Защо хората вярват в конспиративни теории и какъв риск крие това

19:35, 30 мар 21 / Любопитно 25 2500 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

Земята е плоска, човекът никога не е достигнал Луната, Адолф Хитлер оцелява и заминава в изгнание в Латинска Америка, глобалното затопляне не съществува и пандемията е измислена от китайците, за да доминират над света, са само някои от конспиративните теории, които продължават да съществуват в XXI век и все още звучат правдоподобно за хиляди хора, въпреки съществуването на верни доказателства, които ги отричат, твърди Анадолската агенция.

И това е, че конспиративните теории датират от древни времена като ерата на Римската империя или Александър Велики и са били разпространени в различни региони и култури по целия свят.

Марвин Зонис и Крейг М. Джоузеф в своята разследваща статия „Конспиративно мислене в Близкия изток“ определят конспиративните теории като предположения за съществуването на група актьори, събрани в тайно споразумение за преследване на цели, които са широко разглеждани като зло. Според Зонис и Йосиф тези теории включват мощни групи като правителства, компании или етнически групи (християни, мюсюлмани и евреи), пише БГНЕС.

Какво кара хората да им вярват? Какъв ефект имат те върху обществото и индивида? Това са част от въпросите, които различни експерти са изследвали през годините.

За Карлос Андрес Гантива, професор в Катедрата по психология в Университета на Лос Андес, конспиративните истории са по-лесни за разбиране и по-достъпни. Според академика хората са склонни да вярват на неща, които съответстват на това, което сме вярвали преди.

За аржентинеца Айлин Томио, специалист по поведенчески науки и изпълнителен директор на фирма DESPa Method, хората имат три психологически потребности, които ги карат да вярват в определени неща. Първият, според експерта, е епистемичен или знание: „Всички ние трябва да чувстваме, че знаем какво се случва около нас“. Втората необходимост е да се контролира, да има сигурност, „защото контролът върху нашата среда ни създава усещането за сигурност и че ще оцелеем“. И последното е необходимостта да бъдете част от група, което е социална необходимост.

Според проучвания, хората са склонни да вярват, че най-простите версии на даден факт са верните. Те следват философско-логическия принцип на „бръснача на Окам“, тоест „най-простото и достатъчно обяснение е най-вероятно, но не непременно вярно“. „Най-вероятно теориите предлагат състояние, известно като когнитивна лекота. Мисловен процес, при който не е нужно да полагате много усилия, за да стигнете до заключения. Тези теории са много бързи, много лесни за разбиране “, казва Гантива.

Според психолога това когнитивно средство създава състояние на спокойствие, тъй като теорията на конспирацията не само потвърждава предишните вярвания на субекта, но и не поражда умствени усилия, така че той да не преработва предишните си мисли и убеждения. Към това се добавя, според Айлин Томио, възможността да принадлежим към група, потребност, която много привлича хората и която според експерта ни кара да се чувстваме защитени, специални и уникални. Възможността да имате уникална информация и да бъдете пред почти изключителна истина.

 

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Георги Бяндов 03:08, 31 мар 21

Глобално затопляне има...но то не е антропогенно, а е следствие от нормални слънчеви цикли. Виж, антропогенно е изсичането на горите и химическото замърсяване на природата с отпадъци, антропогенно е и безсмисленото избиване на милиони животни...но за спиране на тия неща никой не говори. Спирането на въглеродните емисии обаче води до обедняване и бедните започват да горят всичко наред, а и производството на нови енергоносители е изключително замърсяващо. И всичко това изобщо не е "конспиративна теория, облекчаваща мисленето", напротив - иска мислене, а не сляпо поглъщане на информация от Средствата за Масово Развращаване, Агитация и Дезинформация.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама