Превозвачите излязоха на обявения голям национален протест. До покачване на напрежението се стигна след срещата на бранша с министър-председателя Кирил Петков. Тя приключи с твърденията на бизнеса, че са изгонени от премиера, без да постигнат договорка за мерки срещу поскъпването на горивата и тол таксите. Изтече и запис, на който се чува как Петков „посочва вратата“ на превозвачите, ако не искат да го изслушат. Впоследствие от Министерски съвет осъдиха записването на работната среща, без знанието на участниците, и определиха това като търсене на конфликт.
Изтече запис от срещата на Кирил Петков с превозвачите
Браншът се кани да протестира поетапно до 18 май, когато да спре транспортът в цялата страна.
Без камиони в столицата
Колона от тирове и камиони на входа на София. Колоната трябваше да се отправи към жълтите павета и сградата на Министерския съвет.
Държавата прилага репресивни мерки, ползвани по времето на комунизма към автобусния и товарния сектор в страната, каза Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи. „Имаме разрешение от Столична община, имаме протокол, подписан от полицията, утвърден маршрут на тръгване. В 9.00 ч. трябваше да тръгнем на шествие в посока центъра на София. В момента всички автобуси и камиони стоят блокирани от полицията, тя не позволява да тръгнат към града, те са на „Цариградско шосе““, заяви тя Милтенова.
„Цяла България в момента протестира. Ако с това, което се случва в столицата държавата иска да покаже мускули и сила, смятам, че това ще се отрази още по-негативно. Диалогът по този начин няма как да се възстанови. Няма друго място в страната, в което да имаме забрана за протест. Това, което се случва в София е нечувано и невиждано, поне за мен в демократична България“, коментира тя.
Транспортните фирми са непреклонни - искат намаляване на цената на горивата. „Ситуацията е неконтролируема и затова призоваваме правителството за намаляване на 50% от акциза и премахване на био добавката за период от 6 месеца. Това ще рефлектира на цените на горивата на клонка с 45 стотинки за всеки български гражданин“, обясни Димитър Димитров от Камарата на превозвачите в България пред bTV.
Пловдив
Огромни тапи на един от входовете на Пловдив. На „Асеновградско шосе“ в крайна дясна лента и в средната са разположени тежкотоварни машини в продължение на поне 2 км, което затруднява придвижването на хората от Асеновград към Пловдив, тъй като пътят се стеснява.
От община Пловдив съобщават, че тежкотоварни камиони през днешния ден ще бъдат разположени на още няколко места - на булевардите „Кукленско шосе“, „Асеновградско шосе“, „Пазарджишко шосе“, „Карловско шосе“, „Голямо Конарско шосе“ и „Цариградско шосе“.
Протестът ще е стационарен и камионите ще останат и през нощта на местата си.
Благоевград
Ефективен протест на обединените превозвачи се проведе край Благоевград. Шествието на ТИР-ове и автобуси тръгна със скорост от 20 км/час от 88-и километър на АМ „Струма“.
„Правихме опит за диалог с правителството, но то ни посочи врата“, каза пред репортерите Марио Богданов, собственик на автобусна фирма за превоз на пътници по градски линии. Той добави, че на тази среща премиерът правил монолог със самия себе си, вместо да ги чуе.
Шествието бе с два транспаранта: „Продължаваме промяната, вратата е там“ и „Киро, държавата не ти е бащиния“.
Бургас
Над 300 тежкотоварни машини и автобусни превозвачи се включиха в протестно шествие в Бургас. Те преминаха с бавна скорост по ключови булеварди в морския град и затрудниха трафика, предаде БГНЕС.
Представители на автобусните превозвачи поискаха дотации от държавата за междуградските превози. „Ние по редовните линии искаме да чуем има ли намерение държавата да подпомага превоза между малките населени места, ако не да кажат - ние нямаме пари и нямаме нужда от такъв вид превоз и да е ясно на обществото кой ще носи отговорност за прекъснатите връзки между малките населени места”, заяви Тодор Христов, собственик на частна фирма за междуградски превози.
От общинския превозвач „Бургасбус“ също предупредиха, че трябва да бъдат взети спешни мерки - или за намаляване цените на горивата, или за компенсации. В противен случай това ще доведе до драстично увеличение на цената на билетите. На този етап обаче те няма да се включат в реални и протестни действия.
Русе
Протест на превозвачите се състоя и в Русе. Камионите направиха автошествие по международното шосе до граничния пункт „Дунав мост“, придвижвайки се със скорост от 20 км в час, и обратно до изхода за София.
Този път колоната мина и по участък от пътя Русе-Силистра, където обичайно се струпват опашки от изчакващи тирове. Превозвачите не отстъпват от исканията си, тъй като в противен случай ще има рязък скок на цените.
Не всички протестират
Сдружението на малките и средни превозвачи не се включва в протестните действия днес. Причината за това решение е частта с исканите оставки, обясни Лидия Богданова от сдружението.
„Сваляне на правителството няма да доведе до нищо добро. Ако още една година нищо да не се случи, нашият бранш остава в патова ситуация”, заяви Богданова в ефира на Нова телевизия. „Съгласни сме, че нашата тол такса е най-ниска. Трябва да дойдат от някъде тези пари, за да се направят пътища. Нямаме тази възможност да я покрием”, каза Лидия Богданова.
„Г-жа Милтенова изключително грубо го прекъсна. Г-н Петков се опита да обясни, че не само нашият бизнес е в тежко положение”, коментира тя.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар