СБЛЪСЪК: Завишават ли се изкуствено цените на кувертите по Коледа и Нова година?

10:00, 27 дек 19 / Сблъсък 25 7403 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

 

Разглеждайки обявите за празнични оферти, попадаме на заглавия като „Барселона и Велинград с еднакви цени за Нова година“ и „Нова година в Родопите 5 пъти по-скъпа от Кушадасъ“. Това неминуемо кара всекиго да се запита изкуствено завишени ли са у нас цените на коледните и новогодишните куверти.

                                                                                                                                           

По темата ТОПНОВИНИ потърси за коментар Стоил Алипиев от Национална асоциация за защита на потребителите и Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.

Изкуствено завишени ли са цените на празничните куверти?

Коледно-новогодишните празници и тази година накараха хиляди българи да потърсят начин за прекарване на почивните дни извън града. Впечатление на всички обаче правят по-високите цени на празничните пакети.

Според Стоил Алипиев цените са завишени и това е нормално, защото Коледа и Нова година са само веднъж в годината. По думите му в това няма нищо неестествено, тъй като търсенето е увеличено, защото всеки желае да прекара добре празниците си. „Въпросът е обаче какво получават потребителите срещу тази цена. Защото не винаги търговците са лоялни към потребителите и доста често се получава така, че това, което са очаквали, всъщност не удовлетворява техните предварително заложени потребности. А лошото е, че когато става въпрос за коледни и новогодишни празници, те нямат полезен ход. Тъй като ако ви се случи така, че да сте подведени от търговец, когато сте си планували почивката през друго време на годината, то винаги може да се откажете и да отидете друг ден на почивка. Докато коледните и новогодишните празници са само веднъж в годината и щете-не щете ще ги карате“, обясни Алипиев.

Румен Драганов обаче е категоричен, че няма изкуствено завишаване на цените нито в България, нито в Барселона по простата причина, че цените са пазарни – т.е. пазарът определя цената. „В момента сме в ситуация на свръх предлагане на услуги – т.е. огромна е палитрата на това, което се предлага като новогодишни куверти, свързани с Коледа и Нова година. И всеки може да подбере това, което е по неговия вкус и съответно по неговия джоб. И от тази гледна точка няма как да търсим виновност в този, който избира продукта, за това, че е предпочел едно, друго или трето. Разнообразието е голямо и както хората ходят в училище и в университет, така те трябва да минат и университета на живота, така че да знаят как да намерят най-доброто съотношение цена – качество“, обясни Драганов.

Ситуация „ден година храни“?

Ден година храни, твърди една народна мъдрост. За търговците на цветя например първият учебен ден е от тези дати. Гледат ли по същия начин обаче и хотелиерите и ресторантьорите на коледно-новогодишните празници...

Според Алипиев поговорката „ден година храни“ покрай празниците не важи с най-голямата сила. Той е категоричен обаче, че през това време на годината търговците реализират повече печалби. “Въпросът е доколко те са коректни. Доста често постъпват оплаквания при нас за това, че потребителите са подведени – предварително обещани са им по-големи стаи или паркоместа, а всъщност когато отидат на място, се оказва, че стаите не са със същата големина, която са очаквали. Доста често се оплакват и от непочистени стаи. Проблемът с паркоместата също е огромен. Има и търговци, които предлагат туристически услуги без категоризация, което е в абсолютно нарушение на законите“, обясни той.

Драганов подчерта, че тази поговорка важи, но тя важи и за цялото селско стопанство. „Тя не е дошла от туризма, а е дошла от производителите, които когато се трудят през отделните сезони - те знаят колко важно е да изореш, да посееш, да ожънеш и да обработиш ожъненото. Така че „ден година храни“ значи, че ако си мързелив в съответния календарен период, месец или ден и не си свършиш работата, няма да имаш урожай“, каза той. Според Драганов обаче предлаганото качеството от година на година става все по-добро главно заради дигиталната трансформация в туризма - сайтове, които веднага дават информация за качеството на услугите. „Неподготвени хора, неуки хора, необразовани хора, които не знаят как да си служат със съвременните технологии, разбира се, че могат да попаднат на мошеници и да бъдат излъгани. Но затова хората се учат“, коментира той.

Как да преценим дали една оферта е добра?

По отношение на избора на най-добрите оферти за прекарване на празниците и двамата препоръчват потребителите да ползват услугите на лоялни търговци или да се допитат за мнение до двои близки и приятели.

Алипиев подчерта, че при всички положения потребителите трябва да сезират контролните органи, ако попаднат на некоректна оферта. Според него обаче липсва достатъчен контрол от страна на контролния орган, което е и причина потребителите да бъдат подвеждани по-лесно. „И липсата на последващи адекватни мерки за защита на техния интерес, като например това да си потърсят правата пред контролен орган, е много голям проблем. Това е така, защото измамите в сектора стават за около 400-500 лв., дори и 1000 лв., а това са суми, които не са достатъчно мотивиращи за потребителя да си потърси правата, защото знае, че предстоят разходи за адвокат и един много дълъг период на време, докато излезе последното съдебно решение. Затова на него не му остава нищо друго освен да вземе превантивни мерки като ползва услугите на търговец, който е оценил като лоялен“, обясни той.

Според Алипиев първо един потребител трябва да се запознае с условията на мястото, където иска да прекара празниците. „Второ, може по интернет да провери положителните и отрицателните отзиви на клиентите, които вече са били на това място. Трето, да се допита до свои близки, роднини и приятели, които са били на това място. И, четвърто, може да използва личния си опит. Тези неща са достатъчно основание потребителят да вземе решение. Ако той обаче не използва тези методи, а просто плаща и отива – има вероятност да не получи услугите, които очаква. Но бих казал, че това е по-малко вероятно, тъй като в момента конкуренцията е изключително голяма и всеки иска да спечели туристите не с фалшиви обещания или нереализирано нещо, което е включено в пакета, а напротив – да направи така, че клиентът му да получи подаръци и допълнителни услуги, които не са включени в пакета и представляват изненада. Но точно тези изненади са изключително приятни и водят до тази повтаряемост и желание на хората да се върнат пак и пак на съответните места“, обясни той.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама