В условията на коронакризата България закономерно получава предимство пред външните туристически дестинации в плановете на българите за лятна почивка. Извънредната ситуация създава сериозни цялостни пречки пред туризма. Наред с това обаче, се декларира и своеобразен туристически патриотизъм.
Това показва проучване на „Галъп интернешънъл“, проведено по телефона сред 1000 българи, преди летния туристически сезон.
Снимка: CanstockPhoto
Мнозинство от 70% оценява потенциала на България за летен туризъм като добър или много добър. Една четвърт са на обратното мнение, а малцина се колебаят. Кризата около коронавируса явно не променя принципната представа за предимствата на туризма у нас.
Кризата е направила българите много по-предпазливи по отношение на конкретните планове: спрямо декември, декларираните намерения за организирана почивка (на море, планина и т.н.) в летния сезон са намалели близо три пъти. Сред онези, които продължават да плануват почивка това лято, структурата на плановете се променя видимо в полза на българските дестинации – с десет пункта нараства делът на предпочитанията за лятна морска почивка в България, главно за сметка на море в чужбина. Но базата е силно стеснена – заради общия спад. А това значи сериозен абсолютен спад и при плановете за морски почивки у нас.
Снимка: CanstockPhoto
Много по-видим е спадът при намеренията за лятна почивка на море в чужбина – изчисленията показват намаляване от около 1 милион и 100 хиляди души, планиращи такава почивка преди месеци, до около 300 хиляди души сега. Близо 2/3 от онези, които все пак вазнамеряват да отидат на море навън, се насочват към Гърция, а трийсетина процента – към Турция.
Регистрира се и вълна на своеобразен „туристически патриотизъм“. В актуалния напоследък дебат, над 80% от анкетираните избират позицията, че е необходимо родният туризъм да се подкрепи – чрез избор на такава дестинация за почивка пред алтернативи в чужбина. Подкрепа за оказване на държавна помощ за българския туризъм пък изразяват 72% от пълнолетните граждани. Подкрепата е до голяма степен автоматична и това показва ясен обществен инстинкт в кризата заради коронавируса.
За над 80% от планиращите лятна почивка намеренията са за пътуване с автомобил. Регистрира се очакван отказ от авиотранспорта.
Планираната продължителност на лятната почивка (9 дни средно) незначително нараства. Относителният дял на планирани по-високи разходи също нараства (1321 лв. средно).
Проучването е проведено между 1 и 5 май сред 1000 души по метода на телефонното интервю. Абсолютна максимална грешка е ± 3.1 при 50% дялове. 1% от извадката се равнява условно на около 58 хиляди души – според актуалните статистически източници.
Добави коментар