Новият проект на Ердоган - добро или зло за Истанбул?

19:10, 29 юни 21 / Свят 25 3315 Шрифт:
Цветилена Симеонова

Турският президент Реджеп Тайип Ердоган е известен със страстта си към големи строителни проекти. Новото летище в Истанбул, най-голямата джамия в Турция, тунелът, който беше положен под Босфора - всички тези структури в най-кратки срокове бяха издигнати практически от нулата.

Новият проект, чийто старт на строителството бе в събота, беше обявен от турския президент Реджеп Тайип Ердоган за канал, принадлежащ към съвсем друга категория. Турските власти планират да създадат втори Босфор - или по-скоро резервно копие на този пролив. Изграден изкуствено в западните покрайнини на Истанбул, 45-километров канал ще минава успоредно на Босфора и ще свързва Черно и Мраморно море. Целта е да се разтовари Босфорският проток, където корабоплаването става все по-интензивно от година на година. Турските служители посочват свързаните с това рискове от инциденти - и след инцидента през март тази година, когато корабът-контейнеровоз Ever Given блокира Суецкия канал и опасността от повторение на подобен сценарий на Босфора, пише БГНЕС.

Ердоган очаква повече от ДПС на изборите в България

Защо се критикува проектът на канала „Истанбул“?

Това, което много жители на Истанбул отдавна смятат за перспектива за далечното бъдеще, вече придобива все по-ясни контури. Изграждането на канала трябва да започне скоро. През март 2020 г. стартира първата фаза на проекта - сред инвеститорите имаше много кандидати от Близкия и Близкия изток.

Но кметът на Истанбул Екрем Имамоглу и по-голямата част от интелектуалния елит и градското население критикуват строителните планове. Основният аргумент срещу новия канал е вредата за околната среда. Въпреки че турското министерство на околната среда в края на 2019 г. даде положителна експертна оценка на проекта, независими учени прогнозират ужасните последици от изграждането на канала.

Както коментира Мегат Гюни, председател на Камарата на инженерите по околна среда в Истанбул, в интервю за „Дойче Веле“, това ще промени напълно ситуацията с водоснабдяването на 16-милионния град, най-големия в Турция, като всъщност ще го отсече от основните източници на прясна вода, разположена в европейската част на Босфора. „Ще загубим основното хранилище на питейна вода от европейската страна и езерото Теркос, разположено там, ще бъде интегрирано в канала“, заявиха инженерите в доклад.

В замяна на това прясна вода за града ще идва от резервоар на 200 километра източно от Истанбул, което изисква изпълнението на друг мегапроект - изграждането на гигантски язовир. „Това ще доведе до факта, че плащането на вода за жителите на града ще нарасне рязко“, прогнозира Гюней.

В допълнение, изграждането на Истанбулския канал всъщност ще унищожи екосистемата в европейската част на Босфора с много видове растения и животни. Птиците използват тази зона за зимуване и размножаване. Изграждането на канала ще доведе до факта, че много от тях ще бъдат заплашени от изчезване. В северната част на града за проекта ще бъдат изсечени около 200 хиляди дървета. 136 квадратни километра земеделска земя и 13 квадратни километра пасища ще бъдат унищожени.

Но това не е всичко. Ще бъде застрашена екосистемата на Мраморно море, където, ако бъде изграден нов канал, ще навлезе по-солена и по-малко богата на кислород вода от Черно море. Сега това се случва в много малки обеми поради системата от разнопосочни течения в Босфора. След появата на Канал Истанбул експертите виждат голяма вероятност Черно море да започне да става по-плитко, а Мраморно море да започне да умира.

Ердоган похвали Борисов пред ДПС за борбата с пандемията

Печеливш проект. Но за кого?

Изследователят на горите Доганай Толунай от университета в Истанбул казва в интервю за „Дойче Веле“, че партньорската проверка на правителството е недостатъчна, тъй като не са проучени всички аспекти на изграждането на канала. „Има недостатъци в поне десет точки. Въздействието върху флората, фауната, въздуха, бреговата линия не е напълно проучено“, коментира Толунай.

Но никакви контрааргументи не можаха да спрат мегапроекта досега. В него освен самия канал, се предвижда и изграждане на нови жилищни райони. По правителството ще бъдат построени жилища за 1,2 милиона души, според правителствен доклад. За тези цели строителните фирми ще получат площ от 83 квадратни километра. Като цяло, според Гюни проектът в Истанбул ще донесе огромни печалби на инвеститорите. „По време на изграждането на канала печалбите могат да достигнат 800 милиарда долара“, казва експертът. „Но само елитите ще се възползват от това. Обикновените хора ще бъдат изгонени от тази територия. Животните също ще загубят местообитанията си“.

Друг момент, предизвикващ дискусия около изграждането на Истанбулския канал, са високите разходи за турската хазна. Официално става въпрос за 11,5 милиарда долара. Но експертите говорят за много по-високи разходи. Този проект ще бъде финансиран от данъкоплатци, което е критикувано от опозицията, включително кмета на Истанбул. „Ще се борим срещу канала в Истанбул“, каза Имамоглу, който възнамерява да информира всеки ден населението за проекта за изграждане на канала.

Кметът на града дори разпъна плакати с надпис „Или канал, или Истанбул“, показващи рисковете от проекта. След това централните власти на Турция започнаха разследване срещу него.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама