От ранна възраст знаем, че е важно да научим поне един чужд език, защото това е богатство, с помощта на което се отварят много врати и освен това спомага за бъдещето ни развитие. Но дали ако владеем повече от един език, ще сме по-умни? Отговорът на този въпрос е тясно свързан с разбирането на неврологията на човешкия мозък, област в науката, където мненията често не са еднозначни.
Трудно е да се даде категоричен отговор за това дали човек, който говори два езика е по-умен от друг, който знае само един. Ясно е, че мозъкът се адаптира към използването на няколко езика в зависимост от това какви са те и колко често се използват. Според научни изследвания, при изучаването или редовната употреба на втори език, той стимулира активната част от мозъка, подобно на родния език, и при говор мозъкът избира единия и инхибира другия. Този процес изисква усилия и се извършва в определени части на мозъка, чрез промяна на пътищата на бялото вещество, което от своя страна е свързано с възникващи нервни импулси. Адаптацията към нови чужди езици се осъществява в определени места на мозъка, в които се извършват и други когнитивни процеси, включващи паметта и обхвата на вниманието. С други думи, това е способността на мозъка да игнорира ненужна информация и да фокусира върху определена цел.
При научни изследвания, с помощта на определени тестове, въпросните процеси могат да бъдат измерени. Пример за това е фланговата задача (flanker task), при която участници трябва да определят посоката на стрелка, заобиколена от други стрелки, сочещи в същата или обратната посока. Човек, който говори два езика се представя по-добре на подобни тестове, реагирайки по-бързо и по-точно, според проучване, направено от проф. Алберт Коста от университета Помпеу Фабра в Барселона. Въпреки това има научни публикации, в които се твърди, че няма голяма разлика между представянията в подобни задачи на участници, владеещи един или два езика.
Учени твърдят, че използването на повече от един език води до физически изменения в мозъка, но не всички са убедени в това. В публикация от проф. Кенет Паап от университета в Сан Франциско се казва, че тези изменения в мозъка не съществуват и, ако са налични, не са резултат от знанието на повече от един език. Това поставя под въпрос дали владеенето на чужди езици има изобщо някакво влияние върху мозъка.
Проблемът обаче не е толкова прост. Двуезичието се проявява по различни начини. При някои хора вторият език е научен едновременно с първия, а при други - това се случва на по-късен етап в живота им. Използването на двата езика също не е последователно, при някои "превключването" на два езика е постоянно, а при други то представлява използването на един език вкъщи и друг на работа. Като се има предвид всичката тази непоследователност при индивидите, не е изненадващо, че всеки мозък се адаптира по различен начин. В последно време учените гледат на промените не като праволинеен проблем, а като спектър, т.е. следи се за определени повтарящи се характеристики при хора с подобни езикови знания, умения и ползване. Тези проучвания се фокусират особено върху: каква е продължителността на владеене на втория език, в каква степен е използван в ежедневието и колко често трябва да се "превключва" на различни езици. Учените забелязват, че промените в мозъка са динамични и постоянно адаптиращи се към продължителни и променливи преживявания.
Тези открития са интересни, но все още не е ясно каква точно е връзката между всички тези промени и доколко те са повлияни директно от двуезичието на човек. Много още научни изследвания са необходими, а дали говоренето на втори език прави човек по-умен, това също не е категорично доказано. Въпреки всичко, владеенето на няколко езика е винаги впечатляващо умение и прави човек поне привидно по-умен.
Знанието на чужди езици и влиянието му върху мозъка
11:00, 20 окт 20 / Любопитно
25
3617
Шрифт:
Добави коментар