За първи път: Откриха галактика с три свръхмасивни черни дупки

21:00, 25 ное 19 / Култура и наука 25 1472 Topnovini
Визуалицазия, дело на НАСА, на поява на черна дупка.
1

Почти всяка галактика във Вселената има в основата си свръхмасивна черна дупка, но международен екип от изследователи за първи път откри галактика, която има три.

Черната дупка в центъра на Млечния път изхвърля необичайни искри

Galaxy NGC 6240 има неправилна форма поради това, че се е получила в резултат на галактическо сливане. Предположението е, че тя се е образувала след като две галактики са се сблъскали много отдавна поради наличието на две свръхмасивни черни дупки.

Списание "Astronomy & Astrophysics" съобщава обаче че, новите наблюдения са разкрили, че всъщност черните дупки са три, а не две.

„Чрез нашите наблюдения с изключително висока пространствена разделителна способност успяхме да покажем, че взаимодействащата галактическа система NGC 6240 съдържа не две - както се предполагаше по-рано - а три свръхмасивни черни дупки в центъра си'', казва водещият автор професор Волфрам Колатски от университета в Гьотинген.

Астрономи: Получаваме повтарящи се радио сигнали от друга галактика

Всяка от трите свръхмасивни черни дупки има маса над 90 милиона пъти Слънцето. За сравнение, Стрелец А, свръхмасивната черна дупка в центъра на Млечния път е „само” малко над 4 милиона пъти повече от масата на нашето Слънце. Трите черни дупки са разположени на разстояние по-малко от 3000 светлинни години една от друга.

„Такава концентрация от три свръхмасивни черни дупки досега никога не е откривана във вселената“, добавя д-р Петер Вайлбахер от Института за астрофизика в Потсдам. „Настоящият случай предоставя доказателства за едновременен процес на сливане на три галактики заедно с техните централни черни дупки“.

Вече можем да си направим космическо селфи от 640 км височина

Галактическите сливания не са чести, но са решаващи събития в еволюцията на галактиките.

Докато са все още разделени, засега свръхмасивните черни дупки ще продължат да се движат една към друга. През следващите милиони години те ще се слеят в едно цяло, освобождавайки невероятни гравитационни вълни.

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Ключови думи