След като преди седмици Столичният общински съвет реши бежанците от Украйна да ползват безплатно градския транспорт на София, днес синдикатите от КТ „Подкрепа“ настояха това да важи за всички пътници. Според икономическия съветник в синдиката Ваня Григорова този вид обществена услуга трябва да се финансира от държавата.
„Това е вариантът да намалим драстично въглеродните емисии, няма как да стане с допълнително орязване и с увеличение на цените на превозните документи. Виждаме борбата между двете власти – централна и местни власти, кой да поеме отговорността. Който и да поеме отговорността, е ясно, че това ще дойде през данъци и такси, които се събират в държавния бюджет, съответно общинския бюджет, защото безплатно ползване все пак не означава безплатен труд, безплатни резервни части и безплатни горива“, посочи тя по време на кръгла маса, на която се обсъждаше ролята на обществения транспорт в условията на пандемия и енергийна криза, предаде БНР.
„Евростат“: България отново е с най-мръсен въздух в ЕС
Кметът на София Йорданка Фандъкова обаче смята, че ситуацията в столичния градски транспорт е тежка. За това са допринесли по-високите цени на тока и горивата, както и намалелия брой на пътниците, заради пандемията от COVID-19.
„Държавата предоставя около 10% от това, което финансира общината. Нека не забравяме, че нищо безплатно няма, всичко се плаща по някакъв начин. В момента данъците на софиянци - над 35%, отиват за подкрепа за градския транспорт. Това означава, че други проекти са пренебрегнати, които са също доста важни“, подчерта Фандъкова.
Директорът на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев също отбеляза пред bTV, че разминаването между приходи и разходи е голямо, като сметката за ток на подземната железница е скочила в пъти за няколко месеца.
В същото време стана ясно, че на този етап поне билетът за градския транспорт в София няма да поскъпне и ще остане 1,60 лв.
С актуализацията на държавния бюджет от 1 юли от Столичната община настояват да ѝ бъдат отпуснати допълнителни поне 120 милиона лева за градския транспорт.
Осъществима ли е идеята за безплатен градски транспорт?
Идеята за безплатен транспорт не се предлага за първи път. У нас, както и в редица други големи европейски градове, такава мярка се прилага само в дните, в които има силно замърсяване на въздуха и финните прахови частици надвишават нормите.
Въвеждането на безплатен обществен транспорт обаче бе изпитано от малкия германски град с население 16 хил. души Темплин, в област Бранденбург. Там в края на 90-те години властите се осмелиха да експериментират и въвеждат мярката за всички, припомня германската икономическа телевизия N-TV, цитирана от investor.bg.
Причината за това е бързото нарастване на автомобилния трафик в курорт, който е прочут с природата си. След като през 1998 г. кметството намалява цената за ползване на малките градски автобуси до нула, резултатът е учудващ: броят на пътниците расте бързо, от 41 хил. на 350 хил. за една година. През 2001 г. бе мината психологическата граница от половин милион пътници. Но точно тогава стана очевидна слабата точка на системата - разходите. Успоредно с липсата на приходи от билети се увеличават силно и оперативните разходи. В един момент безплатният обществен транспорт просто става твърде скъп за Темплин и през 2003 г. проектът е прекратен.
Подобен опит са направили и в Хаселт - град в Североизточна Белгия. Там през 1997 г. близо 60-те хил. жители са започнали да ползват безплатно градския транспорт. Като броят на пътниците е скочил 13 пъти. Въпреки това и този проект се провали заради финансите. Хората започнали да използват по-малко личните си коли, а общината е отчела срив на приходите от такси за паркиране. И в Хаселт проектът бе замразен през 2013 г. Днес ползването на градския транспорт в града е безплатно само за пенсионери, младежи и деца.
Американските градове Сиатъл и Портланд също преустановиха проекта си за безплатен градски транспорт – заради високите разходи.
Към момента единствено в Люксембург общественият транспорт е безплатен. Мярката бе въведена през 2020 година, с цел да насърчи хората да се откажат от колите си. Пътниците трябва само да представят документ за самоличност, за да използват автобусите, трамваите и влаковете на страната.
Мярката струва 41 млн. евро годишно на държавата и се финансира от данъци.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар