Нов конфликт назрява в отношенията на Столичната община и държавата. „Горещият картоф“ този път са парите за спасяването на градския транспорт.
Софийската община и синдикатите настояват за финансова помощ от държавата, за да продължи нормалното функциониране транспорта. На пресконференция председателят на Комисията по транспорт Карлос Контрера и зам.-председателят Зафир Зарков посочиха, че тежкото състояние на системата се дължи, от една страна, на високите цените на тока и газа, а от друга - на ковид пандемията, която вече трета година води до намаляване броя на пътниците.
Необходимата сума за дофинансиране е 178 млн. лв. от държавния бюджет за 2022-а година. Освен това местната власт настоява и за компенсации на загубите от 2021-а година, които възлизат на 50 млн. лева.
„Сега са необходими 112 млн. лв. само за енергоносители - за газ и ток. Необходима е навременна помощ и ангажимент от държавата към този сектор. Търсим разговори на експертно ниво и подкрепа относно градския транспорт на столицата“, уточни Зафир Зарков, съобщиха от СОС.
„В момента за обществения транспорт в столицата държавата предоставя 30 млн. лв., а Столична община от собствените си средства предоставя 150 млн. лв. Не е нормално в тази обстановка това съотношение да изглежда по този начин. Държавата с всичките ѝ ресурси има големи възможности да финансира сектори като обществения транспорт. Градският транспорт касае 1 400 000 души, които живеят в града“, коментира Карлос Контрера.
Според прогнозите ако „Метрополитен“ е платило 12,4 млн. лв. за електроенергия през 2020 г., то за 2022 г. сумата ще е 32,1 млн. лв. При „Столичен електротранспорт“ разликата от поскъпването ще е 20,3 млн. лв., а при „Столичен автотранспорт“ повишението на цените на природния газ отваря дупка от 32 млн. лв.
Синдикатите и общината плашат с протест
„Търсим диалог, но познаваме и други инструменти освен преговорите, а именно протеста“, заяви Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ. Тя добави, че вече е имала среща с транспортния министър и очаква диалогът да продължи на тема градски транспорт.
„Положението е критично, дружествата изнемогват. Ще напомня, че имахме ситуации със 100 болни шофьори и 100 болни ватмани, но градският транспорт продължи да работи. Ако се изчерпят вариантите за диалог, ще бъдем принудени да изведем хората на улицата. Наложили се, ще се противопоставим“, предупреди Иван Кирилов, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“.
Кирил Петков: Фандъкова не се справя
Още с встъпването си в длъжност премиерът Кирил Петков критикува столичния кмет и намекна за нейната смяна. „Промяна за Столична община би била добра за града. Йорданка Фандъкова е дълги години кмет и не се справя. Има воля за промяна и тя е неизбежна“, смята Петков.
Тогава той критикува Фандъкова за несправяване в различни сфери, сред които неусвоени средства за детски градини, буксуващи обществени поръчки и строежи и др. За тях наскоро тя пробва неуспешно да обвини районните кметове, като бяха посочени само излъчени от партии от опозицията. Кметът на София дори упрекна и родителите, че те са в епицентъра на проблема с детските градини, защото преди години поискали да се намалят броя на децата в група.
Какво правят другите държави?
Проблемът с финансирането на транспорта заради кризата в следствие на пандемията не е само у нас. Във Великобритания и по-конкретно в Лондон например в отговор на недостига на приходи правителството и кметът са договорили три последователни пакета за краткосрочно финансиране на стойност над 4 млрд. британски лири.
За намалените приходи от пандемията в Германия пък предоставят допълнително 1 млрд. евро на 16-те федерални провинции в страната за финансиране на местен и регионален обществен транспорт през 2021 г. Финансирането е в допълнение към 2,5 млрд. евро допълнителни средства, предоставени през 2020 г. за справяне с кризата.
В Италия създадоха Фонд за местен обществен транспорт, чрез който се възстановяват разходите на ползващите транспортни карти по време на локдауна. През май миналата година Европейската комисия одобри италианската схема на стойност 20 млн. евро за подпомагане на компании, които се занимават с автобусен пътнически транспорт, засегнати от епидемията от коронавирус.
За Нидерландия ЕК пък e одобрила схема от 1,5 млрд. евро за компенсиране на компаниите, предоставящи регионални и междуградски обществени пътнически транспортни услуги. Схемата е под формата на преки безвъзмездни средства.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар