Въпреки че кризата около коронавируса докара много бизнеси до ръба на фалита, безспорно имаше и търговци, чиято дейност разцъфна. Такива например се оказаха много онлайн магазини. Отговорът на въпросите защо се получи така и кои бяха най-продаваните онлайн стоки по време на пандемията потърсихме със Светлозар Димитров - управител на euShipments.com, специализиран в предлагането на индивидуално разработени куриерски и транспортни решения, опериращ у нас от 2012 г.
Пред TOPNOVINI.BG Светлозар обясни, че в днешно време никой не прави онлайн магазин, за да работи само в ограничен пазар като българския. „Когато онлайн бизнесът ти стартира в Централна или Източна Европа, той трябва да бъде така проектиран, че да се развива на международни пазари, защото това е най-бързият начин да достигне до нови потенциални клиенти. Колкото и добре да е позициониран един онлайн бизнес в България, Румъния или Унгария, потребителите там са ограничени и конкуренцията е много силна, а и големите международни играчи атакуват все повече нови позари“, подчерта той.
Снимка: Facebook
Малко са българските компании, които при създаването си започват да продават и в други държави. Обикновено излизането на международния пазар се случва между 18-ия и 24-ия месец, като стартовете винаги са или Гърция и Румъния в пакет, или само едната от двете държави. „Но това е редно да се случи едва след като има добра обратната връзка от пазара за продуктите, които търговецът продава, и да е подредил отлично всички процеси свързани с електронната търговия“, категоричен е Светлозар.
Най-продаваните продукти от български търговци на международните пазари са козметика, хранителни добавки, мода и аксесоари. „В зависимост от сезона, промоционалните кампании или както е в момента коронакризата, продуктовите лидери търпят промяна. Дори разместванията в момента са огромни. В последните няколко месеца един от най-големите онлайн търговци в Източна Европа извади статистики, че най-продаваният продукт е домашна хлебопекарна, следвана от предпазни маски, ръкавици, дезинфектанти. А сектор „Мода“ пък отиде много надолу в статистиката, защото хората спряха да купуват дрехи и аксесоари. Козметиката и home entertainment-а останаха стабилни”, обясни Светлозар.
Снимка: CanStockPhoto
Той разказа, че през април фирмата е отбелязала рекорд по отношение на обработените пратки. „Обработихме близо 80 000 международни пратки от електронни търговци към крайни получатели, като те бяха разпределени в 21 държави от ЕС. За сравнение – през април 2019 г. статистиката сочеше около 35 000 обработени пратки, т.е. имахме над 200% ръст. Голяма част от този ръст идва и от факта, че трупаме голяма клиентска маса и клиентите ни се развиват по отношение на броя обработени пратки. Кризата като криза спря продажбите на определени наши клиенти и ги сведе почти до нула, но в същото време тези, които продаваха трендови продукти – козметика, home entertainment, хранителни добавки, имуностимуланти, се радваха на необичайно високи обеми през април, което доведе до положителен баланс. Този положителен баланс реално продължава и до днес. Май отмина с рекордни обмени. И нещата продължават да се движат изключително ползотворно за всеки онлайн търговец, който има добра подготовка и добри складови наличности“, каза Светлозар.
Съветът, който той дава на българските онлайн търговци, е да продават на международни пазари, защото те дават бърза и лесна достъпност до много нови клиенти, легитимират марката и изграждат по-голямо доверие. „Онлайн търговията изначало е замислена да функционира на повече от един пазар. А тези търговци, които все още не са направили тази крачка, не знаят колко много изпускат. За мен ключът в реалността на 2020 е международни пазари и нови и повече потребители извън България“, посочи Светлозар.
Добави коментар