Ето защо някои хора са като магнити за комарите

20:35, 20 окт 22 / Любопитно 25 2179 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

Някои хора са любимци на комарите и са като истински магнити за тях. Ново проучване показва, че това вероятно е свързано с начина, по който миришат, предаде Асошиейтед прес.

Авторите му са установили, че индивидите, които са най-привлекателни за комарите, произвеждат изобилие от определени химикали по кожата си, свързани с миризмата. И лошата новина за човешките магнити: Кръвопийците остават верни на своите любимци с течение на времето.

„Ако имате високи нива на тези вещества върху кожата си, вие ще сте човекът на пикника, който ще получи всички ухапвания. Фолклорът изобилства от твърдения за това кого най-много хапят комарите, но повечето от тях не са подкрепени от сериозни доказателства“, казва Лесли Восхол от изследователския екип от университета „Рокфелер“ в Ню Йорк.

За целите на проучването, публикувано в сп. „Сел“ (Cell) специалистите са направили експеримент, който противопоставя едни на други човешки миризми.

Изследователите са помолили 64 доброволци да носят найлонови чорапи около предмишниците си, за да улавят миризмите на кожата им. Чорапите са били поставени в отделни капани в края на дълга тръба, след което са пуснати десетки комари.

За учените веднага е станало очевидно, че кръвосмучещите насекоми се насочват към най-атрактивните за тях индивиди. Изследователите дори са организирали своеобразен турнир, в който класираният на първо място човешки магнит се е оказал около 100 пъти по-привлекателен за комарите от заелия последното място.

В експеримента са използвани комари от вида Aedes aegypti, който разпространява болести като жълта треска, зика и денга. Восхол казва, че очаква подобни резултати и от тестове с други видове, но за да бъдат потвърдени, са необходими допълнителни изследвания.

Чрез тестване на едни и същи хора в продължение на няколко години проучването е показало, че вкусовете на комарите не се променят с течение на времето и че индивидите, които са като магнити за тях, си остават такива.

Изследователите са открили един общ фактор: Хората, които привличат комарите, имат високи нива на определени киселини по кожата си. Тези „мазни молекули“ са част от естествения овлажняващ кожен слой и хората ги произвеждат в различни количества. Здравите бактерии, които живеят по кожата, поглъщат тези киселини и произвеждат част от кожната миризма, обяснява Восхол, цитиран от БТА.

Учените допълват, че човек не може да се отърве от тези киселини, без да навреди на здравето на кожата си. Изследването обаче може да помогне за намирането на нови методи за отблъскване на комарите, отбелязва Джеф Рифъл, невробиолог от Вашингтонския университет в придружаващ публикацията коментар. Възможно е да има начини да се манипулират кожните бактерии и да се променят съблазнителните миризми на хората, смята той.

Рифъл допълва, че откриването на начини за борба с комарите никак не е лесно, тъй като „тези твари са еволюирали като издръжливи и злобни машини за хапане и имат много резервни планове, за да ни откриват и да пият кръвта ни“.

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!