"Алфа Рисърч": Йорданка Фандъкова - 36,3%, Мая Манолова - 34,6%

14:06, 09 окт 19 25 2864 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Оспорвана надпревара за кметския пост в София с лек аванс за настоящия градоначалник Йорданка Фандъкова - 36,3%, пред Мая Манолова - 34,6%. Това е основният извод в новото изследване на „Алфа Рисърч”, проведено в периода 3 – 7 октомври сред 801 пълнолетни столичани чрез пряко стандартизирано интервю по домовете.

Проучването показва сериозна преднина за ГЕРБ във вота за общински листи - 32,1% пред БСП - 21,4%, но недостатъчна за мнозинство в бъдещия Общински съвет.

Друг основен извод е затвърждаване на силните позиции на Демократична България, постигнати на европейските избори – 15,5% вот за общинска листа и 10.7% за нейния кандидат за кмет Борислав Игнатов.

Заявената избирателна активност достига 45,3%. Тя е вече с около 4 пункта по-висока от тази през 2015 г. и по всяка вероятност ще запази, а вероятно и надвиши тази стойност, поради по-високата мобилизация на избирателите, провокирана от силните кандидатури и реалното състезание между тях.

Разбираем е високият интерес към местните избори в столицата и символното значение да бъдеш политически представен именно в нея. Което определя и големият брой претенденти за кметския пост: 30 – през 2007 г., 25 – през 2011 г., 21 – през 2015 г. и 20 – през настоящата, 2019 г.

Ясната дясно-центристка ориентация на избирателите обаче в най-големия и с най-голям икономически потенциал български град, доста категорично е определяла победителя, независимо от множеството кандидатури. В случая, напротив, сме свидетели на много по-оспорвана и амбициозна битка, тестваща преминаването на дясно-центристката в ляво-центристка периферия. Плюсът за Йорданка Фандъкова е, че успява да удържи избирателите на ГЕРБ в тази сложна конфигурация. Плюсът за Мая Манолова е, че успява да разшири традиционния БСП вот с близо 10 на сто. В тази ситуация, при балотаж, ключов ще е ценностният избор на симпатизантите на Демократична България, които ще определят в голяма степен пътят към и на София, коментират от „Алфа Рисърч”.

Кандидатът на т.нар. градска десница, арх. Борислав Игнатов, събира към момента 10,7% вот сред твърдо решилите да гласуват. Поради по-слабата си начална популярност спрямо останалите, той има потенциал за ръст, поне до нивата на листата (15,5%).

Евроизборите показаха електоралната ефективност на Ангел Джамбазки и залагайки отново на него, ВМРО отбелязва двоен пробив – увеличава резултата си за общинската листа (6,1%) и постига четвърта позиция за кметската надпревара (6,9% вот за Ангел Джамбазки).

Кандидатът на иначе активното гражданското сдружение „Спаси София“ търпи, от една страна, конкуренцията на големите партии, а от друга, на далеч по-разпознаваемия опонент, състезаващ се в неговата група, тази на “независимите претенденти“. В резултат, той остава на пета позиция с добрия за този профил кандидати резултат от 4,8%.

Останалите 15 участници събират сумарно малко под 7 на сто от вота на твърдо решилите да отидат до урните.

Вотът за партийните листи сочи водещи позиции за ГЕРБ, на 10 процентна дистанция от БСП (32,1% : 21,4%). Трета позиция за Демократична България (15,5%). Имайки предвид наблюдаваната и на Евроизборите склонност техните избиратели да се мобилизират в последните дни преди вота, може да се очаква допълнителен ръст на тази формация. ВМРО с 6,1% е следващият сигурен участник в бъдещия Столичен общински съвет.

Макар и на още ранен етап от кампанията, има сериозни основания да се предполага, че бъдещият 61 членен СОС ще бъде почти толкова фрагментиран, колкото и настоящия. През 2015 г. в сегашния състав влизат представители на 9 листи. В бъдещия могат да се очакват между 7 и 9 листи, без ясно мнозинство. Което отсега вещае трудни времена за столичния кмет. И изпитания за политическите стратегии и управленски ангажименти на подкрепящите го политическите сили, коментират още от „Алфа Рисърч”.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама