Две години без Милен Цветков, а промените остават само на думи

16:50, 19 апр 22 / Общество 25 756 Шрифт:
Ирина Иванова

Датата 19 април завинаги ще свива сърцата на българите заради жестокия инцидент през 2020 година, когато загина журналистът Милен Цветков

Дни преди Великден автомобилът му бе пометен от дрогиран шофьор, докато изчакваше на червен светофар в София. Според съдебните експертизи причинителят на инцидента - Кристиян Николов е шофирал под въздействието на 3 вида наркотици в деня на инцидента. Свидетел на случилото се пък разказва пред съда, че подсъдимият и спътниците му - неговата приятелка Симона Цанкова и Георги Иванов, син на депутата от ГЕРБ Лъчезар Иванов, са слезли от колата, без да окажат никаква помощ на пострадалия. По-късно са се върнали, взели са нещо от автомобила и са избягали. 

Тази катастрофа възмути и разтърси обществото, не само заради смъртта на Милен Цветков, макар да бе емблематична фигура за българската журналистика, но и защото отвори отдавна замитана тема. А именно - неправдите на пътя и липсата на справедливи наказания. Тогава партиите в парламента предложиха да се въведат по-строги санкции за дрогираните шофьори. У нас обаче всичко се случва бавно, тромаво и трудно. Две години по-късно промяната в закона все още не е налице. В същото време броят на инцидентите на пътя, предизвикани от пияни и дрогирани шофьори, продължава да расте. Само преди дни напушен шофьор уби 2-годишно дете на селски път. 

Прокуратура отново извади на дневен ред идеята автомобилите на пияни и дрогирани шофьори да бъдат отнемани. Мярка, която се обмисля още от 2006 г., но поради правни неточности все не се задейства. Според юристи различните варианти на собственост като служебен автомобил или автомобил на лизинг затрудняват въвеждането на този закон. Европейският център по транспортни политики пък дори намекна за скрит пиар на прокуратурата, поради това, че е очевидно, че не може да се уреди правно. 

Именно затова от Института за пътна безопасност предложиха промяна на допустимите промили на алкохол в кръвта от 0,5 на 0,2. А МВР поискаха по-високи глоби за нарушенията на пътя. 

Предложения за промени на думи много, но действия все още липсват. Докато институциите се надпреварват с идеи, разбитите пътищата остават заложници на политически игри и пазарлъци поради неуредени сметки с пътните строители. Това за пореден път доказва, че колкото и да се тупаме в гърдите, че сме европейци, светлинни години ни делят от страни като Франция, Италия и Германия. 

А що се отнася до правосъдието - там също се провалихме. Делото за смъртта на Милен Цветков започна по същество в края на февруари 2021 г. И макар съдът да се впрегна колкото може по-бързо да реши казуса, поради високия обществен интерес, съдбата на Кристиян Николов все още не е решена окончателно. Очертава се и наказанието му да не бъде достатъчно тежко. Той бе признат за виновен за причиняване на смърт по непредпазливост и ще бъде лишен от свобода за 9 години, а шофьорската книжка ще му бъде отнета за следващите 10. Решението на Софийския градски съд обаче може да бъде обжалвано на втора инстанция от подсъдимия и от прокуратурата. Все още не са ясни мотивите на съдебния състав, с които е определен размерът на наказанието. Мнозина обаче го определиха като леко.

Причината е, че първоначално Николов беше привлечен към наказателна отговорност за причиняване на смърт по непредпразливост, което предвиждаше наказание между 3 и 15 г. затвор. Веднага след това обаче прокуратурата реши да преформулира обвинението в по-тежко - за умишлено причиняване на смърт, за което подсъдимият може да получи дори доживотна присъда. Това обаче е трудно доказуемо и изключително рядко се среща в съдебната практика, за това правосъдието просто отново отстъпи с крачка назад. 

Справедливостта отнво няма да възтържествува, а противоречивите закони ще продължат да се прилагат както дойде. И така до следващия инцидент с друга известна личност или пътнически автобус, като при Своге и АМ „Струма“. Тук все чакаме или да дойдат избори, или нещо фрапантно да се случи, за да запретнат институциите ръкави. 

Само с глоби, обаче, това едва ли ще стане. Богаташките синчета това не ги бърка. За тях всичко е въпрос на пари и влияние. Те се чувстват недостижими и безсмъртни на пътя. И за огромно съжаление неуредиците в държавата ни само подкрепят техния светоглед. 

А що се отнася до Кристиян Николов и неговата 9-годишна присъда, тя всъщност вероятно ще е много по-малка. От момента на задържането му до днес са изминали две години, като това се счита за изпълнение на наказанието. Освен това делото срещу него е приключило едва на първа инстанция, което значи, че ще се проточи още до окончателно решение. А ако се хване на работа, допълнително ще си намали времето в затвора. 

Така остава горчивият вкус, че везните на Темида пак не мерят справедливо…

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама