„Искаме да направим шофьорските изпити обективни, които да оценяват наистина достигнатите знания и умения от кандидат-шофьорите, защото след този изпит те излизат на пътя“, заяви министърът на транспорта Росен Желязков по време на среща с автомобилни инструктори от цялата страна, на която бяха обсъдени бъдещи промени в правилата на обучение и провеждането на шофьорските изпити.
Транспортният министър успокои представителите на бранша, че възможните варианти за промени са все още на фаза обществено обсъждане, а някои от тях, които се тиражират в общественото пространство са неверни. За пример Росен Желязков даде информацията, че държавата ще закупи специални автомобили, на които да се провеждат изпитите.
„Чух някъде, че държавата била избрала марката, модела и вносител – глупости на търкалета! Няма такова нещо“, увери министър Желязков, цитиран от DarikNews.bg.
Електронни системи ще оценяват водача по време на шофьорския изпит
От бранша са категорично против въвеждането на промените и предупреждават, че изпит на непозната кола ще бъде огромен стрес за бъдещите шофьори. Готови са и на протестни действия.
Транспортният министър увери, че единствената цел на евентуалните бъдещи промени ще бъде създаването на контролирана среда, която да премахне възможността за субективна оценка от страна на изпитващите, а от там и на корупционните практики. „За целта се тества интегрирана информационна система в няколко града, която все още е в пилотен вариант. Тя следи в реално време за часовете за кормуване на курсистите, както и за маршрутите им“, припомни транспортния министър.
СБА призова да не се прибързва с промените в шофьорските изпити
Той уточни, че според анализите размерът на корупцията в тази сфера възлиза на 3 млн. лева на година и има три основни форми на проявление. Първата е подкуп за вземане на изпит, иницииран от самия кандидат за шофьорска книжка. Втората е рекет, наложен от изпитващия спрямо кандидата, а третата – корупция за подсигуряване, инициирана от автомобилните инструктори.
Обсъжда се и моделът държавата да не участва в провеждането на практическите изпити, които да се провеждат изцяло от бранша, какъвто функционира успешно в Германия. "Разглеждали сме редица варианти, които през следващите години ще бъдат обсъждани. Ние не казваме, че сме се спрели на конкретен, но рано или късно ще се обсъжда и този въпрос – изнасянето на изпита“, уточни министърът.
Адекватни ли са идеите за промяна на шофьорските изпити?
Освен представители на бранша на дискусията участваха още заместник-министърът на транспорта Ангел Попов, директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски и експерти по пътна безопасност.
Добави коментар