Добре известно е, че музеите показват на посетителите си само малка част от колекцията си, но в Холандия за пръв път могат да се видят всички произведения на изкуствата, с които разполага музеят „Бойманс ван Бьонинген“ в Ротердам. Става дума за над 151 хиляди творби, събирани в продължение на 172 години. Това стана възможно благодарение идеята да се отвори за публиката хранилището. За него точно до музея е изградена специална сграда с формата на огромна огледална купа с градина на покрива.
Вътре има и шедьоври от прочути майстори, но преживяването е различно. Картините и статуите не са в зали, а са монтирани на специални висящи пана, окачени на релси плътно едно зад друго. Подредбата не е тематична или хронологическа, а според размера на произведението - за да се използва площта най-ефективно. Поради това и няма как срещата с изкуството да стане без гид или мобилно приложение. Освен ако човек не иска просто безразборно да разгледа това, което е достъпно, или да наблюдава как се извършват консервация и реставрация.
Музей плати 84 хил. долара за … празни платна
Няма надписи кое какво е - всичко е с QR кодове, разчитани през приложението, в което е цялата информация, включително план на сградата къде точно може да се намери произведението (рамката, на която се намира, се изтегля само от служител). За много от творбите има написани цели истории с факти, снимки, видео, звукозаписи и дори анкети. Така може да се направи тематична колекция за разглеждане и да се поканят приятели за компания. Просто всички трябва да помнят да си носят слушали.
Хранилището, кръстено просто „Depot“, е на 6 етажа, с 14 зали с 5 различни условия за съхранение. Творбите са от XII век до наши дни, като повечето от произведенията (почти 98 хил.) са от Европа. Почти една десета (над 14 хил.) от колекцията са фотографии.
Музеят „Бройманс ван Бьонинген“ е известен с колекцията си произведения от сюрреалисти. В основата ѝ лежи слабостта към това течение в изкуството на първия директор Ренилде Хамахер. Първите картини на Макс Ернс и Рене Магрит са купени през 1965 г. Много произведения са купени през 1977-1979 г., но покупките продължава и до днес, включително прочутото канапе на Салвадор Дали във формата на сочни червени устни, придобито през 2005 г. Тук може да се види и възстановка от 1972 г. на нещо, което днес прилича на ранно произведение на Кристо. Това е неразпознаваем обект (всъщност е шевна машина), пакетиран през 1920 г. от Ман Рей и сниман на корицата на първия брой на списание La Révolution Surréaliste през 1924 г. Произведението е наречено „Загадката на Изидор Дюкас“ (L'Enigme d'Isidore Ducasse), по името на френски писател от XIX век и „Енигма“ - една от картините са опаковани обекти на Джорджо де Кирико (1888-1978). Става дума и за конкретна фраза, обожавана от сюрреалистичните среди в Париж: „Красиво като случайна среща върху маса за дисекции на шевна машина и чадър“. Те смятали, че това е обобщен израз на нова парадигма за изненадваща визия с прикрит сексуален момент - чадърът е мъжкият елемент, машината е женският, а масата за дисекции всъщност е легло.
Българин реди изложба на шейха на Бахрейн
Колекцията, която може да се види в хранилището на музея в Ротердам, е оценявана на над 8 млрд. долара. Вътрешното пространство е почти прозрачно, за да може посетителят да се чувства свободен и предизвикан да не се затваря само на един етаж или в една епоха.
През 2023 г. подобно нещо обещава да направи лондонският музей „Виктория и Албърт“, като отвори на мястото на лятната олимпиада от 2012 г. източното си хранилище за изкуство, пише „Дневник“.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар