Публикувана в 13:31 часа, Обновена в 18:03 часа
България бележи спад в класацията на международното оценяване на учениците – PISA 2018, и в трите изследвани области – четене, математика и природни науки. Най-съществен е спадът в природни науки, съобщи bTV.
“Резултатите не са изненадващи, но са разочароващи“, коментира министърът на образованието Красимир Вълчев.
Отпуснаха 51 570 лева за стипендии на деца с изявени дарби
България участва в изследването за шести път, като са се включили 6900 ученици от 197 училища от цялата страна. Средният им резултат по четене е 420 точки, по математика – 436 точки, а по природни науки – 424 точки.
Повече от половин милион ученици на 15-16 години от 79 държави и региони участваха в оценяването през 2018 г. Те решаваха тестове по четене, математика и природни науки.
Китай е с най-добър резултат по четене с 555 т., а Филипините – най-нисък с 340 т. България е някъде на 50-о място. Изненада има при Естония, която с 523 точки е изпреварила Финландия.
Красимир Вълчев: Романът ''Под игото'' не трябва да бъде променян
"Функционалната грамотност изисква осмисляне на информация, боравене с информация. Самият тест е настроен да мери в много по-голяма степен умение", каза още министърът на образованието за резултатите.
''PISA мери умения, нашата система не успява да трансформира нашите знания в умения. Тепърва се променят изпитните формати. Учениците учат това, за което очакват да ги изпитат'', посочи Вълчев и допълни, че са необходими от шест до девет години за реформата в образованието, за да се видят резултати.
Това е и причината той да не очаква подобрение в следващите резултати при теста на PISA през 2021 г.
''Имали сме години с по-слаби резултати. Не следва да драматизираме ниските резултати. Това, което трябва да правим, е да преминем през методите на образование. Учителите трябва да карат учениците да анализират, а не да наизустяват. Ако знанията не се трансформират в умения, всичко се забравя'', каза той.
''Всеки учи много повече извън училище, затова е необходимо да се мотивира ученикът за знание. Традиционната система е децата да знаят всичко по учебник. Вече се опитваме да приложим методи на учене, които помагат на ученика да е активен и да изгради умения. Задвижили сме всички чаркове в системата, но още не сме достигнали тази инерция. По много дисциплини учителите нямат време да упражняват, да дискутират с учениците. Затова е важно да префокусираме цялата система'', добави още той.
Образователният министър коментира и избора на Деница Сачева за нов социален министър.
''Убеден съм, че Деница Сачева ще се справи добре като министър на труда и социалната политика. Тя има много качества и широка компетентност. Със сигурност ще динамизира част от процесите в министерството, защото тя е такъв човек“, посочи Вълчев.
По думите му тя има подготовка и богат опит. „Ще ни липсва в Министерството на образованието и науката. Радвам се за нея“, добави Вълчев.
Добави коментар