От Тициан до наши дни: Как Бойко Борисов се нареди до крале и папи

12:30, 22 яну 21 / Общество 25 3823 Шрифт:
Василена Йорданова

От времето на Тициан са се правели поръчкови портрети и картини на крале и папи. Не знам дали са го плюели и одумвали Тициан. Така авторът на нашумялата картина, запечатала българския премиер Бойко Борисов и сръбския президент Александър Вучич на строежа на газопровода „Балкански поток“, защити своя труд.

Борисов подари на Вучич картина от строежа на „Балкански поток“

Художникът Симеон Кръстев се оплака, че произведението е било посрещнато с вълна от критики и негативни коментари. „Никой не се съобразява, че авторът е вложил труд, талант, майсторство. Гледат повърхностно на нещата. Някаква страшна омраза към министър-председателя – просто не мога да си представя това нещо“, коментира той в ефира на bTV.

Кръстев отхвърли твърденията, че картината е образец на соцреализма – художествен стил от 20 в. с политическа насоченост, чиято основна задача е да насърчава и разпространява идеите на социализма и комунизма. По този начин тоталитарните режими използват изобразителното изкуство за утвърждаване култа към личността. Все пак той посочи, че всички големи български художници по социалистическо време са правили портрети на тогавашните управниците.

„Какъв соцреализъм, когато аз съм си свършил реалистично работата? Какво трябваше да направя -абстрактна картина с премиера Борисов и президента Вучич? Това просто няма как да стане! Това е реализъм. Това е една съвременна реалистична картина“, заяви художникът и добави, че всички големи български художници по социалистическо време са рисували портрети на управниците.

Аз съм художник, на когото му възлагат поръчка

Симеон Кръстев обясни, че проектът за картината е възложен от фирма „Аркад“, която строи газопровода. За целта инвеститорът е възложил на 30 художници, членове на Съюза на художниците, да направят картини на тема „Балкански поток“. Всички изработени платна ще бъдат показани в изложба, изключение ще прави само картната, която е подарък за президента Вучич, тъй като тя вече е изпратена в Сърбия. В изложбата обаче ще бъдат поместени други две картини, също дело на Кръстев.

„Това за определени хора е събитие, аз изпълнявам една поръчка. Дали ще е личен портрет на еди-кой си или поръчка на инвеститор, който иска да запази за историята – това мен не ме касае. Касае ме дотолкова, че да си изпълня съвестно работата“, обясни художникът.

Той заяви, че едва ли ще се занимава с политика, но ако му възложат поръчка за портрет или събитие, ще я изпълни съвестно.

 

За художествената стойност

„Снимката си е снимка, картината е художествено произведения в рамка – тя има друга стойност. Тя остава като произведение на изкуството“, каза още Симеон Кръстев.

Той обясни и защо картината му се различава от оригиналната снимка от събитието – премахнати са част от хората, както и предпазните маски на работниците. „Аз изчистих снимката, теренът е изменен, само и само да направя картина. Не правя снимка, не правя кич…Махнал съм маските, защото реших, че тази картина не е за времето което е, а ще остане за постоянно. Защо трябва да показваме, че са имали маски?“.

Критиките

Голяма част от хората обаче не оцениха положително художествените качества на творбата на Симеон Кръстев. Социалните мрежи бяха залети от колажи и коментари, които критикуват идеята за увековечаване на премиера Борисов и „Балкански поток“ по този начин.

„Гледах автора на платното с тръбите, Борисов и Вучич, и се зачудих дали пък аз нещо не съм наред.
Човекът казва, че получил поръчка, зарадвал се и се постарал да си я изпълни съвестно. Казва и че е признат художник (вярно е). И че бил горд, че спечелил сред други 30, рисували на същата тема.
„Не е соцреализъм“, казва. „Просто реализъм е“. Значи, пита се, кой свят е излишен. И кое е дъното, и кое - небето“, написа журналистът Миролюба Бенатова.

Самата идея тръбополагането да добие художествен облик е катастрофална, тя е олицетворение на пълната духовна нищета. Това платно много ясно представя интелектуалните, културни и естетически липси на актуалната българска власт… Делото на Борисов може да се превърне в изкуство само в общество, загубило ориентирите си“, коментира рекламистът Мартин Димитров.

То бива соцреализъм, то бива провинциално мислене, то бива простащина, но Борисов е неизчерпаем“, заяви столичният общински съветник Методи Лалов.

Критично се изказа и аниматорът и режисьор Теодор Ушев, който публикува плакат от Симеон Кръстев към филма Всичко е любов“ от 1979 г. „42 години делят създаването на този превъзходен плакат и това падение, което се върти днес тук. Създадени са от ръката и ума на един и същ художник. Това също е резултат от победата на „Чалга доктрината“. Лошия вкус на околната среда, кича, налаган от новозабогатели парвенюта, съсипват цялата култура - от най-елитарната до най-масовата. „Битието определя съзнанието“, написа той.

42 години - достатъчно време духът и талантът да бъдат превърнати в послушно тъповато добиче, подчинено на командите на простотията, благодарение на единственият работещ способ.
Гладът“, коментира рекламистът Радослав Бимбалов.
 

„Колко се радвам, че е подарил картина Борисов. Кичозен образец на соцреализма. Вероятно консултиран от някой Главен мултак на републиката... Накрая от тази тръба ще остане само картината. Можеха така да решат проблема и с Белене, само че трябваше да я прати на Путин! Изкуството и бахурът, както се разказваше в един прословут скеч на Кръстю Лафазанов“, написа Арман Бабикян от „Отровното трио“.

Бизнесменът в изгнание Васил Божков пък обяви, че иска да включи платното в своята колекция„Тази я нямам в колекцията. Купувам“, написа той в Twitter, а малко по-късно добави:„Национализация, репресии, индустриални пейзажи... Следва култ към личността и промяна на чл.1 в Конституцията. Ще го направи, ако му разрешите“.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.