Красимир Вълчев: Основната цел е да осигурим равен достъп до добро образование

16:40, 09 май 19 / Политика Сподели в: 25 389 Topnovini Автор: Topnovini
1
2
3

Всяка година добавяме нещо във финансирането на училищата и на образованието в университетите, то е само един от инструментите, с които подпомагаме и регулираме системата. Това заяви в Благоевград министър Красимир Вълчев, предаде БГНЕС. В Югозападния университет „Неофит Рилски“ министърът на образованието и науката изнесе публична лекция на тема „Образованието като публично благо. Финансиране на системата на образованието в България“.

„Финансирането е само един от инструментите, с който подпомагаме и регулираме системата. И в училищното, и във висшето образование основна цел е да осигурим равен достъп до добро образование. Макар че в училищното образование цел е всяко едно дете да бъде обхванато и да има образование, докато нямаме такава цел във висшето образование“, каза на брифинг министър Вълчев.

Според него, въпреки това, трябва да се осигури равен достъп до висшето образование, финансирайки издръжката на обучението.

Тази издръжка от няколко години се диференцира не само в зависимост от професионалното направление, а в зависимост от комплексна оценка за качество и реализация. Отделно от това имаме инструменти, които са насочени за подпомагане на достъпа на инструментите за висше образование – а те са стипендиите, финансирането на храненето в студентските столове, на пребиваването в общежитията“, аргументира се министърът на образованието и науката.

От 2010 години има и система за студентско кредитиране, която е банково базирана. При нея студентът може да си вземе заем, независимо от имущественото му състояние. Тоест има равен достъп до тези заеми. Тази система е необходима, тъй като има регламентиран модел на споделено финансиране, при който студентите поемат част от цената на обучението си в държавна поръчка.

„Догодина това, което ще добавим като инструмент за насърчаване на студентите, е да правят политики в определени области. Финансираме и материално-техническата база, която е изградена в миналото от държавата, сега голяма част се финансира от самостоятелните бюджети на ВУЗ-овете. Отделно от това финансираме и научната дейност. Миналата година увеличихме стипендиите на докторантите и направихме 11 национални научни програми – увеличихме средствата за Фонд „Научни изследвания“, увеличихме средствата за т.нар. „Национална пътна карта“, каза още Вълчев.

Според него образованието много трудно се оценява в обществената възвръщаемост на средствата, защото ефектите от образованието са невидими, но дългосрочни.

„Държавата максимално легализира приема в държавните висши училища, и той достигна максимума си през 2014 – когато близо 80% от среднообразованите се включват в системата на висшето образование. Една такава система бе нежелателна и доведе до нерационално търсене на висше образование само заради дипломата, но не и за придобиване на знания и умения в търсене в областта на различни науки. За съжаление в педагогическите и инженерните науки, където има очакван най-голям недостиг, дори в природоматематическите, въпреки либерализацията имаме дефицит. Ние предприехме да увеличим приема в професионалните направления като механизъм да обвържем търсенето на образование с търсенето на пазара на труда“, каза министърът на образованието.

Той коментира и опасенията на обществеността в Благоевград от закриване на факултети в университета: „ЮЗУ е един от 5-те широкопрофилни университета. Но ние правим оптимизация за по-малко профили във ВУЗ-овете. ЮЗУ обучава в най-много профили, което е добре, но и притеснително заради намаляващия брой студенти. ЮЗУ е създаден като специализирано училище, като стремежът е и останалите такива да се върнат към профила на специализация“, каза по темата министър Вълчев.

Сподели в:

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани