Още в последните дни на 2019 ТОПНОВИНИ съобщи преди всички на кого bTV повери часовия пояс 22:30-23:30. Ние първи съобщихме, че водещ на готвеното вечерно шоу ще бъде Николаос Цитиридис, а проектът се движи от бившия новинар Цветомир Семов и е под ръководството на Ангелина Белчева - мениджър на локалните продукции в телевизията.
Макар и да не бе търсен от нас ефект, разкритието ни развали рекламната кампания на медията. До този момент в ефира се въртяха клипове, които по-скоро искаха тайната да се пази до последно, а не налагаха неразпознаваемото извън столицата и социалните мрежи лице.
ИМАМЕ ВОДЕЩ - НЯМАМЕ ВОДЕЩ!
Нещо повече - в дните след тиражирането на новината се наблюдаваше странен феномен. Медии, които работят добре с bTV и усвояват рекламни бюджети говореха предпазливо и уклончиво за новия водещ. Паралелно с това се появиха и редица материали, които натъртваха, че новото вечерно шоу ще бъде поверено в ръцете на Башар Рахал.
Интересното е, че голяма част от тези материали бяха тиражирани в жълти сайтове, които често тиражират непроверени информации и дори често хулят bTV и са проводник на неверни новини за лица на медията.
Някои от материалите дори бяха с променени дати и часове, за да излизат повече от веднъж на т.нар. ”първи екран” (или най-добрата и видима позиция на сайта), в рамките на два дни. В традиционна медия, където често се публикуват удобни за големите телевизии интервюта и материали, излезе уклончива информация, която не твърди директно, че Цитиридис ще води шоуто, но за сметка на това се отделя голямо внимание, че на кастинга е бил актьорът и режисьор Ники Илиев.
И ако частната национална телевизия не стои зад поредицата материали - то не успя да управлява достатъчно добре комуникацията. Така особено иронично прозвуча изказването на Гена Трайкова - главен редактор на bTV Новините, в интервю за “Уебкафе” отпреди близо година: “Давим се в море от алтернативни факти, а производството и разпространението на фалшиви новини се превърна в истински доходоносен бизнес. Свидетели сме на бавна, но систематична подмяна на истината.”
Спорно бе, доколко публиката след Нова година продължи да се пита кой ще бъде новият водещ. Вероятно затова, противно на здравата логика, телевизията смени тактиката в последните дни от рекламната си кампания. Буквално 3-4 дни преди старта името на Цитиридис изплува официално и целият ресурс на медийната група бе впрегнат да налага 26-годишният водещ. И до днес в цялата страна може да се забележи силната аутдоор кампания, която bTV реализира. Същите жълти сайтове, които до този момент не знаеха кой е Николаос Цитиридис изведнъж започнаха да излизат с тонове информация за него, при това - в позитивен контекст. Медията, която отдели много внимание на Ники Илиев, в края на миналата седмица честити с хвалебствено слово рождения ден на Цитиридис.
Така 27 януари се превърна в една от все по-малкото интересни дати в телевизионния бизнес у нас. В рамките на един ден частната национална телевизия стартира ключовия си проект, а бившият властелин на слота Слави Трифонов отговори в шоу по собствената си медия, събирайки в един кадър Димитър Рачков, Краси Радков и Магърдич Халваджиян.
Без изненади, bTV отчете старта на шоуто като успех, споделяйки в пресинформации рейтингови данни, според които Цитиридис е бил гледан от над 900 000 зрители, а в пиковите си моменти - над милион. Паралелно с това започна втори залп с материали из всякакви медии на тема “Николаос Цитиридис”. Онлайн издания отново започнаха да изкарват повече от веднъж на “първи екран” позитивни материали за водещия. Въпреки че статистиките показват, че не са по-четени от материалите за последните изяви на Слави Трифонов, например.
Това вероятно е отново плод на PR активности, тъй като усилено се наблягаше на няколко основни неща:
- Цитиридис е усмихнат и свеж
- Всички говорят за Цитиридис
- Хуморът на Цитиридис е по-интелигентен
Въпреки това обаче и до днес не личи някоя от големите, популярни и уважавани медии да има интерес за интервю с младия водещ. За него говорят предимно други, а в дните след старта обсъждането му намаля в пъти. Като че ли затихната и анализите за предаването, битката със Слави Трифонов и бъдещето на Цитиридис в частната медия. Ние умишлено не се включихе в общия хор, за да проследим повече от едно издание на шоуто, да погледнем резултатите и едва тогава да видим какво бъдеще се очертава пред проекта.
Първата седмица обаче даде доста храна за размисъл. Започваме с КОНЦЕПЦИЯТА
Нека не се лъжем - “Шоуто на Николаос Цитиридис” не е оригинален български продукт. За добро или лошо. Така бе и с “Шоуто на Слави”, което стартира като аналог на вечерните предавания на Джей Лено и Дейвид Летерман. В годините продукцията на “Седем осми” обаче бе адаптирана успешно за българския пазар. Именно това осигури две десетилетия живот на шоуто и продължението му в новата телевизия на Слави.
В случая “Шоуто на Николаос Цитиридис” твърде много копира вечерното шоу на Джими Фалън. От една страна - звучи логично да се вземе най-доброто от съвременен образец в жанра. Така, както Трифонов и екипа му направиха при старта на bTV. От друга обаче - тенденцията за копиране 1:1 на американски предавания (характерна за работата на Ангелина Белчева) неминуемо води до преки аналогии. А в тях - родните образци винаги са губещи откъм съдържание.
Нещо повече - “Шоуто на Николаос Цитиридис” дотолкова прилича на това Джими Фалън, че се копира разкадровка, сценарни планове, жестове на водещия, дори визуалната концепция. Даже логата на двете предавания си приличат като две капки вода.
В концепцията на новото забавно шоу по bTV се включват и редица външни материали, голяма част от които - с популярни личности. Това, на теория, разнообразява нещата. На практика обаче - срещата на Цитиридис с Георги Лозанов бе насилено забавна, а “репортерските” включвания на Славена Вътова са още по-нелепи.
Тук стигаме и до друг интересен момент - в “Шоуто на Николаос Цитиридис” има заявка за нов подход при разговорите с гости. Всеки от тях трябва да е забавен, трябва да приема предизвикателства от водещия или да участва в различни забавни (на теория) занимания. Това обаче е идея, която крушира още в броя с Тита, когато тя отказваше да изпие гнусен коктейл, а “шегата”, която си направи с водещия, бе твърде зле изиграна. Същото се получи и когато Силвена Роу трябваше да изтърпи Цитиридис да прави тъжни опити за гурме-презентация с краставица и кренвирш.
Разговорите в шоуто също не са добре построени. Често в тях се скача от тема в тема, без обща рамка, без да е ясно защо този човек е поканен. В първите броеве се пробваше гостите да вървят един след друг, а в едно от изданията - Нели Рангелова седна до Ицо Хазарта и Жлъч. И тримата се чувстваха неудобно.
Всъщност интервютата на Цитиридис (за когото неведнъж бе вметнато, че е бил и журналист, при това - носител на награда “Валя Крушкина”) са най-големият недостатък на формата. Въпреки опитите да изглеждат като непринуден разговор с близък приятел - става точно обратното. Пример за това бе участието на Тото, който (оказа се) познава Цитиридис отдавна. И въпреки това изявите на половинката от СкандаУ в предаванията по “7/8 ТВ” изглеждат доста по-неформални и… забавни. Тото дори се опита да провокира Цитиридис, махайки слушалката, в която редакторите му говорят. Младият водещ обаче така и не продължи сам, а полу-виновно прибра слушалката в ухото си. А това е още един показател, в който Цитиридис губи по точки от Слави Трифонов (който иначе също не се слави с качествените си беседи с гости).
Интервютата в “Шоуто на Николаос Цитиридис” изключително много напомнят за случващото се в предавания като “Игрите на звездите”, “Мармалад” и вече несъществуващото “Шоуто на играчите” на Павел Колев и Ицака. Реално и трите използват едни и същ подход към гостите, инспириран от популярни американски образци. Това обаче обрича шоуто на Цитиридис още от началото да няма свой собствен облик.
Вероятно нещото, което е наклонило везните в избора за водещ на Цитиридис (след като по информация на ТОПНОВИНИ са тествани още редица имена като Иво Аръков, Драго Симеонов, Любомир Жечев, Ненчо Балабанов и други) е опитът му като стендъп комик. Тук обаче отново лъсва един от основните недостатъци на този бизнес у нас. В България голяма част от стендъп комедията всъщност е скриптирана, тоест - комикът предварително си подготвя разказа и много по-малко от американските си колеги общува с публиката.
Това пролича и в първата седмица на “Шоуто на Николаос Цитиридис”. Реално, голяма част от хумора идваше от сценария, от реквизит или от подготвени, отрепетирани ситуации. Имаше и актьорски скечове.
Още в първия такъв станаха ясни няколко неща - претенциите за по-интелигентен хумор се изпариха; актьорите са далеч от потенциала дори на втръснали звезди като Радков, Рачков и Комиците; скечът приличаше на тези в “Шоуто на Канала”, но в по-хубав декор.
Някои от апологетите на Цитиридис се радваха, че най-накрая има водещ, който знае кой е Жлъч. Но истината е, че модерните ъндърграунд рапъри не носят рейтинг. И не са достатъчни, за да усетим в шоуто духа на времето.
А колкото и компрометирани да са сериозните теми във “Вечерното шоу на Слави Трифонов”, там продължава повече да личи т.нар. Zeitgeist.
Така отново се връщаме към аналогиите между двете предавания в деня на старта. Ако теглим чертата - при Цитиридис има скъп, хубав декор, копиране на американски образец, забавно начало и сравнително добър разговор с Юлиан Вергов (който обаче се оказа изкопиран от интервю на “24 часа” и в който Вергов разказа за пореден път в последните години как се е саморазправил с автокрадец). В кабеларката на Слави обаче се “коваха” новини и теми, обсъждани няколко дни след това - знаково гостуване на Димитър Рачков; знаково сдобряване между Магърдич Халваджиян и Слави Трифонов; общ скеч между звездите Краси Радков и Димитър Рачков; размяна на пиперливи шеги между Рачков и Слави по отношения на популярните им бивши гаджета.
И така - стигаме до друг важен измерител, извън субективните преценки за качество. Време е да погледнем към
РЕЙТИНГИТЕ НА ЦИТИРИДИС
Както вече споменахме - традиционно bTV се похвали след старта на шоуто. От медията оповестиха официално данни на ГАРБ, според които шоуто “събра средно близо 900 000 зрители, като в хода на продукцията те стигнаха над 1 милион (GARB, 27.01.2020)” и продължиха “Още по-голяма публика шоуто привлече сред младите зрители между 18 и 34 г. – 44,3% от тях гледаха дебюта на новото лице в телевизионния ефир – Николаос Цитиридис. Близо 38% от публиката на възраст 18-49 г. също дадоха предпочитанието си към новото вечерно токшоу в ефира.”
За сравнение - финалният епизод на първия сезон на “Фермата” е бил гледан от 1 400 000 души; средната гледаемост на последния сезон е била 1 225 000 души, а средната гледаемост на последния сезон на “България търси талант” е била 1 427 000, по данни на ГАРБ.
На старта си “Шоуто на Николаос Цитиридис” е на трето място в ТОП 100 на най-гледаните програми по данни на рейтинговата агенция, използвана от bTV. Три дни по-късно - в четвъртък, вечерното токшоу обаче е едва на 12 място в класацията, а в петък - едва успява да се изкачи до десето, губейки близо половината от аудиторията си от старта. За сравнение - финалът на “Шоуто на Слави” по bTV е бил на първо място в Топ 100, достигайки сходни резултати в абсолютен брой зрители като при старта на Цитиридис, но - в “мъртвия” летен тв сезон.
С други думи - макар в часовия пояс bTV да прави по-добри резултати от Нова телевизия, “Шоуто на Николаос Цитиридис” не постига впечатляващи резултати. Разглеждането на резултатите по дни показва и друга честа тенденция - в хода на предаването, то често губи зрители.
Как обаче изглеждат нещата, ако сравним старта на Цитиридис с шоуто на Трифонов, в което гост бе Димитър Рачков? Трудно е да дадем еднозначен отговор на този въпрос. Официалните агенции за измерване на рейтинги не отчитат конкретно гледаемоста на “7/8 ТВ”, а тя (заедно с всички канали извън тематичните на БНТ и медийните групи на bTV и Нова) влизат в специална графа “Други”.
Анализът на резултатите по минути във вечерта на 27 януари обаче показва пряка зависимост между случващото се от 22 часа в графа “Други” и старта на шоуто по bTV, та чак до края на първото издание на Цитиридис в 23:30. Внимателният разрез на случилото се в двете шоута показва, че аудиторията е превключвала каналите за да гледа и Слави, и Николаос. Респективно - когато едната телевизия е излизала в реклами, аудиторията вероятно е преливала към другата и обратно.
Разбира се, по официалните данни на ГАРБ не можем в никакъв случай да твърдим, че Слави Трифонов е бил по-гледан от Николаос Цитиридис. Данните обаче дават храна за обосновани предположения, че ако Слави имаше шоу по Нова, можеше да е по-гледан. Или че, ако Цитиридис бе стартирал в кабеларка, а Слави още бе в bTV, то младият комик изобщо нямаше да направи впечатления на широката публика.
ЗАКЛЮЧЕНИЕТО
Макар Слави Трифонов и екипът му да са далеч от най-силните си години в творчески план, “Шоуто на Николаос Цитиридис” впечатлява единствено с декора си и с позитивното излъчване на водещия. Проектът на bTV страда от комплексите на това, че се прави у нас; все още не може да намери себе си и вероятно ще започне да страда от ежедневния цикъл на излъчване. Истината е, че България не предлага достатъчно много забавни, интересни и нови личности, които да генерират постоянно добро съдържание за подобно шоу. Освен това, във времената на Нетфликс и при драстичното спадане на абонатите на кабелна телевизия в САЩ, можем да говорим за залеза на редица традиционни тв формати, сред които са и вечерните шоута.
Дали имаше смисъл bTV да стартира ново и ще се оправдае ли инвестицията в него, при положение, че телевизията правеше нелоши резултати в слота и след напускането на Слави Трифонов - времето ще покаже. Предстои да видим и доколко ще е устойчиво шоу, в което ще има политическа сатира, да се прави от вътрешен екип, при това - оглавен от бивш новинар.
Интересно е и дали проектът няма да доведе до мениджърски размествания в bTV. Ангелина Белчева, която стои зад шоуто, до момента е отговаряла за реализацията само на форматни шоута. Всяко едно от тях (“Мастършеф”, “България търси талант”, “Гласът на България”) е стартирало с външни продуценти и едва след това вътрешен екип е вървял по утъпканите пътеки. Друг от проектите й - форматното “Игрите на звездите” пък се оказа предизвестен провал. Няколко години телевизията не го извади в ефир, за да го излъчи преди година. Отзивите и рейтингите не бяха впечатляващи.
Като че ли - констатация за реалната ситуация е и поведението на bTV в собствения им YouTube канал. Въпреки че Слави Трифонов излъчи последното си шоу в телевизията през юли 2019-а, медията продължава да качва негови предавания в канала си. Последното видео е от декември. Видеа с Цитиридис в YouTube канала на bTV няма. Както няма и имена на екипа във финалните надписи…
За момента е ясно едно - Николаос Цитиридис не е Голямото ново в родния ефир. А това, може би, не е чак толкова лошо…
Пълни глупости. Просташкия хумор и заядливост на Слави омръзна на целия български народ. Дебелашките му шеги и обиди се харесват само на простолюдието ( незавършилите 7 клас). Двете шоута имат различна публика и са несравними. Шоуто на Цитиридис е забавно и интелигентно. Повечето от гостите му са интересни хора. Шоуто на Слави е изчерпано, безинтересно и елементарно.
Шоуто на Цитронадис не струва , няма хумор, “водещия “ не е забавен , смешките са неразбрани , прекалили са с американският модел , ако бяха го направили оригинално но да копират от Америка можеше да се получи нещо, сега само се гледа заради хората които идват да участват в шоуто и да му правят реклама. Те не идват за Цикрадтина супозиторий а заряди БТВ.