"100 малки победи": Кирил Райков и спортът като начин на живот

10:00, 03 авг 20 / Спорт 25 1906 Любомира Николова
Снимка: Личен архив

TOPNOVINI.BG и "100 малки победи" стартирахме поредица от интервюта с треньори и спортисти, които ще показват колко важна част от нашия живот е спортът и как по един или друг начин трябва да намираме време, за да го практикуваме. Също така те ще ни разказват пътя, който са извървяли и това как да поддържаме ежедневна форма. Здравият дух и здравото тяло се постигат с добра дисциплина, целеустременост и хъс. #100 малки победи е предизвикателсто за всеки един от вас.

Кирил Райков се състезава професионално като баскетболист над 14 години в над 10 отбора както в България, така и в САЩ, Германия и Норвегия. Шампион е на България и Норвегия. Завършва бакалавар специалност “Треньор по баскетбол” и магистър „Кондиционна подготовка“. През последните 7 години ежегодното участва като главен кондиционен треньор на баскетболния лагер за деца на "Nike" в САЩ. Дългогодишният му опит в баскетбола като състезател и треньор са ключът и към успеха на новосъздадения от Кирил баскетболен лагер THE JAM. Кирил е сертифициран треньор по кондиционна подготовка и силови тренировки за отборни спортове към университета на ФК “Барселона”. Квалифициран фитнес инструктор, треньор по пудовки, българска торба, групови занимания и диетолог. Създател на проекта за ранно детско развитие чрез тренировки “Детето чудо” както и на спортната организаиция 2sport4life.

Кирил, кога и защо започна да тренираш и да се интересуваш от здравословния начин на живот? Какво те вдъхнови?

От ранна детска възраст още в детската градина бях в спорта. На 10 години започнах да играя баскетбол и това ме отведе до 14 години професионален спорт като баскетболист. За да бъда в оптимална спортна форма трябва да водя здравословен начин на живот и да следвам всички принципи и правила в това отношение.

След кариерата ми решихме с жена ми, която също е треньор да създадем нашата основна спортна организация 2sport4life, в която да работим с деца и възрастни от всякакво ниво, опит и насоченост. Вдъхновението дойде от нашата мисия, а именно да помагаме на колкото може повече хора да живеят активен и здравословен начин на живот или да достигат високо спортни постижения. Създадохме международни баскетболни и футболни  лагери за деца The Jam Camp и 90min Camp, работим по нашата програма “Детето Чудо” , която е за ранно детско развитие на двигателни качества. Създадохме общност, в която всеки един човек може да се припознае и да намери мястото си в нашето спортно семейство. 

Как се мотивираш?

Могивацията идва от моите вътрешни вярвания. Повечето хора имат ограничаващи вярвания. Те винаги търсят вината някъде другаде и винаги някой им е виновен. Аз винаги намирам сили, енергия и мотивация вътре в мен. В това, което вярвам, в моите принципи и цели в живота. Винаги има трудни моменти и тогава си проличава истинската същност на един човек, дали той ще се бори за това, в което вярва и ще отстоява себе си, или ще се предаде и ще бъде посредствен. Разбира се външни фактори като моето прекарано семейство, моят малък син Георги и прекрасната ми съпруга Лилия ме мотивират винаги, когато ги видя или си помисля за тях. Всички спористи и хора, с които работя ме мотивират, когато виждам положителни резултати и ефект от работата или дори, когато няма резултат, за да намеря проблема и да го реша. 

Има ли невъзможни неща или това е просто оправдание?

Няма невъзможни неща, всеки трябва да бъде голям, колкото са големи мечтите му. В днешно време масово хората се примиряват и гледат само пред носа си, не мечтаят и не правят това, което обичат. Животът е твърде кратък, за да се оставим по течението. Всеки ден трябва да се борим и да гоним нашата невъзможна мечта, излизайки от зоната на комфорта. Само тогава ще бъдем успешни и щастливи. И тук не говоря само за кариера, а и за семейство и личностно развитие. Трябва да се борим на всички фронтове ако искаме да успеем.

Изброй няколко от най-важните ползи, защо трябва човек да тренира?

Ние сме създадени да сме активни и да живеем в динамика. Нашият мозък е обвързан с движението. Замислете се защо, когато говорите по телефона във важен разговор как изведнъж започвате да обикаляте стаята. Това е, защото мозъкът активира подсъзнателно движение на тялото. За съжаление повечето хора асоциират тренировката като еднократно действие 2-3 пъти седмично. За това аз не обичам тази дума вече. Няма как с 2-3 часа на седмица да имаме ефекта от това да сме активни, тренирайки спортни дейности от всякакво естество. По-скоро хората трябва да се стремят да бъдат максимално активни в ежедневието, да ходят повече. Ако са в офис и седят много да сложат една аларма на всеки час и да стават, раздвижвайки се, да ползват стълбите, а не асансьора или ескалатора. Всеки ден да имат някаква спортна активност дори и за няколко минути. Чак тогава тези микро дози ще дадат глобален резултат към нашата двигателна форма. Всеки човек може да напише в Гугъл ефектите от силовите тренировки, бягането и т.н. Може би повечето хора неглижират тренирвоките с тежести, които са от изключително значение с напредването на възрастта, заради мускулно-скелетния апарат и хормоналния баланс. 

Кой е най-правилният спорт, който човек да избере и да тренира или важното е да спортуваме независимо какво?

Строго индивидуално е от възрастта и целта на трениращия. За едно дете задължителни спортове според мен са плуване, лека атлетика и кондиционна подготовка, въпреки че последното не е спорт, но е най-важното, за да може едно дете да се развива пълноценно. Проблемът е в това, че в България треньорите не позволяват децата да тренират повече от един спорт и ранната детска спортна специализация вреди на двигателното развитие. Това е и нашата мисия с “Детето Чудо” до 12-годишна възраст да работим с деца кондиционно и след това да ги насочим към спорта, който обичат и им приляга. 

За възрастни хора, които искат да спортуват, за да са активни, колкото повече спортове, толкова по-добре. Разбира се спортове, за които са готови физически, защото наблюдавам масово хора, които не знаят как да бягат правилно и са с наднормено тегло се пускат на маратони, защото е модерно и се контузват за месеци напред. Пак се връщаме към изходната позиция колко е важна кондиционната подготовка и фитнесът. 

Кои са най-често използваните извинения и оправдания при пропуснати тренировки?

При нас в 2sport4life няма извинения или по-скоро нас не ни интересуват. Когато имаш запазена тренировка при нас и не се явиш, губиш парите за нея. Накрая на месеца виждаме, че имаш 6 тренировки и целта, която сме си поставили започва да ни се изплъзва. Извинения хиляди, ние не караме никой на сила да бъде в топ форма. 

В каква възрастова група са хората, на които си личен треньор?

Аз специализирам в спортната подготовка на спортисти, но като главен треньор в 2sport4life трябва да следя процеса на всички, с които работим. А те са от деца в детските градини, до елитни спортисти, отбори и хора, които искат просто да бъдат активни. 

Кои са най-често срещаните заблуди за достигането и поддържането на оптимална кондиция?

Хората имат различни очаквания с реалността. Мислят, че като плащат на треньор резултатите трябва да идват автоматично и с 2-3 пъти седмично всичко ще стане като с магическа пръчка. Виждат корица на фитнес списание и искат да изглеждат така без да подозират, че това е спорт и той изисква по 2 тренировки на ден. 

Спазваш ли диета/хранителен режим и какви хранителни добавки приемаш?

Спазвам основните принципи и правила за хранене, за да имам енергия, хормонален баланс и оптимално тегло. Избягвам храни, които знам, че не ми понасят на моята генетика и тип тяло. Гледам да ям повече зеленчуци, използвам много билки и чайове. Храня се с качествено месо. Приемам фибри и полезни мазнини и изолирам глутена и млечните продукти в определени прозорци. Приемам омега 3, магнезий, колаген и в зависимост как тренирам манипулирам с есенциални амино-киселини, креатин и различни витамини. 

Какво най-много ти помага, за да постигаш целите си?

Добър план за действие, правилно разпределение на концентрацията на работа и постоянство. 

Кое е мотото, което следваш?

“Това не е просто спорт, това е начин на живот”.

Снимки: Кирил Райков/ Личен архив

 

Още по-темата:

"100 малки победи": Стремежът към усъвършенстване помага на Роберта да върви напред
"100 малки победи": Маги Христова за леката атлетика и как да поддържаме оптимална форма
„100 малки победи“: Зарина Микова и пътят към здраво тяло чрез йога

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!