Изборните поправки на ГЕРБ са необмислени, противоречиви, създаващи рискове и в крещящо противоречие с международните стандарти за провеждане на честни и демократични избори. Това се посочва в отворено писмо на асоциация „Прозрачност без граници“, която наблюдава изборния процес от 2001 г.
Правната комисия подкрепи ГЕРБ, машинното гласуване няма да е задължително
Според организацията голяма част от предложените промени не само не отговарят на проблемите в изборния процес в страната, но създават условия за допълнително компрометиране на изборите, за хаос в действията на институциите и за разрушаване на остатъците от обществено доверие към демократичния процес в страната.
Ето какво от асоциацията считат за неприемливо:
-
Избирателната система за Велико народно събрание се променя в механично смесена, като дори не е посочено дали мажоритарният избор се провежда в един или в два тура, с всички негативни последици от това – намаляване на представителността на учредителната власт в страната, създаване на непреодолими бариери за влизане в парламента пред малки партии, нововъзникнали партии и независими кандидати.
-
Условията за определяне на броя на мандатите са необмислени, дискриминационни и невъзможни за изпълнение: в многомандатните райони ще се използват неактуални данни за броя на жителите от 2011 г., които ще доведат до намаляване броя на мандатите в големите градове, а в едномандатните райони с мажоритарен избор са неизпълними от математическа гледна точка и не осигуряват възможност за гласуване на българите, живеещи в чужбина.
-
Промените в избирателната система и в границите на районите една година преди провеждането на избори противоречат на международните стандарти на Съвета на Европа, както и на чл. 10 от Конституцията на Република България, която осигурява равно избирателно право, включително правото на избирателите, живеещи в чужбина, да гласуват за кандидати в едномандатни райони.
-
Идеите за видеонаблюдение в секциите противоречат на чл. 10 от Конституцията, която гарантира тайна на вота, и на международните стандарти на Съвета на Европа.
-
Удължаването на изборния ден до 48 часа създава рискове от злоупотреби с изборните книжа, организационен хаос и оказване на натиск върху избирателите в тъмната част на денонощието между двата дни. Не са съобразени редица въпроси, сред които: кой съхранява изборните книжа презнощта; ще бъдат ли в състояние членовете на секционните комисии да работят 48 часа и след това да преброят коректно бюлетините и да попълнят без грешки протоколите; ще се наложат ли промени в състава на комисиите през втория ден поради умора и отказ на членове на комисии; какво ще е отражението върху мащабите на купения и контролирания вот, особено при възможността за оказване на натиск върху избирателите в тъмната част на денонощието между двата изборни дни.
-
Идеите за увеличаване на прага за валидност на преференциите до ниво, което обезсмисля предпочитанията на избирателите и намалява тяхната роля при избора на народни представители.
-
Запазването на едновременното гласуване с хартиени бюлетини и с електронни машини, което обезсмисля въвеждането на машини за гласуване и ще затрудни работата на секционните комисии, вместо да я улесни. Не по- маловажно е, че паралелното използване на двете технологии за гласуване и отчитане на изборните резултати увеличава риска от грешки при попълването на протоколите, тъй комисиите ще продължат да обработват ръчно два масива от информация – електронен и хартиен и които трябва да се съвместят.
-
Ограничаването на правомощията на ЦИК да упражнява контрол върху изработването на софтуера и хардуера на машините за гласуване, поради премахването на правомощието й да дава задължителни указания на изпълнителите на машинното гласуване.
-
Премахването на възможността наблюдателите да извършват проверка на системата за машинно гласуване, която съществуваше до този момент в Изборния кодекс, като по този начин на практика се ограничава възможността за граждански контрол и създаване на доверие в този компонент от изборния процес.
-
Опростяването на съдържанието на протоколите, което заличава публичността на важни данни (например брой на неизползвани и недействителни бюлетини), които имат важно значение за прозрачността на изборния процес и служат като бариера срещу манипулации при отчитане на изборните резултати.
Председателят на ЦИК подаде оставка
„Прозрачност без граници“ призовава народните представители да бъдат на висотата на заеманата позиция и да подходят отговорно към приемането на промени в закона, който урежда правилата за избор на базисните демократични институции на страната.
Организацията е на мнение, че промените в изборното законодателство трябва да се извършват в спокойна обстановка, въз основа на експертна дискусия и на постигнат широк политически консенсус.
Те са категорични, че българското общество се нуждае не от създаване на нови проблеми, а от решаване на съществуващите такива в изборния процес и от повишаване на доверието в политическите субекти.
На свой ред от асоциацията обръща внимание върху необходимостта от:
-
Създаване на избирателен регистър с точни данни за избирателите по настоящ адрес.
-
Адекватни правила за избор и обучение на членовете на секционните комисии.
-
Създаването на регионални преброителни центрове, които да отчитат изборните резултати.
-
Създаване на условия за гласуване на граждани, които са под карантина заради Covid-19.
-
Разширяване на безплатния достъп до обществените медии за участниците в изборите, което да компенсира противоепидемичните ограничения при масови предизборни мероприятия.
Добави коментар