Трима предприемачи милиардери - Джеф Безос, Илън Мъск и Ричард Брансън, се надпреварват да влязат в нова ера на частни търговски космически пътувания.
Решихме да сравним техните съперничещи си начинания в надпреварата за откриване на космическите пътувания.
Билети
Безос, Брансън и Мъск инвестират милиарди долари в своите космически начинания, като всеки от тях обещава да превозва клиенти, които си плащат, на пътешествия до Космоса - а участието в това ще струва доста пари.
Има информация, че компанията на Брансън „Virgin Galactic“ вече има над 600 резервации за билети, струващи около 250 хил. долара. Тя очаква да започне пълно търговско обслужване през 2022 г. и в крайна сметка се надява да намали цената на билетите до около 40 хил. долара.
„Ройтерс“ съобщи през 2018 г., че компанията на Безос „Blue Origin“ планира да таксува пътниците с поне 200 хил. долара на пътуване, въз основа на оценка на съперническите планове на Брансън и други съображения, въпреки че позицията ѝ може да се е променила. „Blue origin“ не е разкрила дългосрочните си планове за цените.Човек, чиято самоличност засега не е разкрита, е запазил едно от местата в първата суборбитална мисия на „Blue origin“, предвидена за 20 юли, предлагайки 28 милиона долара при наддаване на търг.
Компанията „SpaceX“ на Мъск вече закара екипаж до Международната космическа станция и планира да изведе в орбита изцяло цивилен екипаж през септември. Мъск също така каза, че „SpaceX“ ще вземе милиардера Юсаку Маедзава на полет около луната с бъдещата си ракета „Starship“ през 2023 г.
Устройство
Предвижда се космическият самолет „Unity“, използван от системата за многократна употреба „SpaceShipTwo“ на „Virgin Galactic“, да бъде издигнат на височина от голям самолет носител, наречен „Eve“, преди отделянето.
Апаратът „New Shepard“ на „Blue Origin“, представляващ съчетание между ракета и капсула, се изстрелва в суборбиталното пространство преди отделянето. Ракетната част се връща на площадката за изстрелване, а капсулата под налягане се спуска обратно на земята с парашути. Тя има шест прозореца за наблюдение - най-големите използвани някога в Космоса.
Капсулата „Dragon“ на „SpaceX“ е поставена на ракета „Falcon“ за многократна употреба, с която достига космоса.
Екипаж и пътници
Космическият самолет на „Virgin Galactic“ може да побира шестима човека: двама души екипаж и четирима пътници. Апаратът на „Blue Origin“ може да превозва шестима човека и лети самостоятелно. Капсулата „Dracon“ на „SpaceX“ може да носи максимум седем човека.
Маршрут
„Virgin Galactic“ се хвали с време за полет около 90 минути от излитането до приземяването, включително няколко минути в безтегловност. Суборбиталният полет на капсулата на „Blue Origin“ е около 10 минути след отделянето. Тук също хората на борда преживяват няколко минути в безтегловност и виждат извиващата се повърхност на планетата, преди да се върнат на Земята.
Мисиите на „SpaceX“ се очаква да продължат между три и четири дни от изстрелването до приводняването, предаде БТА.
Финансиране
Типично за начинанията на Брансън, „Virgin Galactic“ ползва държавно финансиране. Нейните акции достигнаха върхово ниво от почти 60 долара след одобрението на Федералното управление по въздухоплаване през юни 2021 г.
„Blue Origin“ е частна собственост, а основателят на „Amazon“ Джеф Безос по-рано даде да се разбере, че възнамерява да продава акции на „Amazon“ на стойност 1 млрд. долара всяка година, за да финансира начинанието.
„SpaceX“ също е частна собственост и е събрала милиарди долари чрез успешни дейности за набиране на средства. Сред ключовите инвеститори са компаниите „Alphabet“ и „Fidelity“. Мъск казва, че парите от таксите за чартърните полети на „SpaceX“ ще отиват за мисии до Луната и евентуално до Марс.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар