Екопроект доведе до стратегия за повишаване на доверието между общностите (трета част)

09:10, 26 юни 18 25 591 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

От началото на годината ТОПНОВИНИ разказва в поредица материали за проекта "ИНТЕГРИРАНЕ НА ПОЛИТИКИТЕ ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В ДНЕВНИЯ РЕД НА ОБЩНОСТИТЕ".

Част от проекта са поредица от семинари, в които се провеждат редица обучения за формиране на лидерски качества и успешна комуникация за налагане на еко политики.

Вчера започнахме да представяме част от изводите от семинарната част на проекта, свързани с провалът в комуникацията, характерен за представителите на политически сили.

Повече информация за проекта можете да откриете на официалната му фейсбуук страница.

 

(продължение от вчера)

 

Трудно е на практика да говорим за крайна еднозначност в отношенията. Така например, дори сред екологичните НПО отношението към един бизнес може да е доста различно. Организациите, специализирани в областта на биоразнообразието и по-специално в опазване на птиците, имат силно критично отношение към производството на ел.енергия от вятърни турбини в района на общините Шабла и Каварна, където преминава Via Pontica. Други организации, работещи за увеличаване на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) в енергийния микс или за нулев въглероден отпечатък, са по-склонни на отстъпки в тази посока. 

Съществува обаче своеобразна форма на конформизъм сред екологичните НПО, при който ако една тема не е в компетенциите на определена организация, тази организация ще е склонна негласно и често безкритично да се придържа към една обща за всички организации позиция. Тази позиция обикновено се налага от онези НПО, признати по силата на експертизата и репутацията си като “пазител на природата” в съответната част от екологичния спектър (птици, гори, плажове, планини). 

Чисто поведенчески тази позиция обаче предопределя едно архетипно пренареждане, в което наличието на герой предполага наличие и на злодей. Така още в рамките на НПО сектора се налага мисленето в крайни опозиции, а това само по себе си вече е пречка за стартиране на диалог с отсрещната страна. За това “демонизиране” на бизнеса обаче има и съвсем очевидно обяснение. В него са причините и за “силно негативното” отношение на бизнеса към НПО.

Северното Черноморие познава много случаи, в които не държавните и общински регулации възпират безспорно незаконни бизнес начиния. Усилията на НПО и неформални граждански групи обаче успяват. Достатъчно е да се споменат някои от вече неизброимите опити (успешни и безуспешни) да се строи в природни паркове и защитени зони. Незаконно излетият бетон в Яйлата (общ.Каварна), разпореден за премахване през 2015, опитите за строеж на голф игрище върху защитени зони над в.з.Момчил (общ.Балчик) и много други.

Икономическа дейност, която целенасочено не спазва законите на страната не е инвестиция или бизнес, а престъпление. Особено значимо престъпление, когато унищожава общи блага, каквито са природните ресурси и биоразнообразието. В този контекст разбирателство не можем да търсим, а единствено наказание за нарушителите, обезщетение и превенция. 

Големият брой нарушители обаче изостря отношенията, дава храна на архетипното мислене “злодей-герой”, а в така създадената среда коректните бизнес играчи и местната общност са най-големите губещи. 

Възстановяване на диалога между добросъвестните инвеститори и НПО е изключително важен, тъй като това е пътят за разграничаване на некоректния бизнес. Комуникацията има и други позитивни последствия. Бизнесът може да стане по-възприемчив за екологични нововъведения, а екологичните неправителствените организации по–комбинативни по отношение на алтернативни икономически възможности за местните общности. 

Разбира се, на фона на всичко това е необходимо и адекватно включване от страна на администрацията. От посоченото изследване става ясно, че местната власт успява да установи известно отношение на разбирателство с инвеститорите, същевременно има възможности за пряк достъп до местната общност. В много случаи постига и задоволително сътрудничество с отделни НПО. 

Сред трудностите на местната администрация, а и на централната, е това, че не съумява да преведе политическите мерки и налагащите се регулации на езика на местната общност. Нито е в състояние да предложи икономически алтернативи, защото не винаги разполага с експертиза за това. Разполага обаче с потенциал да посредничи и сътрудничи в общуването между другите три сегмента: местна общност, бизнес, НПО. 

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Още по темата

Реклама