Разговаряме с Надежда Розева за Експо АРТКО19, което ще се състои на 26-27 септември на Платформа А6 в София.
Как и кога се роди идеята за Експо АРТКО19?
Идеята се роди в средата на май тази година по време на пандемията. Кризите мобилизират хората, творците още повече, защото са чувствителни, и усещат опасността не само като заплаха, но и като възможност. Аз също функционирам по този начин. Разбрах за групата на художниците във Фейсбук „Купи изкуство, подкрепи художник”, която вече набираше скорост и се включих със свой албум. След това Петко Дурмана ме покани да си партнираме по нейното развитие и аз се присъединих още през април. Като начало започнах да помагам с медийни участия, за да я популяризирам, защото каузата художниците да продават изкуство е и моя лична кауза, като творец. Първоначално смятахме, че групата трябва да прерасне в онлайн базирана платформа за продажба на изкуство с цел да бъде привлечен инвеститор, който да подпомогне начинанието, и групата да се превърне в успешен онлайн бизнес проект в сферата на изкуството, което за България е нещо ново. Но от една идея до успешен бизнес проект пътят е много по-дълъг, отколкото си го представяме – още повече в „ковид“ икономика, при която има много ограничения. От няколкото ми срещи с потенциални инвеститори бързо ми стана ясно, че в тези условия се търсят нискорискови проекти при една средносрочна възвращаемост. При изкуството е по-различно, независимо че и немалко хора с възможности имат лично отношение към него. Ние, хората на изкуството, сме по-нетърпеливи и смятаме, че светът се върти около нас, но тези, които инвестират средства имат по-различна логика и рецептори за действителността. Като начало, трябва да се извърви път, който да позиционира проекта, да му създаде необходимите активи, малко история и тогава би могъл да бъде привлекателен за потенциални инвеститори.
Когато влизам в съвместен проект с някого си имам принципи. Един от тях е да предлагам добри и равностойни идеи, които са обозрими за реализация и дават потенциал за развитие на един цялостен проект. Така възникна идеята ми за „ЕКСПО Артко19”, която споделих с Петко. Първоначално той подходи скептично, но в последствие промени мнението си и видя много добра възможност, както за участниците във Фейсбук групата, така и за цялостното позициониране на проекта, и излизането му извън рамките на онлайн пространството. Междувременно групата се развиваше много успешно за нашите стандарти. Благодарение на своите администратори – хора, взели присърце да съдействат доброволно за създаването на авторски албуми на различни художници от цялата страна, много художници станаха видими и достъпни за ценители и колекционери. През май създадохме дружеството „Артко19” ООД, в което си партнираме с Петко, а в последствие разработих проекта за изложението по-подробно и кандидатствахме в Министерството на културата за финансиране на изложението. Използвам случая да благодаря на министъра на културата Боил Банов, който също подкрепи идеята за провеждане на подобно мащабно събитие, респективно и цялостната идея за развитие на връзката между млади автори и тяхната публика, независимо дали това е онлайн или по конвенционален път. Избрахме Платформа А6 на НДК, защото е единственото външно пространство, което е покрито и може да предпази изложителите от капризите на времето. Освен това е на отлично и достъпно място за посетителите, което е много важно, защото очакваме висока посещаемост.
Защо точно АРТКО19?
АРТКО19- изкуство по време на ковид. Исках името да е свързано с този период, да обвържа точния момент с едно ново начало. Това е различен етап за нас като общество, независимо от сферата, в която работим – изкуство, бизнес, наука и ще остави трайна следа. Вече в речника на приятели все по-често чувам „преди ковид“, но „след“ още няма. В България не се опитваме целенасочено да изграждаме устойчиви проекти. Даже все по-често чуваме за един или друг фестивал или периодично събитие, които замират поради липса на средства. Има много причини за това, разбира се – проблеми в мениджмънта, липсата на устойчивост и самостоятелност при пазарни условия, липса на интерес от страна на публиката.
Как ще се промени средата на изкуство?
Пандемията катализира вече започнали промени. Преди това разчитахме повече на личен контакт с художниците в галериите или ателиетата. Сега много автори разбраха, че могат оттук нататък да продават онлайн в една или друга платформа. Такива вече има, но и тук ще има пресищане, защото стана доста модерно да се създават различни модели. Доколко те ще са работещи и печеливши е друг въпрос. В световен план новите технологии дават неограничен достъп до много световни колекции на музеи, галерии, онлайн зали за разглеждане на изкуство и всичко това стана достъпно в реално време само с щракване на бутон. Ще се измислят какви ли не други възможности за продажби на изкуство, защото това е бизнес, все пак, но доколко ще се родят нови възможности, които да изместят личния контакт, е трудно да се каже сега.
Кой застана зад идеята ви – държавата или частни инвеститори?
За Експо Арко19 потърсихме Министерство на културата. Лично аз за пръв път кандидатствам за целева подкрепа от държавата за свой проект. Експото е сериозно начинание, първо по рода си в България, а екипът е от десетина - петнадесет доброволци, повечето от които администратори на групата „Купи изкуство, подкрепи художник”, които основно работят по него. Искам специално да спомена Илиян Урумов, Кирил Киров, Велина Гребенска, Деница Михайлова, Диян Ангелов, Ивелина Ботева, Румена Калчева, Сияна Геновска, Мария Банова и други.
Какви автори ще участват?
До 15 септември тече кандидатстването на авторите. След това ще оповестим нашия избор. Авторите се селектират след като подадат документи за участие. Всички са с албуми в групата. Въпреки че по моето мнение трябваше експото да е отворено за всички художници, без да е задължително условието да са с албуми в дадена Фейсбук група.
Как ще развиете проекта в бъдеще?
Нека мине изложението и ще направим необходимите изводи за бъдещето. Сега ни очаква още много работа. Идеи има, но всяко нещо с времето си.
Какви познания трябва да имаш, за да развиваш такъв проект?
Такива мащабни проекти изискват освен професионална подготовка в събитийния бизнес, маркетинга и комуникациите, добра преценка за момента и нуждите на хората. Работата в екип е ключов фактор за едно такова бизнес начинание, както и точно разпределение на дейностите с добра координация. Много добри идеи и проекти в България се провалят заради дълбоко неосъзнатата роля на екипната работа и това хората да не успяват да преодоляват различията си в името на кауза. За щастие, аз освен с изкуство дълго време съм работила и в сферата на маркетинга, книгоиздаването и развитието на проекти в САЩ, което ме е научило да виждам един проект от няколко страни. Да си пожелаем успех и да не забравяме, че всичко, което правим днес има значение за бъдещето, настоящето и следващото поколение млади творци. Това е най-същественото в ЕКСПО Артко 19.
Правилата и формулярите за участие в АРТКО 19 може да намерите ТУК.
За повече информация следете официалните канали на изложението:
Фейсбук: https://www.facebook.com/events/331166944698923
Инстаграм: https://www.instagram.com/expo.artco19/?hl=en
"Купи изкуство, подкрени художник”:
Добави коментар