Хотелиери и ресторантьори излязоха на национален протест с искане за намаляване на ДДС на 5% за хотелите и заведенията за обществено хранене. Основните мотиви са, че по този начин ще се изсветли сивият сектор и ще останат средства за увеличаване на заплатите на служителите. Според финансовото министерство обаче това може да доведе до загуби за бюджета. В момента туристическите услуги се облагат с 9% ДДС - единствената диверсифицирана ставка в България (ако изключим 0% за хазарта), но ресторантите се облагат с 20% ДДС.
По темата ТОПНОВИНИ потърси за коментар председателя на Асоциацията на заведенията Ричард Алибегов и икономиста Красен Станчев.
Трябва ли да се намали ДДС в туризма?
Според Ричард Алибегов по отношение на ДДС България трябва да следва примера на другите европейски държави, в които има диференцирани ставки. „Хотелиери и ресторантьори искаме намаляване на ДДС първо на 9%, а впоследствие и на 5%. Но тъй като бюджетът за 2020 г. вече е приет, това може да се случи следващата година“, каза той. Алибегов обясни, че сега бизнесът трябва да се постарае да докаже на финансовия министър и правителството, че намаляването на ДДС няма да доведе до загуби за бюджета, както и че секторът ще изсветлее и няма да има данъчни злоупотреби. Това трябва да се случи до края на годината, за да може промяната да бъде включена в Бюджет 2021.
Красен Станчев е на мнение, че ако бъде намалено ДДС-то в туризма, пред Министерството на финансите ще се наредят на опашка и другите сектори, за да искат намаления. „А пък проблемът на финансовия министър, който и да е той – дори и аз да бях или ресторантьор, е, че трябва да върже бюджет, в който 50% от разходите са пенсии и социални и те по никакъв друг начин не могат да се съберат освен чрез ДДС. Затова никой няма си позволи да рискува да не се съберат достатъчно средства и да не могат да се покрият разходите за пенсионерите. Бюджетът не е само един данък от един човек или отрасъл. И когато на един отрасъл се даде известна привилегия, тогава веднага се нарежда опашка“, посочи икономистът.
Ще се повишат ли цените, ако не се намали ДДС-то?
Ричард Алибегов е категоричен, че със сигурност ще има повишаване на цените, ако остане сега действащото ДДС и влезе в сила Наредба 18, заради която бизнесът ще трябва да направи доста разходи. „Една от причините за намаляване на ДДС е, за да може с парите, които ще освободи бизнесът, първо да няма покачване на цените и, второ, да има пари за повишаване на качеството на труда – за заплати на служители, за обучение и т.н. Това е идеята - парите няма да се спестят, просто ще отидат по друго предназначение. И така ще станем по-конкурентоспособни. Мислим също така, че ако няма ръст на цените, ще се вдигне и потреблението. Защото никой няма файда от това, че се вдигат цените, а не се вдигат заплатите“, коментира той.
От своя страна, Красен Станчев посочи, че е съгласен, че тогава, когато вържат ресторантите с НАП, е възможно да се увеличат цените на услугите. „Но това, че вие ще вдигнете цените не значи, че някой ще ги плати. Т.е. не е сигурно, че ако вие се опитате да направите прехвърляне на новия разход към клиентите, това ще се случи. И тогава ще трябва да измислите някаква друга формула, по която да намалите част от разходите, за да имате същата печалба. И това са основните притеснения на бранша. Така че трябва да се изследва, за да се каже какво точно ще се случи“, коментира той.
Ще се реши ли проблемът с недостига на кадри в туризма?
Според Ричард Алибегов с намаляването на ДДС ще се реши голяма част от проблема с недостига на кадри в българския туризъм. „В момента за 500 евро отгоре ние губим хората, които отиват през лятото да работят в Кипър или Гърция. И ако ние имаме тези 500 евро отгоре да ги дадем, тогава няма да изгубим тези кадри. Ще имаме пари и за обучение на служителите“, обясни председателят на Асоциацията на заведенията.
Красен Станчев заяви, че проблемът в туристическия сектор и неговите заплати не е в ДДС, а в това, че в България почасовите договори не са познати. „Временните договори са едно, а онези, които са съвсем кратки, са други. Например може да отидете да работите в ресторант, после в магазин, а вечерта – в бар. Всички тези възможности да получите доход и да се осигурявате фактически са много трудно осъществими по Кодекса на труда. И те не се познават – едва 6-7% от договорите у нас са такива. Докато примерно в Холандия са 52% от договорите. Голяма част от туристическия бранш в ЕС е на такива договори. Друго нещо, което е много важно, е, че Министерството на финансите иска да включи в оборота и благодарността, която отделните хора в отрасъла получават от клиентите – т.нар. бакшиши. А бакшишът е нещо като дарение на човек, който ни е свършил някаква работа. Това е изцяло частно и не трябва да се включва в оборота на туристическия бранш. А това, което доколкото разбирам в момента стои като концепция, е не само да се включва в оборота, но и да се смята за тежко нарушение, с което се затварят ресторанти. Има такива случаи“, посочи икономистът.
ДДС ли е основният проблем на туризма?
За Ричард Алибегов ДДС-то е един от основните проблеми на родния туризъм. „Другият ни проблем, който аз като човек от расторантьорския бранш и собственик на заведение виждам, е политиката по рекламиране на България като евтина дестинация. Мисля, че не си правим услуга от това нещо. Има други хора, които със сигурност разбират повече от туризъм, но моето мнение е, че трябва да избягаме от това и да започнем да рекламираме ценностите, които имаме в България – хубавото ни Черноморие, планините, градовете. А не когато става дума за туризъм, да казваме: „елате в евтината дестинация“, а когато стане дума за инвестиции, да казваме: „елате, тук има евтина работна ръка“. Така обезценяваме труда си и хората, които работят в браншовете. Мисля, че трябва да променим тази политика – така ще се промени и мисленето на хората“, заяви той.
На свой ред Красен Станчев подчерта, че условия в туризма се подобряват, независимо от това какво прави държавата. „Според мен правителството нищо не трябва да прави, не трябва да има Министерство на туризма и туристическият бранш трябва да има еднакви данъчни условия за работа като всички останали. Ако гледате статистиката, от 15 години приходите от туризъм за икономиката на страната са се увеличили между 8 и 9 пъти. Така че очевидно продуктът, който предлагат българските хотелиери и ресторантьори, се търси. Може и да не е много качествен, може да е много евтин, но те горе-долу се ориентират и работят относително добре. Малко са отраслите, които за такъв период имат практически възход“, коментира Станчев.
Добави коментар