Класика от ГЕРБ: Как срещу 50 хил. лв. публични пари се съсипва репутацията на противник

14:17, 24 ное 21 / Политика 25 1254 Шрифт:
Ирина Иванова

*Статията е препубликувана от „Капитал“.

Като директор на задлъжнялата държавна университетска болница „Александровска“ проф. Костадин Ангелов (сега депутат от ГЕРБ) е плащал за позитивно медийно отразяване на сайта skener.news, стана ясно от пост във фейсбук на доц. д-р Александър Оскар, завеждащ клиниката по очни болести. 

По думите му сайтът е получил над 50 хил. лв. за това от създаването му през 2017 г. до момента. Оскар популяризира този факт, след като стана обект на атака от същия сайт, подета и от други медии, близки до ГЕРБ, с очернящи обвинения, че е източил здравната каса. Двамата са в публичен конфликт, след като през април 2021 г. доц. Оскар подаде сигнал до Костадин Ангелов (тогава министър) за нарушения в управлението на болницата по негово време и след това при назначения от него наследник проф. Богов. След като сигналите станаха публични, бяха използвани и за повод ръководството на „Александровска“ да бъде сменено по време на служебното правителство. Сега финансираният от стария мениджмънт сайт атакува доц. Оскар с неверни твърдения. Това обаче беше само началото.

Бившите шефове на „Александровска“ не били в конфликт на интереси

Тези статии доведоха първо до лична, а след това до антисемитска атака срещу него в социалните мрежи. В подкрепа на еврейската общност в България послания отправиха Американският еврейски комитет и Световният еврейски конгрес. Около случая Оскар се срещна и с посланика на САЩ Херо Мустафа, която изрази своята солидарност с българската еврейска общност на фона на нарастващия антисемитизъм както тук, в България, така и извън нея. „Езикът на омразата е неприемлив и нетолерантността няма място в никое модерно, демократично общество“, беше съобщено от посолството.

Оскар и други лекари от болницата от началото на годината опитват да разкрият защо „Александровска“ се е озовала сред най-задлъжнелите болници в България, с отрицателен капитал и 35 млн. лв. просрочия по времето на управлението на проф. Ангелов и неговите наследници.

За какво са договорите

Договорите са сключени с „Медикал медия“, собственост на Жулиета Недялкова. Преди да основе сайта си през 2016 г., тя е била здравен репортер в сайта epicenter и вестник „Преса“.

В договорите с „Александровска“ е отбелязано, че изпълнителят приема да публикува срещу заплащане и след предварително обсъждане на темите текстовете на 25 интервюта, статии или друг вид материал на болницата, като освен това поставя банер на болницата на сайта си за кампании и инициативи на болницата.

Болницата дължи авансово 40% от сумата по договора, която през 2019 г. е била 10 хил. лв., а през 2021 - 14 400 лв. Останалите 30% се плащат, след като са публикувани половината статии и интервюта, а последните 30% - при изтичането на договора. Договорите носят подписите на проф. Костадин Ангелов, заместник-директора по негово време Мария Куманова и последния директор по времето на ГЕРБ - проф. Борис Богов.

„Ефектът Ангелов“: От болница на плюс, Александровска днес е затънала в дългове

Контрактът е прекратен от новото ръководство на болницата, като в отчетите фигурират публикуваните от сайта статии, сред които и позорящите новите директор и борд.

Според годишните отчети на дружеството на Недялкова в Търговския регистър приходите от болницата представляват съществена част от приходите на компанията ѝ. Според последния отчет за 2019 г. дружеството има 47 хил. лв. приходи и 26 хил. лв. печалба, а през 2018 г. приходите му са 28 хил. лв. Самата тя не пожела да коментира случая.

Защо Оскар ги оповестява

Според поста му във Facebook той прави това, защото е „срамно и нелепо няколко души от болницата да си плащат с парите ѝ за медиен комфорт и лично венцехвалене, при положение че основната заплата на по-голямата част от лекарите е била и е под 1000 лв. Защото е ненормално болницата да трупа милиони задължения и да няма пари за храна, лекарства и консумативи, но да заплаща десетки хиляди лева за положително медийно отразяване“.

Той допълва, че прави това в името на свободата на словото и авторитета на българската журналистика и съобщава, че ще сезира Националния съвет по журналистическа етика за казуса. В сигнала си до Националния съвет той отбелязва, че за пореден път тази година сайтът skener.news публикува невярна, необективна, подвеждаща и насърчаваща към омраза информация за случващото се в УМБАЛ „Александровска“, а последните месеци политиката му е била абсолютно еднопосочна и тенденциозна и тя е да воюва срещу Оскар и новото ръководство на болницата, да ги обижда лично и професионално, „без нито веднъж да допусне възможността да прояви обективност и да предостави другата гледна точка“.

Последният текст беше цитиран в множество издания и отприщи вълна на омраза към еврейската общност, която имам честта да оглавявам в България, постави под въпрос моите постижения като лекар, избран за лекар на годината от Българския лекарски съюз, създаде съмнения у моите пациенти и колеги, че съм извършвал неправомерни действия, и за пореден път постави под въпрос моите действия по сезирането на институциите за лошото управление на „Александровска“ през последните години като „кална атака“ срещу предишното ръководство на болницата“, пише Оскар. Той допълва, че за пореден път в текст на сайта е „цитирана лъжа срещу него, и припомня, че дълго време сайтът е наричал новоизбрания директор на болницата „селски директор“, прогнозирал е, че болницата ще се превърне в „треторазрядна общинска лечебница“ благодарение на служебния министър и новия директор, и подбужда към саморазправа с мен и новото ръководство“.

Груби нарушения и лошо финансово състояние на „Александровска“ от 10 години

Той съобщава на Националния съвет за откритите договори и ги моли да проверят дали те влияят върху обективността на списваното в сайта и отговарят на стандартите за журналистическа етика за недопускане на дискриминация и несправедливо очерняне на хора, институции и организации.

Каква е процедурата

Националният съвет разглежда по реда на постъпването им всички сигнали срещу медии, независимо дали са подписали Етичния кодекс. Ако жалбата е допустима и съдържа необходимите реквизити и фактология, тя се разпределя на член на съвета, който няма конфликт на интереси със съответната медия.

Етичният кодекс съдържа постановка, според която медиите трябва ясно да разграничават и обозначават рекламното от редакционното съдържание и редакционната им политика да не се влияе от рекламодателите.

Извън пряко засегнатите този казус е сравнително малък - сумата не е значителна, сравнена с разхищенията в други области. Историята обаче е показателна. Това е един от най-добре документираните случаи на честата практика от времето на ГЕРБ с публични пари се финансират частни медии, които се използват за бухалка, като с фалшиви новини се съсипва репутацията на политически противници или конкуренти.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 15:53, 24 ное 21

Тоя бузко ще го пуснат при бай ставри

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама