„Политкаст“ еп. 14: Шарлатани ли са социолозите?

11:00, 18 окт 21 / Политкаст 25 992 Шрифт:
Симеон  Иванов

С наближаването на изборите и старта на предизборната кампания все по-често ще ни показват социология, така че е редно да кажем няколко думи за това. Социологията в България като цяло не се ползва с кой знае колко голямо доверие, но това не би трябвало да е изненада предвид, че доверието нито в институциите, нито във властите, нито в медиите е високо, а всички тези неща вкупом са скачени съдове.

Не бива обаче да забравяме, че именно социологията е от факторите, които оказват значително влияние върху подсъзнанието на избирателите, независимо дали те гледат на нея с добро или с лошо око. Дори вродените на нацията ни мнителност и скептицизъм, че често се опитват ни лъжат и манипулират, трудно могат да неглижират и да противодействат на подсъзнателния ефект, който отново социологическите проучванията имат.

Ето два нагледни примера – ГЕРБ винаги е високо в проучванията, което неизменно оказва своето влияние, активирайки конформистките наклонности в обществото ни, които впрочем са неизменна част от нацията ни в цялата ни следосвобожденска история. Ако прибавиш и една неестествено висока позиция на БСП, точно както преди априлския вот, активираш и антикомунистическата аларма, която играе в полза на ГЕРБ.

Друг пример е формацията на Мая Манолова. През последните два избора тя стои минимално над бариерата, което според мен е от ключовите фактори за тяхното участие в последните два парламента. Не за друго, а защото когато потенциалните несигурни избиратели на „Изправи се“ видят, че формацията прескача бариерата, това неизменно се превръща в силна мотивация и движеща сила да се гласуват за тях, защото един от големите страхове на средностатистическия избирател е неговата партия да не влезе в парламента и гласът му косвено да отиде не дай Боже за ГЕРБ или за комунистите.

От фундаментално значение е да кажем следното, социологията у нас измерва моментна картина на нагласи, или иначе казано прави демоскопия, т.е. проучване на обществено мнение. Резултатите, които ни показват не представляват прогнози за изборни резултати, не претендират дори да бъдат такива, и съвсем неслучайно понякога се наричат и сондажи. За да се направи същинска прогноза за изборен резултат буквално се нуждаем от алгоритъм, който да вземе предвид още десетки субективни фактори.

Поради някаква причина, дали заради бързане или неглижиране на важните детайли, у медиите и в публичното пространство у нас много често се говори за социологическите данни като за прогнози и от тук моментално започват догадките дали социологическите агенции ще познаят, ще се сбъднат ли прогнозите им, и прочее въпроси, които нямат никаква връзка с действителността и нямат нищо общо с целта на тези социологическите проучвания. В този ред на мисли, не, социолозите не са шарлатани.

Можем да считаме, че водещите агенции у нас подхождат абсолютно професионално и етично към обработката на данните и стандартите в професията. Но точно както за изготвянето на една статистика е от водещо значение кои индикатори взимаме предвид, така и в социологическите проучвания твърде много зависи от това кой точно питаме. Та ако има пробойни и машинации те са именно на това ниво...

Целия коментар можете да чуете от връзката!

 

Купуването и продаването на гласове са престъпления! 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама