На днешния ден преди 111 години с 21 топовни салюта от чуждестранни военни параходи и брегова артилерия е открито пристанище Варна. В церемонията се включва лично княз Фердинанд І, който пристига на борда на българския крайцер „Надежда“. Денят на откриването не е избран случайно – това е именният ден на княза, припомнят от „Пристанище Варна“ ЕАД.
За тържеството във Варна пристигат 23 военни и граждански кораби от Румъния, Италия, Германия, Англия, Австро-Унгария, Гърция, крайцери от Руския императорски флот и над 300 официални гости.
Търгът за строителството на варненското пристанище е проведен в началото на 1895 г. Градежът е оценен на 8 290 385 лева, които са пряко осигурени от правителството.
На търга за строителството участват фирми от Хамбург, Париж и българското дружество „Михайловски и Хайрабедиян“. Родната фирма е избрана, след като предлага 16,5% намаление от първоначалната тръжна цена, или 6 922 472 златни лева.
На 7 февруари е сключен официално договорът, с което се дава начало на строителството. До 1899 г. Фирмата изпълнител претърпява сериозни сътресения - след две зимни бури, които повреждат плавателния й състав и съоръжения,„Михайловски и Хайрабедиян“ почти фалира. Заради това продължаването на започналия градеж се прехвърля на новосъздадено „Безименно акционерно дружество за направа на Варненското пристанище“, в което главните акционери са участниците в първото предприятие. То довежда проекта до успешно завършване през 1906 г.
Построеното тогава пристанище се разраства и днес е известно като пристанищен терминал Варна-изток с 13 товарни корабни места и пътнически терминал. Негов оператор е „Пристанище Варна“ ЕАД, което оперира и пристанищния терминал Варна-запад край Девня.
Добави коментар