Когато технологиите срещнат образованието, печелят учениците

14:00, 20 мар 20 / Общество 25 3075 Цветилена Симеонова

Заради обявеното извънредно положение във връзка с коронавируса и затварянето на училищата у нас за първи път стартира изцяло дистанционно обучение. И ако допреди време класните стаи бяха бастион на традицията, доминиран от черна дъска, тебешир и учебници, то днес модерните технологии успяват все по-успешно да разчупят училищната среда и да се внедрят в учебния процес. И въпреки шоковото въвеждане на дигиталното обучение заради извънредната ситуация, сякаш българските училища се оказват по-подготвени, отколкото сме предполагали.

Почти 95% от учениците ще преминат на онлайн обучение

По темата TOPNOVINI.BG разговаря с двама млади преподаватели от София – Ванеса Андонова и Мария Казакова.

Ванеса е учител по български език и литература втора година в Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“. Тя разказа, че въпреки шоковия старт на дистанционното обучение, засега всичко протича гладко и без сериозни проблеми. Училището е избрало да използва платформата „Школо“, с която колегията е свикнала да работи, тъй като от септември са преминали изцяло към електронния дневник за сметка на хартиения. Освен това използват и други платформи като виртуални класни стаи, програма за провеждане на аудио и видео разговор и др.

Общото ми впечатление е, че нашите ученици са много активни. Доказателство за това е, че още в първия ден на дистанционното обучение ми бяха изпратени над 60 домашни работи за проверка. Вярвам, че и в другите училища е така“, разказа Ванеса. Тя обясни, че стремежът на всички е електронното обучение да се доближава максимално до онова, което се осъществява в училище, затова имат уроци както за нови знания, така и за затвърждаването им и дори обобщаването им. Според нея обаче трябва да се има предвид, че сега е по-важна от всякога самоподготовката на учениците. Самата тя сподели, че им изпраща материали, върху които да се подготвят, като активно работи с учебника и учебните помагала към него. „Впоследствие осъществяваме и контрол върху свършеното и усвоеното от тях, отговаряме на въпроси, проверяваме домашни, та дори ни предстои да правим и контролна работа в електронна платформа“, разказа тя.

Не се обмисля отлагане на изпитите за учениците

Мария Казакова е учител по БЕЛ в 119. СУ „Акад. М. Арнаудов“ в София вече трета година, като работи с ученици в прогимназиален етап. Тя обясни, че училището отдавна използва Google Classroom, което прави лесен прехода от редовно към дистанционно обучение. „Дистанционното обучение изисква от учителя 100% подготовка на електронните материали за урока, което в известна степен е предизвикателство, но и възможност всеки един от нас да покаже креативност. Образованието е отворена верига за обмен на знания между всяка, участваща в процеса, страна. Този факт не е бил по-верен, отколкото е верен сега. Като всяко друго начинание е съпътствано с проблеми от техническа гледна точка. В края на всеки учебен ден аз и моите колеги получаваме обратна връзка от учениците за това как е протекъл учебният процес. По този начин с всеки изминал ден дистанционното обучение се подобрява“, посочи тя.

Мария разказа, че МОН оказва изключителна подкрепа на училищата, като ежедневно се извършват обучения на педагогически специалисти, предоставят се списъци с електронни ресурси, дава се достъп до видео уроци и пр. „Дистанционното преподаване може да бъде изключително напрегнато и натоварващо (например 99+ известия за един час), затова е важна подкрепата, която получава българският учител от МОН и от своите преки ръководители. В 119. СУ педагогическите съветници създадоха онлайн Стрес пауза група за учители, за ученици и родители. Всеки ден ще бъдат организирани такива виртуални срещи за емоционална подкрепа“, обясни тя.

С проблеми започна онлайн обучението на учениците

Как се печели интересът на учениците

Ванеса разказа, че дигиталното обучение дори е отключило по-голямо желание у учениците да учат. „Вероятно сега подрастващите осъзнават колко е хубаво да се учи, колко е ценна изобщо възможността да се учиш. Задават много въпроси по време на конферентните разговори, може би защото се и чувстват по-спокойни, когато са вкъщи – няма го онова притеснение от класната стая. Интересно е и да видиш как учениците учат старогръцки, латински или старобългарски, като разчитат на дигиталните си компетенции. Ключова е и ролята на техните учители, които също разполагат със сериозни умения в употребата на дигиталните технологии. Мисля, че вече учениците схващат училището не просто като даденост, а като възможност да реализират потенциала си, докато са със своите съученици и учител“, посочи тя.

Според Мария най-важна е изградената връзка между учител и ученик и доверието и искреността между тях. Тя обясни, че дистанционното обучение е по-ефикасно с това, че чрез интернет учителят има индивидуална връзка с всеки един ученик, всяко задание се проверява и всяка грешка в домашната работа се посочва. А това не винаги е възможно чрез традиционния начин на преподаване. „Моите ученици знаят колко пристрастена съм към всичко що е приложение. Смея да кажа, че вече са ми свикнали. В последно време разписвам изцяло ръчно (буквално) презентации, водим много видео разговори, изработваме цветни мисловни карти и пр. Онзи ден разучавах програма, с която може да създадеш трейлъри, и така да се роди мотивационно клипче за моя клас по случай въвеждането на дистанционното обучение (в трейлъра всички сме супергерои). Методи толкова, колкото има и учители“, разказа Мария.

За всички ученици: Излъчват първите видеоуроци на „Просвета“ по БНТ 2

Важната роля на родителите

Ванеса обясни, че родителите са от значение, защото са другата страна на процеса - те осъществяват контрола вкъщи, те често пъти играят ролята и на медиатори.

От своя страна, Мария подчерта, че родителите са фундаментът, върху който се опират учителят и образователната институция. „При дистанционната форма на обучение ролята на родителя е дори още по-важна – особено ако става въпрос за ученици от начален етап, където все още се развиват дигиталните им компетенции“, каза още тя.

 

TOPNOVINI.BG призовава за дисциплинирано и отговорно поведение пред изпитанието COVID-19. Да се обединим около каузата да запазим живота и здравето на най-близките си.
#ОстаниВкъщи - спаси човешки живот!

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани