Обичаме София, каквато е – шумна, прашна, шарена, жива. Но познаваме ли я? Оказва се, че тя може да ни изненада приятно като двулевка, потънала в джоба на старо любимо яке. За това в рубриката „Хора и улици“ разказваме истории от софийските улици, които просто... трябва да бъдат разказани.
Паметник на светица? Статуя на смъртта? Съпругата на кмета? Древен женски демон? Както всичко у нас е разположено някъде по оста „осанна“ – „разпни го“, така и статуята „Света София“ успешно успява да раздели обществото още от създаването си. За нейния символ спорят интелектуалци, кметове, фейсбук потребители и дори и църквата.
Статуята е официално открита през 2000 г. През комунистическия режим на мястото, където днес е тя, е издигнат паметникът на комунистическия вожд и идеолог Владимир Ленин, премахнат в 1991 г. от посткомунистическата власт. Стойността ѝ първоначално е 188 000 долара, а с позлатяването, благоустройството на прилежащата площ и пр. към 2001 г. надхвърля незначително сумата от 200 000 долара, които са изцяло платени от Столична община.
Инициативата за монумента е на бившия кмет на столицата Стефан Софиянски от 1998 г. Обект на дискусии е как без конкурс е станал изборът на скулптор, архитект и строител на такъв ключов като символ и значителен като финансиране монумент, изборът и определянето на неговия образ и модел и дали въобще е одобряван в този си вид от общинския съвет. Поставянето му е гласувано от Столичен общински съвет на 17 септември – Празника на София.
По първоначален план статуята трябва да е „Света София“. След като фигурата в настоящия ѝ вид става ясна, православни християни са възмутени и я определят като „кощунство“, Българската православна църква силно възнегодува да бъде свързвана с коя да е светица, защото фактически е еклектичен образ на нехристиянска богиня, допълнена с повече езически елементи, отколкото християнски. Големи дрязги предизвикват и монетите, които тя полуприкрито стиска, и голямата нощна сова с разперени криле, кацнала на едната ръка на „София“. Всъщност под „божия премъдрост“ християнската традиция разбира бога-слово, логоса, това не е жена, а самият Исус Христос.
В разрез с общинското решение фигурата да е на „Света София“, авторът - скулпторът Георги Чапкънов, потвърждава, че неговата София няма общо с християнството, заявявайки: „Този монумент принадлежи на София, а не на християнската църква. Символът е за всички столичани, независимо дали са мюсюлмани, евреи, будисти или с друга вяра“.
Появяват се твърдения, че главата на статуята е завоалиран портрет на съпругата на кмета Алиса Софиянска, а според други - че фигурата е на богинята на нощта и мрака Лилит (чийто неотменен символ и спътник е совата), богиня демон, жена на Сатаната, на Инана-Ищар, асоциирана със сексуалността и „свещената проституция“, наричана „куртизанка на боговете“, с женски образ на Мамон, с фараоновата Изис (Изида), Кибела и Хеката, с Тюхе, божество на съдбата и покровителката на хазарта, с масонска символика. Критика носи и фактът, че е обърната с гръб на запад, откъдето идва главният транспортен поток.
Много критици осъждат статуята, защото казват, че тя символизира смъртта. Също така описват символите на статуята по следните начини:
– черните дрехи са траурно облекло;
– в дясната си ръка статуята държи погребален венец;
– върху лицето ѝ – златна погребална маска, с кухи очни ябълки като на шумерското божество Лилит;
– в лявата си ръка статуята държи монети, с които по традиция се затварят очите на мъртвите;
– върху ръката на статуята е кацнала кукумявка – птицата на смъртта в българската народна традиция.
Снимки: БГНЕС
Още от „Хора и улици“:
„Хора и улици“: Кой създаде най-красивите сгради
„Хора и улици“: Ботев на Украйна
„Хора и улици“: Къде да се крият софиянци при бомбардировка
„Хора и улици“: Той е първият паметник в София...
„Хора и улици“: Кой владетел присъединява София към България?
„Хора и улици“: Инцидентът, заради който спира Княжевският лифт
„Хора и улици“: По следите на старите софийски бардаци
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Скулптора като казва че не е християнска статуята защо я назовават така,това не св.София а кощунство.Благослвен Светия синод че се е възпротивил на това кощунство,но явно управата в София не го е взела под внимание.А дано поне сега я махнат тая демонична статуя,а скулптора като не зачита православието а живее в православна държава и казва че е за будисти други религиозни общности и мисли за тях да ходи да създава такива проекти при будистите,да я лепне до статуята на Буда,много ще си отиват.