Откриха древен череп, принадлежащ на изцяло нов човешки вид

19:05, 27 юни 21 / Любопитно 25 3819 Шрифт:
Ирина Иванова Редактор: Ирина Иванова

Китайски изследователи откриха древен череп, който може да принадлежи на изцяло нов човешки вид. Екипът твърди, че е най-близкият ни еволюционен роднина сред известните видове древни хора, като неандерталци и хомо еректус.

С прякор „човек-дракон“ екземплярът представлява човешка група, живяла в Източна Азия преди поне 146 000 години. Открит е в Харбин, в североизточен Китай, през 1933 г., но досега не е привлякъл вниманието на учените. Този петък беше публикуван анализ на черепа в списание „The Innovation“.

Откриха непознат вид древен човек

Един от водещите експерти във Великобритания за човешката еволюция, професор Крис Стрингер от Природонаучния музей в Лондон, е част от изследователския екип. „По отношение на вкаменелостите през последния милион години, това е едно от най-важните открития досега“, казва Стрингер пред BBC, цитиран от БГНЕС.

Това, което имаме тук, е отделен клон на човечеството, който не е на път да се превърне в Homo sapiens (нашият вид), а по-скоро представлява отделна линия, която се е развила в региона в продължение на няколкостотин хиляди години и в крайна сметка е изчезнала“, отбелязва той.

Изследователите казват, че откритието има потенциал да пренапише историята на човешката еволюция. Техният анализ предполага, че той е по-тясно свързан с Homo sapiens, отколкото с неандерталците. Учените присвоили екземпляра на нов вид: Homo longi, от китайската дума „дълъг“, което означава дракон. „Открихме рода на изгубения си брат“, каза Шюн Ни, професор в Китайската академия на науките и университета „GEO Hebei“ в Шицзячжуан. Черепът е огромен в сравнение със средните черепи, принадлежащи на други човешки видове, включително и на нашия. Мозъкът му е сравним по размер с този на нашия вид. „Човекът-дракон“ има големи, почти квадратни очни кухини, дебели вежди, широка уста и големи зъби.

Откриха непокътнати мозъчни клетки на мъж, загинал при изригването на Везувий

Професор Оянг Жи от университета „GEO Hebei “ заяви, че това е един от най-пълните открити вкаменелости на ранен човешки череп, откриван някога. „Той има комбинация от примитивни и по-модерни характеристики, което се отличава от всички останали видове хора“, обясни изследователят. Учените вярват, че „човекът-дракон“ е бил физически силен и здрав. Но малко се знае за това как е живял, тъй като черепът му е отстранен от мястото, където е намерен. Това означава, че понастоящем няма археологически контекст, като каменни инструменти или други елементи от тяхната култура.

Черепът е открит през 1933 г. от зидар, работещ по изграждането на мост над река Сонгхуа, който минава през Харбин, провинция Хейлундзян. Името на реката означава „Черен дракон“, поради което новият човек е кръстен така. По това време градът е бил под японска окупация. Подозирайки културната му стойност, китайският работник го пренася контрабандно вкъщи. Останал е скрит около 80 години. Мъжът разказал на семейството си за черепа, преди да умре, така че в крайна сметка той попаднал в ръцете на учените.

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Ключови думи