„За" или „против“ предлаганите промени в шофьорските курсове за млади водачи - въвеждане на електронна система за контрол, увеличаване на часовете за кормуване, "селфи снимка" за удостоверяване на провеждането на часа. В днешния „Сблъсък“ потърсихме гледните точки на автоинструктора Спас Митов и на председателя на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев.
Автоинструкторите подозират корупционна сделка във вдигането на часовете по практика, защото то е обвързано с въвеждането на GPS-системата за контрол на практическото обучение. За този контрол ще се плаща на частна фирма.
Според Спас Митов увеличаването на часовете от 31 на 42 часа променя и цената на курса - има заплати, има амортизация на автомобила. "В крайна сметка трябва да има и печалба от това, колкото и да е минимална. GPS системата много ще оскъпи курса, а въвеждането й по никакъв начин не променя начина на обучение. Това ще бъде някаква поредна глупост. Явно има лични интереси в тази история...
Има хора, които след 15 часа стават шофьори, има такива, които и след 30 няма да станат, като го няма усета към автомобила. Това е въпрос на личен избор дали да са повече часове или не. Ние създаваме шофьори, на които даваме едно прохождане. Това, което зависи от тях, е да се изградят като шофьори. Наблюдението ми по пътищата е, че след втората-третата година тези шофьори си повярват и започват да правят по улиците какво ли не", заяви Митов.
По думите на Красимир Георгиев те подкрепят новата методика, защото не е тайна, че сивият сектор в техния бранш е над 90%. "А той е сив, защото не си дават часовете, ощетяват хората откъм качеството на обучение и работни упражнения. Ако те си даваха съвестно часовете, този електронен контрол няма да ги засяга и затормозява, а ще ги улеснява, защото няма да има вече бумащини, хартии, картони.
Така се поддържа тази дъмпингова, ниска цена на курса, когато вместо сегашните 31 часа, даваме по 10, по 15 часа. И тези хора сега ще бъдат принудени да дават пълния брой и обем часове. Затова са недоволни", уточни Георгиев.
По думите му те злоупотребяват, че този контрол ще струва някаква сума за автошколите и добави, че няма да струва и ще е 0 лева.
"Да не се злоупотребява, че увеличението на часовете и въвеждането на GPS системата ще увеличи цената на курса. Шофьорският курс не е социална дейност. В цял свят първо хората събират пари за шофьорски курс и да се научат да кормуват, а след това за кола. Ние правим обратното - даваме 10-15-20 000 кола, а искаме курсът да ни струва 200 лева и го намираме за 200. След това със същата кола за 20 000 лева се убиваме или убиваме някого. Разбирате в каква порочна система участваме всички", дадде за пример той.
Преди всеки час за шофиране инструктор и обучаем да си правят обща снимка, за да докажат, че няма фиктивно надписване на часове, е една от мярките в новата методика:
За това Спас Митов е на мнение, че "Личните селфита явно са някакви лични интереси на някои. Няма как да накараш курсист да се снима. Започва курсистът кормуването и се прави селфи, по време на кормуването се спира и се прави селфи, накрая на часа пак се прави селфи, за да се покаже, че този човек е изкарал целия час. Дали да караме, дали да си правим селфита?"
"От 37 години работя в тази система, на какво ли не се нагледах, а естеството на работа е едно. Не мога да проумея защо въобще се опитват разни хора да влияят върху нея, като нямат толкова опит върху системата, да въвеждат нещо, което не работи. За мен специално не работи. Знаете много добре, когато карате курс, ако сте доволни от един преподавател, вие го препоръчвате на друг", категоричен е Митов.
Относно селфитата Красимир Георгиев заяви:"Влезте във Facebook и ще видите 8 милиарда селфита. Смятам, че на 2000 курсисти един няма смартфон. Системата е помислила и за това ако курсистите нямат телефон - вкарват се два служебни таблета за инструктора и курсиста, дори може само с един таблет. Ако не знаят как да боравят с таблета, не са за провеждане на шофьорски курс. Всеки съвременен автомобил има борд компютър и трябва да имаш грамотност, за да разчиташ и да реагираш на информацията, която подава системата.
Не бива да си правят сметка откъм инструкторската страна, защото той е един наемен работник. Фирмата е тази, която трябва да обезпечи обучението. По същата логика един ден ще кажат - не всеки има учебна кола, как да обучава?".
"Инструкторите нека да знаят, че фирмите са носители на разрешителното, а те дават определен брой часове, за което получават заплащане. По отношение на норматива те не могат да имат никакви претенции, такива могат да имат към работодателите си, ако нарушават Кодекса на труда и т.н. По отношение на нормативната уредба има две страни - едната са Министерството на транспорта и Министерството на образованието, а другата страна са учебните центрове, които са носители на разрешителното. В обществото се създава едно мнение, че всичко се върти около автоинструкторите", каза още Георгиев.
Експертите наблягат, че с промените контролът се насочва към автоинструкторите, а се пренебрегват изпитващите - тези, които реално дават правоспособност на кандидат-водача:
"Нали си въведоха камери по време на изпита, какво повече трябва да се случва, за да се премахне корупцията? През цялото време те могат да следят как протича изпита. Изпитващите са хора, които са назначени от Министерството на транспорта", каза Митов.
Според него, за да не се допуска такава корупция, за която постоянно се тръби, не вижда как един изпитващ със 700-800 лв. назначен как да продължи. "Тук може би трябва да се помисли малко да им се вдигнат заплатите и тогава, когато хванат някой в корупция, да си понесе заслуженото".
Георгиев счита, че: "Че има проблеми - има, но една къща не се строи от покрива надолу. Тя се гради от основата, етажите, най-накрая покрива. Аз имам друго разбиране - ако аз съм подготвен добре, и през главата няма да ми мине да предлагам някакви пари на изпитващите, просто ще си взема изпита".
Добави коментар