СБЛЪСЪК: „За“ или „против“ държавните бензиностанции?

09:00, 19 май 20 / Сблъсък 25 2217 Цветилена Симеонова
Снимка: CanStockPhoto

Миналата седмица финансовото министерство изненадващо анонсира идеята за създаване на Държавна петролна компания. Предвижда се държавни бензиностанции да има в големи градове, както и на локации, където липсват такива, като във всяка община цените ще са различни. Очаква се те да заработят най-рано след две години.

По темата TOPNOVINI.BG публикува мнението на икономическия министър Емил Караниколов и на обединение „Демократична България“.

   

 


Снимка: CanStockPhoto

Държавните бензиностанции - балансьор в пазарната игра на горивата

Според Емил Караниколов целта на една държавна компания е тя да е коректен играч. „Важно е гражданите да получават по-добра информация за цената на горивата. Ние целим създаване на конкуренция. Ние трябва да изградим типови модели по отношение на бензиностанции, за да се направи анализ. Тази компания е нужна, за да има балансьор“, увери той.

Според него интерес от такава роля биха имали малките субекти на този пазар. „Целта е секторът да бъде предвидим и да се води по световните стандарти. Държавата не може да позволи да е на загуба“, заяви министърът. Той допълни, че в държавните бензиностанции ще има стандарт за качество, който се надява от тук нататък да се съблюдава от всички.

Към момента проблем с качеството на горивата няма. Постоянно се извършват проверки, но на определени етапи по-малки играчи често създават проблеми на автомобилите ни”, допълни Караниколов. Той е категоричен, че държавата ще спазва всички пазарни принципи и ще бъде лоялен конкурент. „Никой в пазарна икономика не бяга от конкурент, който спазва правилата. Мисля, че малките производители ще имат изключителен интерес държавата да влезе в този сектор. През това дружество ще гарантираме и количествата резерв”, допълни той.


Снимка: БГНЕС

Държавните бензиностанции ще влошат сектора

Според „Демократична България“ обаче създаването на държавни бензиностанции няма да подобри състоянието на сектора, дори напротив. „Конкуренцията сваля цените и съответно ограничаването на конкуренцията е предпоставка за по-високи цени. Именно изкривяванията на конкуренцията са проблемът на пазара на горива и ако бъдат преодолени, цените могат да бъдат по-ниски“, посочват от обединението.

Позицията на „Демократична България“ е, че държавата се използва, за да се ударят малките и да се облагодетелстват големите фирми. Те припомнят, че с промени в Закона за ДДС през миналата година малките бензиностанции вече бяха задължени да обезпечават двойно дължимия ДДС за разлика от големите вериги на пазара и други допълнителни утежнения. „Близо четири години властта се крие от същината на проблема, а сега предлагат социалистическо решение, което е ясно, че няма да работи. Създаването на държавни бензиностанции единствено ще създаде нова корупция при закупуването на терени и строежа на съоръжения", посочват още те.

Според обединението истинските решения са да се отменят ограниченията за малките бензиностанции, да се облекчат условията за създаване и достъпът до данъчните складове за горива, за които се знае, че през 2015 г. близо 80% за дизела и над 90% при бензина като капацитети се контролират от една компания - групата "Лукойл". Предлага се също да се забрани производителите и търговците или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове, да се разреши използването на лицензирани данъчни и акцизни складове в съседни страни от ЕС.

6 коментара
Petar S. 12:40, 19 май 20

Против, разбира се! Теглят ни към социализма пак....

Denis 15:11, 19 май 20

Eh, sega shte otvorqt i korekomite.

Анонимен 23:34, 20 май 20

Против

Анонимен 23:46, 20 май 20

Твърдо против! Помня държавните бензиностанции в соца. Беше епична корупция.

Анонимен 10:03, 21 май 20

Против

Анонимен 18:35, 21 май 20

За държавни, стига да са ни манипулирали, трябва регулация на пазара от страна на държавата

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!