Кои храни помагат срещу остеоропороза

17:40, 26 фев 19 / Здраве Сподели в: 25 494 Topnovini Автор: Topnovini
1

Продуктите, богати на калций и витамин D, са особено полезни за плътността на костите. Но наред с тези доказани средства срещу остеопорозата и други хранителни вещества играят важна роля за предотвратяването и лечението ѝ – витамин C, калий, магнезий. Затова всяка диета против тази гибелна за костната система болест трябва да е добре балансирана и богата на пресни плодове и зеленчуци, както и на източници на чист протеин, пише сайтът “Хелт енд хюмън рисърч”, цитиран от  24zdrave.

На това много разпространено и влошаващо се с възрастта костно заболяване трябва да се гледа сериозно. Неговите симптоми не са болезнени, но резултатите са гибелни. С времето се повишава рискът от фрактури и инфекции в целия организъм, пише 24zdrave.

Специалистите препоръчват 7 вида храни, които помагат да се справим с остеопорозата навреме:

1. Листни зеленчуци

Мнозина смятат млечните продукти за единствен източник на калций, но той всъщност се съдържа в много други храни. Тъмнозелените листни зеленчуци – всякакво зеле, включително брюкселско, китайско, екзотичните видове кейл и бок чой, броколите са богати на този елемент.

В салатите с тъмнозелени листа, спанака, руколата, лободата, лапада, копривата също има калций и съдържание на витамин К, който също намалява риска от остеопороза.

2. Картофи

Магнезият и калият също са решаващи за здравето на костите, макар и не толкова известни като калция и витамин D. Важно е да се знае, че те защитават костната система по-ефективно, когато са в комбинация. Липсата на магнезий например нарушава баланса на витамин D в тялото. А калият неутрализира киселините, които изцеждат калция от костите.

Както обикновените, така и сладките картофи са богат източник на магнезий и калий. Но трябва да се консумират варени или печени, а не пържени в олио, за да се съхранят хранителните им качества.

3. Цитрусови плодове

Всеизвестно е, че цитрусите са отличен източник на витамин C. Но някои ще се изненадат, че той също играе огромна роля за предотвратяване изтъняването на костите. Така е, защото витамин C е необходим за производството на колаген – фиброзен протеин, който свързва и поддържа хрущяли, кости, мускули и сухожилия.

Лоша новина за жените – изследвания показват, че този витамин действа по-добре за защита на костите при мъжете. Това не значи, че нежният пол не трябва да яде цитрусови плодове. Витамин C е полезен за много други неща като укрепване на имунната система и свежа и стегната кожа. Един грейпфрут на ден е достатъчен, за да си набавите необходимата доза.

4. Риба

Много варианти на тлъстата риба са богат източник на витамин D, помагащ на костите да усвоят калция. Рибата съдържа и мастни киселини омега-3, които освен че укрепват костите и ставите, действат добре на сърдечносъдовата система.

Сьомгата изобилства с калий. А консервираната съдържа и калций, тъй като малки меки рибни кости се смесват с месото и ги консумираме, без да забелязваме. Същото важи и за консервираната сардина, тон, скумрия.

5. Бадеми

Те са не само богати на калций и калий, но и много лесни за консумация. Шепа от тях може да се хапне за закуска, счукани са отлична добавка към салатата, с бадемово масло може да омесите пълнозърнест хляб. Или да ги опечете с малко сол, но сурови са много по-полезни.

Бадемите съдържат голямо количество мазнини, но тъй като и малко количество ядки засища, това не бива да ви тревожи.

6. Меласа

Това е тъмен гъст сироп, остатъчен продукт от производството на захар от захарна тръстика или захарно цвекло. По много причини захарта е сред най-големите вредители на здравето. Що се отнася до остеопорозата, тя размеква костите. Меласата обаче е естествен подсладител, който съдържа калций. Опитайте вместо захар да използвате нея за сладкиши, в кафето, в киселото мляко и овесената каша.

7. Храни с добавки

В растителните млека, портокаловия сок, зърнените закуски, някои видове хляб обикновено добавят калций и витамин D. Така че дори и да не обичате млечни храни или да сте веган, ще погълнете достатъчно количество от тези полезни добавки, важни за изграждане и поддържане на костната плътност.

Специалистите съветват такива усилени с добавки храни да се консумират редовно особено през зимата, когато денят е къс, слънцето не е в изобилие и си седим повече у дома. Обичайно е тогава хората да развият дефицит на витамин D, който тялото синтезира под влияние на слънчевите лъчи. Пресните плодове и зеленчуци същи не са в изобилие зиме.

Сподели в:

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани