На извънредна пресконференция навръх националния празник 3 март премиерът Бойко Борисов ни съобщи, че цената на руския природен газ пада с 40%. След намесата на ЕК от „Газпром“ са върнали на страната ни договора с новата цена точно на празника, което Борисов определи като „символика“. Енергийният министър Теменужка Петкова пък намери намалението за „безпрецедентно“. Руската компания върна на „Булгаргаз“ надплатените почти 200 млн. лева, които логично да се върнат на клиентите. КЕВР преизчисли цените със задна дата, от август 2019 г. до март 2020 г. Дотук добре...
Когато дойде моментът за изравнителните сметки и възстановяване на надплатеното, настана хаос. Заваляха оплаквания от граждани, че не разбират как са изчислени изравнителните им сметки, а сумите, които трябва да им се върнат са пренебрежително малки, на фона на голямото намаление на цената на топлинната енергия вследствие на тази на природния газ. Омбудсманът Диана Ковачева сигнализира, че жалбите до институцията са скочили с 30%, на фона на напълно основателното очакване на хората, че сметките им ще намалеят. При Мая Манолова пък са се оплакали граждани, които са получили по 2-3 разминаващи се сметки, от които не става ясно колко имат да вземат и колко да дават.
Снимка: БГНЕС
След жалбите и сезиране от страна на омбудсмана КЕВР започна проверка на сметките. Общественият защитник напомни и за безпрецедентното увеличаване на сметките за март, в ситуация, която не го предполагаше, и настоя и това да се провери. От „Топлофикация София“ обаче не отчитат ръст в жалбите в сравнение с миналата година.
Колко ще ни връщат?
Сумата не е фиксирана, защото става въпрос за индивидуално потребление на всеки абонат. На омбудсмана са се оплакали граждани, на които са върнати само 20 лева. „Мисля, че тази сума е меко казано неуместна. Да не казвам, че е подигравка с хората, защото когато цената на природния газ намалее драстично, има очакване, че за тези месеци прихващането ще бъде усетено. Възмущението на хората е основателно, всички са изненадани от сметките“, заяви тя.
От „Топлофикация“ обявиха, че са възстановили на клиентите си 24 млн. лева, които са прихванати от сметките от юни и юли. От августовските сметки ще се прихванат останалите 12,8 млн. лева. Тези пари обаче не бива да се бъркат със сумите, които имаме да додаваме или да получаваме от „Топлофикация“.
Неразбираеми сметки.
Оплакването от неясни сметки не е нещо ново за абонатите на „Топлофикация София“. От дружеството създадоха калкулатор, с който да можем да изчислим сметката си. Омбудсманът обаче ги разкритикува, че калкулаторът е заработил много късно, едва на 21 август при срок 31 август за обжалване на изравнителните сметки. Все още има абонати, които не са получили сметките си, което също намалява възможностите им да ги обжалват до края на август. Според „Топлофикация“ обаче клиентите са имали възможност почти 45 дни да изразят възражение, защото повече от 90% от сметките са били предоставени към 15 юли. Елизабет Павлова от пресцентъра на дружеството увери, че всяка жалба или сигнал ще получат отговор.
Снимка: БГНЕС
Как всъщност изчисляват колко да ни върнат?
Топлинната енергия за периода юли 2019-2020 г. се фактурира веднъж по старата цена, а след това по новата, определена от КЕВР. Разликата между двете суми се връща на клиентите, обясниха от „Топлофикация“. Парите обаче няма да се връщат на ръка, нито ще може да се използват за погасяване на стари просрочени задължения. „ Тези суми могат да бъдат използвани за прихващане в бъдещи сметки“, поясни Елизабет Павлова. Според нея оттам може да е дошло объркването и неразбирането на изравнителните сметки, въпреки че в тях клиентите виждат новите цени на топлинната енергия. Тоест присъстват и парите, които имат да ни връщат заради намаляването на цените.
Например... Ако в изравнителната ни сметка пише, че „Топлофикация“ трябва да ни върне 200 лева, то 70 от тях могат да са заради намалението. Дали е така обаче трябва да гадаем, защото не е посочено конкретно в сметката ни.
Предстои да разберем ще разсее ли проверката на КЕВР мъглата в сметките....
Добави коментар