Броени дни след тежките спасителни акции в планината и поредното повдигане на въпроса за крещящата липса на въздушна линейка, премиерът Бойко Борисов заряза джипката и за пореден път съвсем демонстративно се качи на хеликоптер, за да огледа ремонта на АМ „Хемус”. Разходката му бе в участъка от пътен възел Боаза до Велико Търново. С него бяха и финансовият министър Кирил Ананиев и зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, стана ясно от неговия профил във "Фейсбук".
Припомняме, че преди дни директорът на Планинската спасителна служба към Българския червен кръст Емил Нешев каза, че ако България разполагаше с хеликоптер за помощ в планината, спасителната операция в Стара планина нямаше да продължи 11 часа, а само час и половина. Думите му дойдоха след като на 3 януари бяха извършени 3 спасителни акции, при които 7 души пострадаха, а един почина, като тялото му бе свалено от планината едва на следващия ден.
Министър-председателят не коментира и дума за нуждата от спасителни хеликоптери, но се вживя в ролята на екскурзовод и разведе над магистралата своите пътници, като им разказа за първата копка, местността и напредъка на новото трасе и отделните му съоръжения, за които са дадени близо 2 млрд. лв. Той описваше детайлно всички ремонтирани участъци и съобщи, че тази година ще се пусне пътят между Ловеч и Плевен. "На високи обороти се работи и по изграждането на скоростния път Ботевград-Видин", отбеляза Борисов.
А хеликоптер за народа кога?
Въпреки работата на високи обороти и раздаването на пари за магистралата, остава обаче въпросът защо толкова дълго време е замитана нуждата от закупуването на медицински хеликоптер, тъй като страната ни е единствената държава в Европейския съюз, в която няма такъв от година и половина. Въпреки това от близо 60 години в България съществува хеликоптерно спасяване. През лятото на 2019 г. частната компанията "Хели Ер", която почти пет години поддържаше две въздушни линейки, се отказа от тази дейност и продаде машините зад граница. Съседна Северна Македония например има два медицински хеликоптера, а Румъния цели 11.
Снимка: БГНЕС
Защо новият медицински хеликоптер няма да издирва туристи в планината
В България се предвижда да има поне един хеликоптер, приспособен за реакция при спешни медицински случаи и кризи, но процедурата по доставката му може да отнеме до 3 години. Той ще бъде закупен за близо 20 млн. лв. със средства от Оперативна програма "Региони в растеж". Тъй като обаче един хеликоптер няма да успее да покрие нуждите ни, Министерството на здравеопазването заложи миналата година като приоритет закупуването на още до 4 въздушни линейки с евросредства. Дори и да получим въздушната линейка обаче, тя няма да може да участва в операциите по издирването на туристи в планината, защото ще може да се ползва само когато местоположението на изпадналите в беда е известно и достъпно за въздушен транспорт. В момента за тези операции в крайно спешни случаи разчитаме на Планинската спасителна служба към БЧК, които от своя страна могат да се обърнат към военните за хеликоптер.
Словашки хеликоптери спасиха ранен турист в Рила
Именно с такава машина премиерът Бойко Борисов си направи въздушна разходка със своите министри, което със сигурност не е евтино удоволствие. Справка на сайта на Планинската служба показва, че един летателен час на хеликоптер по време на спасителна акция струва 3000 лв. Макар министър-председателят да не е в акция в планината, неговата разходка също струва скъпо на Министерски съвет, защото в нея са включени оперативните разходи като гориво, заплати, амортизация, цена на самата машина и др. Това не е първата разходка с хеликоптер на премиера, който през март и септември миналата година инспектира строителството на газопровода "Балкански поток". Преди това също имаше чести въздушни полети над страната.
Въпросът едва ли е само в парите за закупуването и ползването на хеликоптери в страната ни, защото може би със същата военна машина, с която премиерът се разходи за няколко часа без особена полза над магистрала "Хемус", можеше да се съкрати значително спасителната операция преди дни в Стара планина. Преди време самият той бе предложил да се ремонтират старите военни вертолети Ми-14, които да се използват за въздушен транспорт за оказване на спешна медицинска помощ. А в планината, както знаем, всяка минута в спасителната операция е от съществено значение и струва човешки животи. Сега остава само да чакаме новите машини и да се надяваме, че властта все пак ще предприеме нещо до тогава, защото всеки може да се окаже на мястото на бедставщите туристи преди дни...
Вместо за американски самолети да бяха осигурили хелийоптер за медицински цели, нали сме в ЕС, има ли другаде пидобно недомислие