервната част на косачката си“, обяснява Хенри Хонкооп.
След дни усилия: Корабът, блокирал Суецкия канал, отново плава
Заради пандемията и заради „Ever Given“
Кавус Хедерзаде е на същото мнение. Той организира от Франкфурт превози по вода и суша между морските пристанища и останалата част от Европа. Ротердам не е изолиран случай, казва той - много контейнерни пристанища просто не са в състояние да се справят с потока от кораби.
По време на първата Ковид вълна през 2020-а година компаниите в бранша ограничиха сериозно броя на корабите си покрай спада на производството в Китай. „А когато нещата отново потръгнаха, нямаше достатъчно капацитет“, обяснява Хедерзаде. Натрупването на забавени контейнери сега води дотам, че „нашите транспортни средства да не се обработват правилно и навреме“.
Навреме за Коледа: Излиза „Сам вкъщи 6“
Засядането на контейнерния кораб „Ever Given“ през март в Суецкия канал все още оказва влияние на бизнеса - заради прекъсването на глобалните вериги на доставки. А и дребният предприемач, изпълняващ вътрешни превози, така или иначе е в неравностойно положение във важни пристанища като Ротердам. „Корабите стават все по-големи и превозват все повече и повече контейнери. И просто има нужда от повече време“, обяснява експертът. „Оттам нататък ние като последни във веригата също трябва да изчакаме още малко“. Професиите капитан на кораб, служител на пристанище или шофьор на камион просто трябва да станат по-атрактивни.
Ситуацията няма да се разведри скоро
За Ливия Спера, генерален секретар на Федерацията на европейските транспортни работници, това е изключително важно. Професията просто вече не е така привлекателна, както преди 20 години. „Използват се все повече гигантски контейнеровози, които вече пренасят не 10 000, а 25 000 контейнера. Това води до задръствания във вътрешността на страната по шосе, по вода и по релси. Към това се добавя недостигът на шофьори на камиони в цяла Европа“.
Работата е тежка и е свързана с много чакане. Много хора предпочитат да работят нещо, което им позволява да спят в собственото си легло, при това без да им се плаща на дъмпингови цени, защото големите компании често използват подизпълнители, за да поддържат изкуствено цените ниски.
Ще има ли проблем с коледните подаръци?
И тримата - Спера, Хонкооп и Хедерзаде, не очакват бързо облекчаване на ситуацията. Забавянията вероятно ще продължат и през първото тримесечие на 2022-а година.
С оглед на коледното пазаруване, Хедерзаде дава ясна препоръка: „Този път поръчките трябва да се направят много по-рано от обикновено“. В противен случай може да възникне сериозен проблем с подаръците под елхата, пише „Дойче веле“.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар