България е сред водещите пазари по дял на газирани напитки без добавена захар – 65,6%, с два пъти по-високо ниво на изпълнение спрямо средния дял в Европа. У нас, само 1 от всеки 5 напитки, които безалкохолната индустрия предлага, съдържа добавени захари, въпреки предизвикателната среда с разкъсани вериги на доставки, промишлени и икономически предизвикателства, вследствие на COVID-19, съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Според доклад на Европейската комисия, 5 от 10 рискови фактора за хроничните незаразни болести са свързани с храненето. Реформулирането на храните е изведено като една от шестте политики, ориентирани към осигуряване на условия за здравословно хранене, определени от Световната здравна организация по време на Среща на върха на ООН в края на 2021 г.
В България към момента, безалкохолната индустрия е първият и единствен сектор от хранително-вкусовата промишленост, който официално и доброволно се ангажира пред Научно-експертния съвет към МЗ за постигането на целта, дефинирана в Анекса на ЕС за намаляване на добавените захари.
В края на миналата година, независима външна оценка и експертиза, изследваща етикетираната информация на предлаганите на пазара напитки, потвърди изпълнението на доброволния ангажимент за допълнително 15% намаляване на добавените захари и калориите в газираните напитки у нас от 2015 до 2020 г.
Кои напитки водят до преждевременно стареене?
„За нас, като производители на безалкохолни напитки, темата за намаляване на добавените захари е изключително важна, защото ние изпълняваме своята отговорна роля от десетилетия и на национално, и на европейско ниво. Вече повече от 20 години нашата индустрия е не просто пионер, но и лидер в областта на реформулирането и в областта на постигането на целите, които сме си поставили, а именно – за по-здравословна, по-балансирана и устойчива хранителна среда. За постигане на устойчиво намаляване на консумацията на добавена захар чрез безалкохолните напитки, нашите усилия са насочени не само към формулите и категориите, които развиваме, но и към изпълнението на комплекс от мерки и доброволни ангажименти – включително прозрачно и ефективно информиране на потребителите чрез ясно хранително етикетиране, насърчаване приема на по-малки порции напитки чрез предлагане на по-малки опаковки, отговорен маркетинг и регулярен и независим мониторинг“, каза Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Следващите доброволни ангажименти на безалкохолната индустрия на ниво ЕС включват още 10% средно намаление на добавените захари, както и нов ангажимент по отношение на отговорния маркетинг без реклама и предлагане по медийните канали, включително дигитална среда и социални медии, на деца до 13 г. (увеличаване на възрастовата граница с 1 година спрямо предходния ангажимент) и намален праг на аудиторията до 30%.
Кафе, цитруси и безалкохолни - никога на гладно
„В Научно-експертния съвет по храните извършихме много работа, като разработихме и повече от 30 утвърдени стандарта с намалени сол, захар или мазнини, съвместно с асоциациите на производители на храни и напитки. Последната ни дейност преди COVID-19 беше уточняването и разработването на национални гранични стойности за сол, мазнини, наситени мастни киселини и захари, в приоритетни за страната групи храни. Тези гранични стойности са плод на много дълги консултации, публикувани са на сайта на Министерство на здравеопазването и са доброволни за прилагане от страна на индустрията. Това е базата за сравнение, според която всички производители могат да видят в каква посока да разработват новите си продукти. Все още нямаме нова заповед, но много се надявам Съветът да продължи своята работа, тъй като е изключително важен и мисля, че в бъдеще именно работата по мониторинга на този процес трябва да бъде приоритет за Министерство на здравеопазването.“, каза проф. Веселка Дулева, началник на отдел „Храни и хранене” в НЦОЗА и Национален консултант по хранене и диететика към МЗ.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар